A ankan678 skrev:
Exlq kabel lär nog inte finnas på jula eller biltema. Jag tar nog ekk. Det är bara 40cm som blir synligt. Tack för infon btw
EKLK finns på Jula så ta den så blir det snyggt kablat.
Exlq är väl i princip samma kabel fast ny variant. (Är absolut ingen expert så det här får bättre vetande gärna rätta)

Du skriver att du ”fixar köket” då vore det väl bättre att spåra in slang i väggen med FK?

H hempularen skrev:
Du skriver att du ”fixar köket” då vore det väl bättre att spåra in slang i väggen med FK?
Ja, men det missades där, gick lite fort fram, så nya väggar och tapeter, golv osv är redan klart, det var nu när jag skulle sätta in diskmaskinen efter att skåp och luckor målats som jag kom på detta..

Mikael_L
holmberg87 holmberg87 skrev:
Exlq är väl i princip samma kabel fast ny variant. (Är absolut ingen expert så det här får bättre vetande gärna rätta)
Du har rätt.
Men EXLQ har PEX-isolering som är något tunnare för samma spänningstålighet, samt öht lite mer slimmad i alla lager, så kabeln blir väl en 10-20% tunnare och smäckrare och blir lite snyggare förlagd i inomhusmiljöer.
Den brukar också vara mer lättskalad än den äldre EKLK.

Nu vurmar jag inte till 100% för de nya kabeltyperna här, även om jag väljer dessa alla dagar i veckan.
Men gammal svårskalad EKLK är trots allt på vissa sätt en bättre kabel än de moderna.
Kabelfyllnaden är ordentlig och robust vilket gör gammal EKLK svårskalad, men tåligare på flera vis, knycklas inte ihop med ett veck i böjar, är EX-säker osv.
Den har kort sagt några egenskaper som är bättre, men svårjobbad som tusan i jämförelse, samt lite grövre och därmed klunsigare utseende.

Men bara så att ingen tror att jag reservationslöst sjunger de moderna EXLQ's lov. :)

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har rätt.
Men EXLQ har PEX-isolering som är något tunnare för samma spänningstålighet, samt öht lite mer slimmad i alla lager, så kabeln blir väl en 10-20% tunnare och smäckrare och blir lite snyggare förlagd i inomhusmiljöer.
Den brukar också vara mer lättskalad än den äldre EKLK.

Nu vurmar jag inte till 100% för de nya kabeltyperna här, även om jag väljer dessa alla dagar i veckan.
Men gammal svårskalad EKLK är trots allt på vissa sätt en bättre kabel än de moderna.
Kabelfyllnaden är ordentlig och robust vilket gör gammal EKLK svårskalad, men tåligare på flera vis, knycklas inte ihop med ett veck i böjar, är EX-säker osv.
Den har kort sagt några egenskaper som är bättre, men svårjobbad som tusan i jämförelse, samt lite grövre och därmed klunsigare utseende.

Men bara så att ingen tror att jag reservationslöst sjunger de moderna EXLQ's lov. :)
Det finns ett skäl till att du inte kör med EKK, EKLK osv. De säljs inte på gross längre.

Mikael_L
Så är det. Men jag skulle nog ändå aldrig, eller åtminstone nästan aldrig välja EKLK ändå, då jag prioriterar de bra egenskaperna hos EXLQ mer än de bra egenskaperna hos EKLK.

Det enda jag ville säga var att EKLK trots allt har några egenskaper som överträffar de modernare varianterna, så den är absolut inte genomusel på något vis. :)

• Gilla
SiggeEklund
  • Laddar…
Framtiden får väl utvisa hur bra de nya materialen är. De nya kablarna är dock bättre ur brandspridningssynpunkt och som du säkert vet, de ända som är tillåtna i kommersiella fastigheter. Man hoppas ju att de håller minst lika bra som de gamla.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Egentligen saknas det lite information för att kunna säga säkert.

Men allra troligast fungerar EKK 3g1,5, EQQ, 3g1,5 eller EXQ 3g1,5 (alla dessa är nästan samma slags kabel, men olika slags plast resp halogenfritt utförande).
Men dessa brukar vara rätt svåra att klamra snyggt, de är lite för mjuka, så då passar EXLQ, EQLQ eller EKLK 3g1,5 lite bättre.
Dessa ger också lite bättre mekaniskt skydd, vilken kanske inte behövs för denna förläggning - som sagt, vi har inte all information.

Men kolla åtminstone vad för säkring som går till denna bänkarmatur, är det en 10A så är det så gott som garanterat OK med 1,5 mm2, är det 13A så är det väldigt liten risk att inte 1,5mm2 fungerar.
Men är det 16A säkring, då är det dags att börja dra öronen åt sig och antingen välja 2,5mm2 eller göra en ordentlig bedömning av alla förutsättningar.
En bänkarmatur i köket brukar ligga på samma grupp som köksbelysning, spisfläkt etc. Kör man då diskmaskin, kaffebryggare och mikro samtidigt går garanterat säkringen

P Putte 9497 skrev:
En bänkarmatur i köket brukar ligga på samma grupp som köksbelysning, spisfläkt etc. Kör man då diskmaskin, kaffebryggare och mikro samtidigt går garanterat säkringen
I alla fall om det är en automatsäkring. De gamla "skruvsäkringarna" är mer förlåtande.

Diskmaskinen drar väl rejält just när vattnet värms upp (borde väl vara kanske 10 eller 15 minuter som max), men resten av dess program är det mer pumpande, spolande etc.

Om det funkat hittills med grendosa så lär det inte bli sämre av fast installation.

S Soltorp40 skrev:
I alla fall om det är en automatsäkring. De gamla "skruvsäkringarna" är mer förlåtande.

Diskmaskinen drar väl rejält just när vattnet värms upp (borde väl vara kanske 10 eller 15 minuter som max), men resten av dess program är det mer pumpande, spolande etc.

Om det funkat hittills med grendosa så lär det inte bli sämre av fast installation.
Om man skulle ha oturen att köra igång både micro (800W) och kaffekokare (1000W?) samtidigt som diskmaskinen värmer för fullt (1500W?) så blir det väl tufft även för en diazedsäkring. Eller hur många % överlast klarar dom på ett ungefär under 10 minuter?

Den klarare ungefär 20A i 10 minuter (lite mindre). Men det är väldigt sällsynt att du verkligen kör en micro på hög effekt i 10 minuter. Din kaffebryggare kör väl snarare något i stil med 5 minuter. Och även diskmaskinen värmer troligen inte så länge som 10 minuter.

T
S Soltorp40 skrev:

Du har förmodligen rätt i det du skriver att det kommer att fungera - för det mesta - men om DM är kopplad i en grendosa så blir det en signal till brukaren att det finns en tung last på gruppen och man kanske inte drar igång vattenkokare, micro, kaffebryggare samtidigt eller åtminstone förstår varför säkringen löser ut.
Är allt "dolt" i väggen eller med fast installerad vidarekoppling så är det inte lika uppenbart när säkringen löser ut vad problemet är.

Jag hade tidigare en elektriker hemma som fick flera samtal av en kund att "proppen gått igen" efter att ha lagt till ett nytt uttag i köket för att hon skulle kunna ha vattenkokaren på annan plats än mikron. Tidigare hade de delat på samma dubbeluttag och hon körde bara ena eller andra.
Efter installationen av det nya uttaget så berättade elektrikern för kunden att samma begränsningar gällde mikro ELLER vattenkokare inte båda samtidigt. (Man kan tycka att han skulle dragt fram kabel till egen grupp men det lät sig inte göras på ett lämpligt sätt utan större ingrepp så det här var kompromissen)

När kunden ringde gång på gång så sa elektrikern vad som gällde men hon ansåg att "nu var det ju olika uttag så det ska fungera att ha dem igång samtidigt".

Att ha det som TS föreslår nu funkar ju bra så länge han bor i huset men kan bli ett problem längre fram när någon som inte vet hur det är kopplat flyttar in - men det är ju TS som får ta det ansvaret om situationen skulle uppstå.

Ring elektrikern

T Testarn skrev:
Du har förmodligen rätt i det du skriver att det kommer att fungera - för det mesta - men om DM är kopplad i en grendosa så blir det en signal till brukaren att det finns en tung last på gruppen och man kanske inte drar igång vattenkokare, micro, kaffebryggare samtidigt eller åtminstone förstår varför säkringen löser ut.
Är allt "dolt" i väggen eller med fast installerad vidarekoppling så är det inte lika uppenbart när säkringen löser ut vad problemet är.

Jag hade tidigare en elektriker hemma som fick flera samtal av en kund att "proppen gått igen" efter att ha lagt till ett nytt uttag i köket för att hon skulle kunna ha vattenkokaren på annan plats än mikron. Tidigare hade de delat på samma dubbeluttag och hon körde bara ena eller andra.
Efter installationen av det nya uttaget så berättade elektrikern för kunden att samma begränsningar gällde mikro ELLER vattenkokare inte båda samtidigt. (Man kan tycka att han skulle dragt fram kabel till egen grupp men det lät sig inte göras på ett lämpligt sätt utan större ingrepp så det här var kompromissen)

När kunden ringde gång på gång så sa elektrikern vad som gällde men hon ansåg att "nu var det ju olika uttag så det ska fungera att ha dem igång samtidigt".

Att ha det som TS föreslår nu funkar ju bra så länge han bor i huset men kan bli ett problem längre fram när någon som inte vet hur det är kopplat flyttar in - men det är ju TS som får ta det ansvaret om situationen skulle uppstå.
Det blir inte TS problem när någon man flyttar in. Är det då ett problem så är det köparens, anläggningsinnehavarens problem.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det blir inte TS problem när någon man flyttar in. Är det då ett problem så är det köparens, anläggningsinnehavarens problem.
I och med att man tar över en befintlig anläggning så ska (läs bör) man kontrollera att denna är i säkert skick och utförd enligt gällande regelverk
Till alla hempularfantaster så vill jag säga att der finns både bra och dåliga av utbildade elektriker och hempulare
Problemet är att jöparen inte vet vad det är för någon som varit inne i anläggningen och rotat.
En dyktig hempulare gör ett bättre arbete än en dålig yrkesman
Så för att vara på den säkra sidan är det värt pengarna att göra en ordentlig besiktning

• Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.