6 585 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Snabb eller skruvanslutning?
Medlem
· Västmanlands län
· 125 inlägg
Om du bor i äldre hus med metalldosor får du inte använda brytare med snabbkoppling utan måste ha skruv. Annars har vad jag förstått snabbkopplingarna mest fördelar, om de är vettigt utformade vill säga.
Inte tillåtet med snabbkopplingar i metalldosor? Varför? Vi har just gjort en ROT-renovering med byte av kablar, central, brytare och uttag. Brytarna är med snabbkoppling. Och det är gjort av en av GBG's största El-firma
Hade vart intressant att höra varför snabbkopplingarna är förbjudna i metalldosor, låter ju nästan som att de inte skulle vara lika tillförlitliga!? När man talar med leverantörerna däremot så låter det ju tvärtom att snabbk är säkrare.
Fördelen med snabbkopplingar är väl annars som det låter, det går snabbt att koppla dem.
Däremot brukar de vara jävligare att demontera dem.
Fördelen med snabbkopplingar är väl annars som det låter, det går snabbt att koppla dem.
Däremot brukar de vara jävligare att demontera dem.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Detta var uppe för ett tag sedan och förklaringen var att förr var snabbkopplingarna så dåliga att det utgick ett påbud att snabbkoppling inte var tillåtet i metalldosor. Nu är bra snabbkopplingar så bra att det är tillåtet med snabbkopplingar i metalldosor.
Personligen tror jag att snabbanslutningarna är säkrare än skruvanslutning.
Protte
Personligen tror jag att snabbanslutningarna är säkrare än skruvanslutning.
Protte
Snabbkoppling kommer att ta över mer och mer från skruv då den är just snabbare och inte behöver efterdras, nackdelen är som sagt att den kan vara lite krånglig att demontera om det skulle behövas, framförallt lågpris prylar.
I industrimiljöer - där jag arbetar mycket, upplever jag att det oftare blir varmgång i snabbkopplingar. Mestadels handlar det om belysningsgrupper. Där är det iallafall bättre med skruvanslutningar. I hemmiljö kanske det fungerar bättre.
Skruv, alla gånger. Men så är jag en konservativ jävel också!
När det gäller mindre kabel area som i brytare/VU är det bara snabbkoppling som gäller för mig iaf. Och med de kvalitetsgrejerna vi har så går dessa även fint att demontera.
Men vid instalationer i tex industrin så har även jag åtgärdat och bytt ut snabbkopplingsplintar mot skruv efter varmgång...
Så mitt svar är: snabb!
Men vid instalationer i tex industrin så har även jag åtgärdat och bytt ut snabbkopplingsplintar mot skruv efter varmgång...
Så mitt svar är: snabb!
Klicka här för att svara