Byggahus.se

Snabb eller skruvanslutning?

1. J
    Medlem Nivå 9
    Det finns ibland både snabb och skruvanslutningar till uttag och brytare där skruv varianten är lite dyrare. Finns det nån fördel att välja den ena före den andra?

2. P
    Medlem Nivå 3
    Om du bor i äldre hus med metalldosor får du inte använda brytare med snabbkoppling utan måste ha skruv. Annars har vad jag förstått snabbkopplingarna mest fördelar, om de är vettigt utformade vill säga.

3. F
    Medlem · Nivå 10
    Inte tillåtet med snabbkopplingar i metalldosor? Varför? Vi har just gjort en ROT-renovering med byte av kablar, central, brytare och uttag. Brytarna är med snabbkoppling. Och det är gjort av en av GBG's största El-firma

4. S
    Medlem Nivå 2
    Hade vart intressant att höra varför snabbkopplingarna är förbjudna i metalldosor, låter ju nästan som att de inte skulle vara lika tillförlitliga!? När man talar med leverantörerna däremot så låter det ju tvärtom att snabbk är säkrare.

Fördelen med snabbkopplingar är väl annars som det låter, det går snabbt att koppla dem.
    Däremot brukar de vara jävligare att demontera dem.

5. L
    Medlem Nivå 3
    Det finns inget som säger att snabbkopplingar inte är tillåtet i metalldosor!

6. E
    Medlem · Nivå 23
    Apparater med BRA snabbkopplingar är mycket bra men tyvärr finns det några "billiga" fabrikat där snabbkopplingarna är direkt farliga, kardelar som kan spreta åt alla håll

7. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Detta var uppe för ett tag sedan och förklaringen var att förr var snabbkopplingarna så dåliga att det utgick ett påbud att snabbkoppling inte var tillåtet i metalldosor. Nu är bra snabbkopplingar så bra att det är tillåtet med snabbkopplingar i metalldosor.

Personligen tror jag att snabbanslutningarna är säkrare än skruvanslutning.

Protte

8. J
    Medlem Nivå 9
    Tack, det låter rimligt. Jag skaffar grejjer från Ahlsell (= kvalitetsgrejjer?) så det blir med snabbanslutning.
    :)

9. T
    Medlem Nivå 1

Snabb

Snabbkoppling kommer att ta över mer och mer från skruv då den är just snabbare och inte behöver efterdras, nackdelen är som sagt att den kan vara lite krånglig att demontera om det skulle behövas, framförallt lågpris prylar.

10. L
    Medlem Nivå 3
    I industrimiljöer - där jag arbetar mycket, upplever jag att det oftare blir varmgång i snabbkopplingar. Mestadels handlar det om belysningsgrupper. Där är det iallafall bättre med skruvanslutningar. I hemmiljö kanske det fungerar bättre.

11. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Skruv, alla gånger. Men så är jag en konservativ jävel också!

12. F
    Medlem Nivå 7
    Jag också! Förstår dock att de som jobbar med det dagligen föredrar snabb...

13. H
    Medlem Nivå 5
    När det gäller mindre kabel area som i brytare/VU är det bara snabbkoppling som gäller för mig iaf. Och med de kvalitetsgrejerna vi har så går dessa även fint att demontera.
    Men vid instalationer i tex industrin så har även jag åtgärdat och bytt ut snabbkopplingsplintar mot skruv efter varmgång...

Så mitt svar är: snabb!