21 319 läst ·
120 svar
21k läst
120 svar
Snabb behörighetsfråga
Den nya hällen går på 230V. Finns inga 400V hällar.
Edit: Ser lite konstigt ut nu när inlägg #89 redigerats så att frågan som jag svarade på numera är borttagen. Men i inlägg #90 finns frågan citerad.
Edit: Ser lite konstigt ut nu när inlägg #89 redigerats så att frågan som jag svarade på numera är borttagen. Men i inlägg #90 finns frågan citerad.
Det finns undantag, se inlägg 61 och inlägg 69S Spirit78 skrev:
Nu kopplade inte TS i den änden av anslutningskabeln som sitter i anslutningsdosan på/i väggen som tillhör den fasta installationen utan TS har kopplat i hällen.S Spirit78 skrev:
En spis, häll, ugn, tvättmaskin, ljusarmatur, etc ingår inte i den fasta installationen fastän de är fast ansluten.
Jag behöver inte googla, jag vet.S Spirit78 skrev:Får en lekman koppla 3-fas, Kök, badrum, utomhus? Du frågade efter källa. Jag har inte tillgång till Svensk standard där jag är nu och tänker inte leta då du/andra kan göra samma googling. Inte jättesvårt. I stort får du inte göra nånting mer än att byta bef vägguttag och knappar. Inte svårare än så men dom flesta vill inte varken höra eller se det dom läser för man vill så gärna….
Jag har en pdf av SS 436 40 00 tredje utgåvan som en vårdslös firma råkade lägga publikt på en server...😆 men den behandlar bara hur man gör, inte vad man får.
Du har ju rätt i att man egentligen inte får installera ( eller ta bort) fast installerad utrustning och absolut inte installera eller bygga om/till den fasta installationen precis som din AI säger.
Men...om vi tar TS case, där denne kopplar in/ur en befintlig kabel inne i apparaten ( inte i väggen), då uppstår ett sånt där magiskt läge där regelverket är luddigt och man kan därför ha olika åsikter ( vilket då är det vi diskuterar här).
Jag är av åsikten att det formellt inte är tillåtet men jag gör det själv utan att blinka eftersom det är helt ofarligt om man vet hur man ska koppla ( vilket TS) uppenbarligen vet.
Ett garanterat lagligt scenario är om det sitter ett perilexuttag i väggen och hällen levereras utan stickpropp ( perilex).
Då får TS koppla på en perilexstickpropp på den medleverade sladden och trycka in i vägguttaget helt utan någon kontroll.
Rent elektriskt, vad är skillnaden i felkopplingsrisk mellan att koppla i hällen eller att koppla i stickpropp?
Tilläggas skall också att TS redan kopplat in den gamla hällen så denne vet vilka kablar som är vad....
Redigerat:
Svensk standard hanterar inte frågor om vad man får göra. Den informationen finns tillgänglig för alla helt gratis via elsäkerhetslag, förordning och föreskrifter.
Elsäkerhetsverket har även handbok för anläggningsinnehavare och handbok för elinstallationsföretag på sin webbplats där man sammanfattar innehållet i dessa på ett lättare sätt. Bara att ladda ner och läsa för den som är intresserad.
Elsäkerhetsverket har även handbok för anläggningsinnehavare och handbok för elinstallationsföretag på sin webbplats där man sammanfattar innehållet i dessa på ett lättare sätt. Bara att ladda ner och läsa för den som är intresserad.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 971 inlägg
Rätt svar gavs också i inlägg #3BebHbg skrev:
Att kravet på behörighet i bl.a detta fall är dåligt motiverat är en annan sak.
Det finns ofta en god tanke bakom vad som kräver behörighet, och det som inte täcks, det täcks i vårt fall av Elsäkerhetslagen:
Skyldigheter i fråga om elektrisk utrustning
17 § Den som innehar (=du!) en elektrisk utrustning ska se till att den underhålls på ett godtagbart sätt och används på ett sätt som inte riskerar säkerheten.
18 § Den som använder en elektrisk utrustning ska försäkra sig om att den är säker för användning.
19 § Den som innehar en elektrisk utrustning som är avsedd att anslutas till en starkströmsanläggning ska se till att
- det fortlöpande kontrolleras att utrustningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada, och
- arbete som utförs på eller i anslutning till utrustningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 971 inlägg
Jo det är precis vad du, liksom GL gör genom att säga typ "ingen har kommit till skada".P PiddaP skrev:
Du får ursäkta mig här, men jag såg inte att du var en nykomling. Välkommen till forumet. Vi agerar inte poliser här, åtminstone inte 99% av oss. Det är en alltför het fråga som bara leder till de ofruktsamma diskussioner vi har här. Vi brukar upplysa frågeställare att det arbete de vill göra kräver behörighet, sedan får de själva avgöra hur de vill ställa sig till detta krav.P PiddaP skrev:
Vi månar däremot 100% till elsäkerhet. Det innefattar att besvara de frågor som ställs för hur saker o ting ska göras med tanken hellre berätta än att låta TS göra fel på egen hand. Vi har givetvis diskuterat denna fråga grundligt t.ex i denna tråd och denna. Du kanske vill bidra med dina tankar?
Jag som läst alla möjliga frågor här på forumet i 18 år anser mig kunna bedöma att TS i detta fall har de färdigheter och kunskaper som krävs för att ansluta sin häll. Det är solklart i mina ögon. Jag förstår att andra inte uppfattar det likadant. Jag säger ingenting om det.P PiddaP skrev:Utifrån vad som skrivits i tråden saknas det tillräckligt med information om TS för att kunna utesluta att det handlar enbart om kunskaper eller enbart om tur, därför är det inte fel att anta tur eller kunskap. Vad du anser om TS kunskaper teoretiskt och praktiskt baserat på denna tråd är din åsikt, inte fakta.
Låt säga att vi är överens om att vi inte vet någonting om TS kompetens. Är det då rätt att förolämpa denne för att sakna kompetens? Det är inte första gången G.L gör så.P PiddaP skrev:
Jag skrev elektriker, och en elektriker saknar egen behörighet. De har däremot oftast den nödvändiga utbildningen och praktiken, oftast. Det är sant att det sällan är en elinstallatör som ringer på dörren. Det händer möjligen om man anlitar en en- eller fåmansfirma.P PiddaP skrev:
Det jag vill säga är att inte enbart de som har behörighet har kunskap.
Är vi inte alla tränade aporP PiddaP skrev:
.
ÄNTLIGEN! 😘Bo.Siltberg skrev:
Jo det är precis vad du, liksom GL gör genom att säga typ "ingen har kommit till skada".
Du får ursäkta mig här, men jag såg inte att du var en nykomling. Välkommen till forumet. Vi agerar inte poliser här, åtminstone inte 99% av oss. Det är en alltför het fråga som bara leder till de ofruktsamma diskussioner vi har här. Vi brukar upplysa frågeställare att det arbete de vill göra kräver behörighet, sedan får de själva avgöra hur de vill ställa sig till detta krav.
Vi månar däremot 100% till elsäkerhet. Det innefattar att besvara de frågor som ställs för hur saker o ting ska göras med tanken hellre berätta än att låta TS göra fel på egen hand. Vi har givetvis diskuterat denna fråga grundligt t.ex i denna tråd och denna. Du kanske vill bidra med dina tankar?
Jag som läst alla möjliga frågor här på forumet i 18 år anser mig kunna bedöma att TS i detta fall har de färdigheter och kunskaper som krävs för att ansluta sin häll. Det är solklart i mina ögon. Jag förstår att andra inte uppfattar det likadant. Jag säger ingenting om det.
Låt säga att vi är överens om att vi inte vet någonting om TS kompetens. Är det då rätt att förolämpa denne för att sakna kompetens? Det är inte första gången G.L gör så.
Jag skrev elektriker, och en elektriker saknar egen behörighet. De har däremot oftast den nödvändiga utbildningen och praktiken, oftast. Det är sant att det sällan är en elinstallatör som ringer på dörren. Det händer möjligen om man anlitar en en- eller fåmansfirma.
Är vi inte alla tränade apor
.
Jag håller nästan med inlägg #2, men det är dock fel, även utan allt för svåra hårklyverier.
Det som TS gjorde var en fast anslutning av apparat/förbrukare, och detta är faktiskt behörighetskrävande, dvs att man är elinstallatör eller yrkesman (eller annan) som jobbar inom ett egenkontrollprogram.
Och det spelar nog ingen roll ifall denna inkoppling sker i maskinen eller i väggen, för det är en helt annan sak som man vill förebygga med detta skärpta krav.
För, när man kommer till fast ansutning av apparater/förbrukare, så kommer det en hel del extra möjligheter att s.a.s runda tumregler, bryta andra regler, tänja på dimensionering osv.
Och detta pga att den är en fast inkoppling.
Och nu menar man (lagstiftaren) att en lekman med stor sannolikhet inte har koll på alla specialvarianter som kan råka finnas i den aktuella inkopplingen.
Som exempel kan det sitta ett 9 kW bastuaggregat på 16A säkring och 1,5 mm2 ledare, fast inkopplat, då är en 11 kW bastuugn kanske helt utanför det tillåtna området, trots sina 16A säkringar.
Det kan verka lite fånigt, men detta är typ det enda skälet som finns till att just "fast anslutning" inte är tillåten för lekman.
Sen är jag lugn med att du TS har gjort det bra, det är inte det mitt inlägg handlar om, utan bara reglerna.
Det som TS gjorde var en fast anslutning av apparat/förbrukare, och detta är faktiskt behörighetskrävande, dvs att man är elinstallatör eller yrkesman (eller annan) som jobbar inom ett egenkontrollprogram.
Och det spelar nog ingen roll ifall denna inkoppling sker i maskinen eller i väggen, för det är en helt annan sak som man vill förebygga med detta skärpta krav.
För, när man kommer till fast ansutning av apparater/förbrukare, så kommer det en hel del extra möjligheter att s.a.s runda tumregler, bryta andra regler, tänja på dimensionering osv.
Och detta pga att den är en fast inkoppling.
Och nu menar man (lagstiftaren) att en lekman med stor sannolikhet inte har koll på alla specialvarianter som kan råka finnas i den aktuella inkopplingen.
Som exempel kan det sitta ett 9 kW bastuaggregat på 16A säkring och 1,5 mm2 ledare, fast inkopplat, då är en 11 kW bastuugn kanske helt utanför det tillåtna området, trots sina 16A säkringar.
Det kan verka lite fånigt, men detta är typ det enda skälet som finns till att just "fast anslutning" inte är tillåten för lekman.
Sen är jag lugn med att du TS har gjort det bra, det är inte det mitt inlägg handlar om, utan bara reglerna.
Så bra skrivet! Det här inlägget borde alla nya läsa!Bo.Siltberg skrev:
Jo det är precis vad du, liksom GL gör genom att säga typ "ingen har kommit till skada".
Du får ursäkta mig här, men jag såg inte att du var en nykomling. Välkommen till forumet. Vi agerar inte poliser här, åtminstone inte 99% av oss. Det är en alltför het fråga som bara leder till de ofruktsamma diskussioner vi har här. Vi brukar upplysa frågeställare att det arbete de vill göra kräver behörighet, sedan får de själva avgöra hur de vill ställa sig till detta krav.
Jag som läst alla möjliga frågor här på forumet i 18 år anser mig kunna bedöma att TS i detta fall har de färdigheter och kunskaper som krävs för att ansluta sin häll. Det är solklart i mina ögon. Jag förstår att andra inte uppfattar det likadant. Jag säger ingenting om det.
Låt säga att vi är överens om att vi inte vet någonting om TS kompetens. Är det då rätt att förolämpa denne för att sakna kompetens? Det är inte första gången G.L gör så.
Jag skrev elektriker, och en elektriker saknar egen behörighet. De har däremot oftast den nödvändiga utbildningen och praktiken, oftast. Det är sant att det sällan är en elinstallatör som ringer på dörren. Det händer möjligen om man anlitar en en- eller fåmansfirma.
Är vi inte alla tränade apor
.
Du har tydligen oerhört svårt att sluta med ditt trams här. Är det något särskilt som fattas dig som brukar vara i topp med rimliga bra svar?Demmpa skrev:
Det finns undantag, se inlägg 61 och inlägg 69
Nu kopplade inte TS i den änden av anslutningskabeln som sitter i anslutningsdosan på/i väggen som tillhör den fasta installationen utan TS har kopplat i hällen.
En spis, häll, ugn, tvättmaskin, ljusarmatur, etc ingår inte i den fasta installationen fastän de är fast ansluten.