2 189 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Smutsig diskmaskin
Idag ska diskmaskinsreparatören äntligen komma. Man vill ju inte verka som nån dynggris så man torkar ju av den så att den ser ok ut. Men! Egentligen borde man när det ska köpas en ny maskin få se hur de ser ut efter ett års användning. Det fastnar, åtminstone på de vi har haft, en massa smuts bakom tätlisten längst ner på luckan och på gångjärnen. Egentligen är det ju inte så fräscht eftersom man ju är ute efter ren disk. Hur ser det ut i era maskiner, eller har ni inte kollat?
Medlem
· Västra Götaland
· 75 inlägg
Kollar, torkar, kör maskiner med citronsyra... Har dessutom gått över till att använda pulverdiskmedel, så att jag kan halvera doseringen (vi har mjukt vatten och behöver inte så mycket diskmedel för att få rent) och därmed minskar avlagringarna.
Håller med.
I mitt fall tror jag att det uppstår när vi lastar i smutsdisken och luckan är öppnad. Eftersom man vänder kaffekoppar och liknande upp och ner skvätter det ibland ner lite ner på gångjärn, lister, osv.
Man brukar få ta en trasa och göra rent med jämna mellanrum. Brukar göra detta ca. 1 gång/månad i samband med att jag kör ett rengöringsprogram i maskinen (= tom maskin på högsta värme + diskmaskinstablett).
I mitt fall tror jag att det uppstår när vi lastar i smutsdisken och luckan är öppnad. Eftersom man vänder kaffekoppar och liknande upp och ner skvätter det ibland ner lite ner på gångjärn, lister, osv.
Man brukar få ta en trasa och göra rent med jämna mellanrum. Brukar göra detta ca. 1 gång/månad i samband med att jag kör ett rengöringsprogram i maskinen (= tom maskin på högsta värme + diskmaskinstablett).
Bakom tätningslisten klarar inte maskinen själv, där hamnar ändå en massa matavfall. Självklart rengör man maskinen lite då och då, vi har väl ingen direkt periodicitet utan gör det när andan faller på. Egentligen så skulle man göra det efter varje disk ... Tänkte kanske att en del maskiner är bättre än andra och det skulle man fått se innan man köper.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden