4 622 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Smuts i kökskakelfogen
Vi har mosaik (20x20 ark) ovanför diskbänken och nu så har jag upptäckt att när det stänker upp något på kaklet så suger det in direkt i fogen :'(. När jag försökte skura bort det så gnuggade jag för mycket så fogen försvann också...
Har ni nåt bra tips på hur jag kan skydda fogen? Finns det nåt medel som gör att stänk inte suger in och fastnar?
/Jonte
Har ni nåt bra tips på hur jag kan skydda fogen? Finns det nåt medel som gör att stänk inte suger in och fastnar?
/Jonte
Vi har vitt fasat kakel med vit fog i köket, snyggt tycker jag men kanske inte den mest praktiska fogfärgen 
Innan vi började använda köket dvs. när fogen var helt ny behandlade jag den med nåt som heter "Sten och Fogskydd" från Texelent.
Det har funkat utmärkt hittills, det blev som ngn. form av "impregnering" luktade
när man sprutade på det men förändrade inte färgen på den vita fogen ett smack och skyddar otroligt bra mot både stänk vid diskbänken och fett vid spisen.
Peppar, peppar ingen fläck på fogen än trots att kaklet varit fullt med fettstänk ett flertal gånger ;D
OBS! det är viktigt att efter den tid som står på flaskan torka kakelplattorna noga, annars fastnar impregneringen även där och mattar ner dem, betydligt jobbigare att ta bort efter ett antal veckor, kan jag säga av egen erfarenhet :

MVH/Christina.
PS: Olja gör vit fog mörkare/DS.
Innan vi började använda köket dvs. när fogen var helt ny behandlade jag den med nåt som heter "Sten och Fogskydd" från Texelent.
Det har funkat utmärkt hittills, det blev som ngn. form av "impregnering" luktade
Peppar, peppar ingen fläck på fogen än trots att kaklet varit fullt med fettstänk ett flertal gånger ;D
OBS! det är viktigt att efter den tid som står på flaskan torka kakelplattorna noga, annars fastnar impregneringen även där och mattar ner dem, betydligt jobbigare att ta bort efter ett antal veckor, kan jag säga av egen erfarenhet :
MVH/Christina.
Bra infobyggimpert skrev:Vi har vitt fasat kakel med vit fog i köket, snyggt tycker jag men kanske inte den mest praktiska fogfärgen
Det har funkat utmärkt hittills, det blev som ngn. form av "impregnering" luktadenär man sprutade på det men förändrade inte färgen på den vita fogen ett smack och skyddar otroligt bra mot både stänk vid diskbänken och fett vid spisen.
OBS! det är viktigt att efter den tid som står på flaskan torka kakelplattorna noga, annars fastnar impregneringen även där och mattar ner dem, betydligt jobbigare att ta bort efter ett antal veckor, kan jag säga av egen erfarenhet :![]()
MVH/Christina.
Vet du var jag kan hitta ditt medel nånstans? Gärna om du vet om det går köpa online. Tackar igen för svaret!!!
/Jonte
Dessa verkar vara återförsäljare (online) även om dom mest hade textilskyddsprodukter på hemsidan, men kan kanske ta hem på begäran.
Själv köpte jag flaskan på kakelbutiken där kaklet inhandlades
http://www.usinredningar.com/29.html
MVH/Christina.
Själv köpte jag flaskan på kakelbutiken där kaklet inhandlades
http://www.usinredningar.com/29.html
MVH/Christina.
Klicka här för att svara