Jag har en läckande ventil och skall bytas och då hade jag gärna passat på att flytta de då den blir i även för ett högskåp. Har två frågor.

1. Kan jag sätta ventilen var jag vill på värmekretsen eller måst den sitta här på röret till utedelen. Jag hade gärna flyttat den till över pannan och alla helst på röret från utedelen. Då är den lättillgänglig.

2. Finns det någon anledning att man har anslutningsslangarna till utedelen kopplade inne. Hade varit mer praktiskt att håg rakt ut med kopparrören genom ytterväggen och pressat en vinkel med hänga på utsida.

Finns det inte färdiga anslutningar för yttervägg likt en vattenutkastare?

• Kopparrör och ventil i en källare med skyddande slang; diskussion om flytt och placering av ventil på värmekrets, närhet till pannan ifrågasätts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör och ventiler i ett pannrum med rördragning och mätare, belysning ovanifrån, och märkta med etiketter på olika ledningar.
    Skapa konto
  • Kopparrör och ventilsystem i en källare, med märkta ledningar och en monterad pump på väggen.
    Skapa konto
Anledningen till smuts/magnetfiltrets placering är ju att den ska skydda värmepumpens växlare.
Sitter den ex. på returen, och något skulle lossna i er slinga, så fungerar det ju inte så bra..

Flexibla anslutningsslangar genom väggen verkar märkligt..
Kan det vara de som fanns tillgängliga i längd??

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Anledningen till smuts/magnetfiltrets placering är ju att den ska skydda värmepumpens växlare.
Sitter den ex. på returen, och något skulle lossna i er slinga, så fungerar det ju inte så bra..

Flexibla anslutningsslangar genom väggen verkar märkligt..
Kan det vara de som fanns tillgängliga i längd??
Okej, då är jag med. Då skall den såklart sitta på returledningen.

Det kan ha varits så att det var de anslutningsslangar de hade. Har letat efter bilder hur andra gör. Men man kan alltså köra ut kopparröret genom väggen och ansluta slangen där istället. Och sen isolera ledningarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.