4 919 läst ·
34 svar
5k läst
34 svar
Smörja till batterier?
Nej, paraffin klassas inte som en polymer, alldeles för korta kedjor för att ha polymera egenskaper.Johan Gunverth skrev:
OK. Nytt för mig. Att det var polymeriserst i olika omfattning fick jag lära mig i kursen om pappersteknik och förpackningspapper. Allt från hårt paraffin till paraffinolja används för att våtsäkra pappret. Jag kanske blandade ihop den fasta fasen paraffin med oljan.
Paraffin är väl ändå en petroleumbaserad polymer? Eller tillverkas den på olika sätt?. Hur som helst nämndes vaselin (på skoj) vid besök på Fridafors som tillverkade dylikt papper.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Hmmm.nanowire skrev:
https://www.sciencedirect.com/topics/chemical-engineering/paraffin-wax
”Paraffins are phase change hydrocarbon polymers capable of transferring their inherently-stored thermal energy when their phase changes from a solid to liquid or vice versa.”
”Paraffins occur as simple straight or branched polymeric chains of hydrocarbons of alkanes with a chemical composition of CnH2n+2.”
”Since they occur as straight or branched chained saturated hydrocarbon mixtures of alkanes, there is no polymerization procedure”
Det är ibland en polymer, men den polymeriserar inte. 🤔
Redigerat:
Vid längre kolkedjor kallas det inte paraffin, som har några tiotal CH2, längre utan polyeten (eftersom sådana tillverkas genom polymerisering av eten och innehåller många tusentals -CH2-). Polyeten är en polymer, bla de sorters plast som plastpåsar och livsmedelsförpackningar vanligen tillverkas av.Johan Gunverth skrev:
Hmmm.
[länk]
”Paraffins are phase change hydrocarbon polymers capable of transferring their inherently-stored thermal energy when their phase changes from a solid to liquid or vice versa.”
”Paraffins occur as simple straight or branched polymeric chains of hydrocarbons of alkanes with a chemical composition of CnH2n+2.”
”Since they occur as straight or branched chained saturated hydrocarbon mixtures of alkanes, there is no polymerization procedure”
Det är ibland en polymer, men den polymeriserar inte. 🤔
Det dom menar med ”no polymerization” för paraffiner är väl att dom kommer från petrokemiska processer i ett raffinaderi där råolja genom fraktionering och cracking sorteras upp i olika beståndsdelar. Typ.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Alltid bra att omvärdera gammal inhämtad kunskap. Till det kommer att man slänger sig med utrycket ”paraffin” som både kan vara alkaner och fotogen (paraffin oil). Och att ”livsmedelsparaffin” kanske egentligen är polyetenvax, som är en polymer. Kul också att läsa om Fischer Tropsch-processen som verksr användas till otroligt mycket.
Det slutade med att jag skaffade denna:
Med hjälp av tops så smorde jag in skenorna och vid polerna (men inte på själva kontakterna) på elcykelbatteriet. Det glider mycket bättre nu och är inte alls lika svårt att få ur. Viktigt att komma ihåg att låsa batteriet bara, men det ska man alltid. Fungerar toppen!
Tuben för 100 spänn har minst 80 %, troligen 90 % kvar, och det är när jag höftar konservativt efter att inte ha sparat när jag använde det. Flaskan kommer räcka till 5-6 smörjningar till. Definitivt mycket bättre än att betala 1000 spänn som en cykelbutik ville ha för att smörja skenorna och vägrade berätta vad de använder för något "företagshemlighet".
ACO Special Care vaselin vitt, 100 ml
https://dozapotek.se/aco-special-care-vaselin-vitt-100-ml-260349.htmlMed hjälp av tops så smorde jag in skenorna och vid polerna (men inte på själva kontakterna) på elcykelbatteriet. Det glider mycket bättre nu och är inte alls lika svårt att få ur. Viktigt att komma ihåg att låsa batteriet bara, men det ska man alltid. Fungerar toppen!
Tuben för 100 spänn har minst 80 %, troligen 90 % kvar, och det är när jag höftar konservativt efter att inte ha sparat när jag använde det. Flaskan kommer räcka till 5-6 smörjningar till. Definitivt mycket bättre än att betala 1000 spänn som en cykelbutik ville ha för att smörja skenorna och vägrade berätta vad de använder för något "företagshemlighet".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden