Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Funkar fint.
Nu är der här många år senare men jag har en elcykel med en otroligt trög batteriskena som batteriet trycks fram och tillbaka på när det tas på och av. Skulle det fungera att torka torrt från vatten (det har regnat och den står ute, batteriet är givetvis med mig inne) och sedan smörja in skenorna med vitt vaselin från apoteket också?

Eller vad föreslår du eller någon annan att jag ska använda?

I Intrepidice skrev:

Skulle det fungera att torka torrt från vatten (det har regnat och den står ute, batteriet är givetvis med mig inne) och sedan smörja in skenorna med vitt vaselin från apoteket också?

Eller vad föreslår du eller någon annan att jag ska använda?
Faktum är att jag gjorde det på frugans Ecoride för några veckor sedan. Duttade lite på polerna också. Kan inte se att set skulle vara några problem.

Faktum är att jag gjorde det på frugans Ecoride för några veckor sedan. Duttade lite på polerna också. Kan inte se att set skulle vara några problem.
Superbra! Tusen tack! Då blir det att åka förbi apoteket på vägen hem, köpa vaselin, och sedan låta cykeln torka inomhus.

Typ droppa på tops och dra längs med gängorna?

Jag är så otroligt glad att du svarade. Det här var det närmaste jag kunde hitta efter flera dagar på Google och cykelfirmor som säger att de inte berättar hur de smörjer. Ville jag ha dem så ville de ha en service för 1000 spänn.

En räddare i nöden, en kunskapens kung! (Som bilden på din profil)

I Intrepidice skrev:
Superbra! Tusen tack! Då blir det att åka förbi apoteket på vägen hem, köpa vaselin, och sedan låta cykeln torka inomhus.

Typ droppa på tops och dra längs med gängorna?

Jag är så otroligt glad att du svarade. Det här var det närmaste jag kunde hitta efter flera dagar på Google och cykelfirmor som säger att de inte berättar hur de smörjer. Ville jag ha dem så ville de ha en service för 1000 spänn.

En räddare i nöden, en kunskapens kung! (Som bilden på din profil)
Jepp blir nog bra det där som sägs. Men ta vattenfri vaselin.

I Intrepidice skrev:
Som typ sen här?
[länk]

Innehållsförteckningen säger bara "petroleum"
Men står vattenavisande. så den är nog utan vatten i.

I Intrepidice skrev:
Som typ sen här?
[länk]

Innehållsförteckningen säger bara "petroleum"
Japp, typ den. Petroleum betyder att det är paraffinbaserat, vilket är helt normalt. Vaselin och paraffinolja är exakt samma sak, men olika konsistens.

J jonaserik skrev:
Men står vattenavisande. så den är nog utan vatten i.
Ja, så jag tänkte. Men ville dubbelkolla.

Japp, typ den. Petroleum betyder att det är paraffinbaserat, vilket är helt normalt. Vaselin och paraffinolja är exakt samma sak, men olika konsistens.
Tack igen!!!

Vaselin och paraffinolja är exakt samma sak, men olika konsistens.
Fast det är inte samma sak. Ungefär som att glukos och cellulosa inte heller är samma sak.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Fast det är inte samma sak. Ungefär som att glukos och cellulosa inte heller är samma sak.
OK. Vitt vaselin och livsmedelsgodkänd paraffinolja är samma sak med olika konsistens. 😎
Något annat är svårt att hitta på konsumentmarknaden.

OK. Vitt vaselin och livsmedelsgodkänd paraffinolja är samma sak med olika konsistens. 😎
Något annat är svårt att hitta på konsumentmarknaden.
Och vad beror skillnaden i konsistens på då? Jo, att det är olika stora molekyler, längre kolkedjor ger högre smältpunkt, kortare ger lägre dvs flytande vs fast i rumstemperatur.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Och vad beror skillnaden i konsistens på då? Jo, att det är olika stora molekyler, längre kolkedjor ger högre smältpunkt, kortare ger lägre dvs flytande vs fast i rumstemperatur.
Ungefär som linolja som får längre kolkedjor efter värmebehandling.

Från CRCs beskrivning av sin polsmörja: ”Baserat på rent vitt vaselin, en paraffinolja som härdar till en pastaliknande konsistens vid rumstemperatur.”

Ungefär som linolja som får längre kolkedjor efter värmebehandling.

Från CRCs beskrivning av sin polsmörja: ”Baserat på rent vitt vaselin, en paraffinolja som härdar till en pastaliknande konsistens vid rumstemperatur.”
Nej, det är väl inte speciellt likt eller jämförbart tycker jag. Linolja ”härdar” (polymeriserar), korsbinder kors och tvärs (pga vare att den utgörs av omättade kolkedjor), när den värmebehandlas.
Paraffiner är mättade kolkedjor, längre sådana är fasta/vaxartade i rumstemperatur och kortare är flytande.
Jag har ingen aning om vad crc har i sin smörja som motiverar den beskrivningen men är det rent paraffin så är det fasövergång mellan fast och flytande pga olika temperatur 😊

nanowire nanowire skrev:
Nej, det är väl inte speciellt likt eller jämförbart tycker jag. Linolja ”härdar” (polymeriserar), korsbinder kors och tvärs (pga vare att den utgörs av omättade kolkedjor), när den värmebehandlas.
Paraffiner är mättade kolkedjor, längre sådana är fasta/vaxartade i rumstemperatur och kortare är flytande.
Jag har ingen aning om vad crc har i sin smörja som motiverar den beskrivningen men är det rent paraffin så är det fasövergång mellan fast och flytande pga olika temperatur 😊
OK. Nytt för mig. Att det var polymeriserst i olika omfattning fick jag lära mig i kursen om pappersteknik och förpackningspapper. Allt från hårt paraffin till paraffinolja används för att våtsäkra pappret. Jag kanske blandade ihop den fasta fasen paraffin med oljan.
Paraffin är väl ändå en petroleumbaserad polymer? Eller tillverkas den på olika sätt?. Hur som helst nämndes vaselin (på skoj) vid besök på Fridafors som tillverkade dylikt papper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.