13 691 läst ·
37 svar
14k läst
37 svar
Smidesräcke - är det ok eller alltför krokigt?
Så där ja. Då har tumstocken talat. Jag konstaterar att avstånden mellan de horisontella plattjärnen på
räckets vänstra halva är hyfsat konstanta när man mäter på olika ställen. Slutsatsen torde då vara att konstruktionen
är som en hängmatta mellan vänster kant och mittpunkten.
Det borde rimligtvis gå att rikta som smurfen72 föreslår. Frågan är om det räcker att hänga sig på räcket, eller om
det går åt hydrauliska doningar. Men, även det torde vara smedens kopparslagare :wow:
räckets vänstra halva är hyfsat konstanta när man mäter på olika ställen. Slutsatsen torde då vara att konstruktionen
är som en hängmatta mellan vänster kant och mittpunkten.
Det borde rimligtvis gå att rikta som smurfen72 föreslår. Frågan är om det räcker att hänga sig på räcket, eller om
det går åt hydrauliska doningar. Men, även det torde vara smedens kopparslagare :wow:
Jag skulle inte störa mig på detta. Som någon annan påpekade, det är ett hantverk. Vill man ha något som är spikrakt och ej unikt, så kan man ju köpa det på IKEA eller nåt.
Men kollar man objektivt på detta och ur ett icke personligt perspektiv så är det ju inte rätt. Har man beställt ett rakt räcke, så ska det ju vara rakt också.
Känner du att detta inte riktigt var vad du tänkte dig så kan du ju föreslå ett prisavdrag om du känner att du trots allt kan leva med defekten, eller så reklamerar du alltihop och vägrar ta emot produkten.
Men kollar man objektivt på detta och ur ett icke personligt perspektiv så är det ju inte rätt. Har man beställt ett rakt räcke, så ska det ju vara rakt också.
Känner du att detta inte riktigt var vad du tänkte dig så kan du ju föreslå ett prisavdrag om du känner att du trots allt kan leva med defekten, eller så reklamerar du alltihop och vägrar ta emot produkten.
Jag är en av dem som kan se på håll när något inte är riktigt 100.
Ofta kan jag inte avgöra vad som inte stämmer på en gång, men det är en nöt som jag
brukar knäcka rätt så snabbt. Ibland så skäller min fru på mig för att jag är alltför petig och
alltför hårdnackad gentemot hantverkare, men jag tycker att om jag ska betala fullt pris så
skall det vara full kvalitet. Det verkar dock som att det jag har framför mig nu bör gå att
rikta på ett för smeden lätt sätt. Jag ska prata med honom imorgon så får vi se.
Fortsättning följer!
Ofta kan jag inte avgöra vad som inte stämmer på en gång, men det är en nöt som jag
brukar knäcka rätt så snabbt. Ibland så skäller min fru på mig för att jag är alltför petig och
alltför hårdnackad gentemot hantverkare, men jag tycker att om jag ska betala fullt pris så
skall det vara full kvalitet. Det verkar dock som att det jag har framför mig nu bör gå att
rikta på ett för smeden lätt sätt. Jag ska prata med honom imorgon så får vi se.
Fortsättning följer!
Medlem
· Blekinge
· 12 302 inlägg
Jag vet ju inte vem som har ritat detta men det finns ju ingenting som heter diagonalstag. Inga element heller som ger stadga mot genomhäng. Om bandjärnen hade varit vinkeljärn hade det aldrig hänt. Fast det hade ju varit fult.
Man kan ju använda rosetterna som stadgande element men då måste de vara rättvända. Kolla på klassiska förebilder, där är de symmetriska kring mitten av ett spann.
Man kan ju använda rosetterna som stadgande element men då måste de vara rättvända. Kolla på klassiska förebilder, där är de symmetriska kring mitten av ett spann.
Medlem
· Stockholm
· 4 641 inlägg
Låt smeden avförzinka, det gör förzinkningsfirman.
Sen får han kappa bort smideskrokarna och rikta dem till samma höjd och därefter svetsa ihop det igen och förzinka om det hela.
Det där är alldeles för dåligt gjort.
Gör om gör rätt.
Sen får han kappa bort smideskrokarna och rikta dem till samma höjd och därefter svetsa ihop det igen och förzinka om det hela.
Det där är alldeles för dåligt gjort.
Gör om gör rätt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 037 inlägg
det är möjligt att material kan dra sig när man svetsar men om man vet det så gör man ju inget sånt där på frihand. Det där är ju bara ihopbränt på en höft typ och ingen jigg om man säger så. Oavsett om man gör små eller stora saker eller om det är nc fräst eller handsmitt. Vissa saker måste vara raka och då får man hjälpa naturen på traven genom att spänna fast vissa delar som ska vara raka. Det kan ju vara ett fyrkantrör fastloppat i en svetsbänk som man klämmer överliggaren på och sen nåt järn för bottendelen på samma sätt. Då håller man vissa basmått intakta.
Det är knappast ihop bränt på en höft om höjden skiljer max 2 cm efter svetsning och galvning med den konstruktionen och som jag förstått det är måttet rätt men det är häng på räcket. Smeden har nog haft det fastspänt under svetsning men det slår sig lätt efter och då riktar man men det har han tydligen missat. Man bygger inga avancerade jiggar för enstaka detaljer det tar för lång tid och finns inget behov av det heller.
Medlem
· Västernorrland
· 12 037 inlägg
för lång tid? Det tar 10 sekunder att bränna fast ett rör i en svetsbänk?
Jag har svetsat ihop mycket i mina dagar och jag är definitivt ingen smed på något vis men det där hänget hade jag ledigt kunnat undvika utan att behöva skylla på att materialet rör på sig när man svetsar.
Ju större konstruktioner man gör ju mer får man ju dessutom kompensera och vet man att det rör på sig vid svetsning så får man ju agera därefter.
Jag har svetsat ihop mycket i mina dagar och jag är definitivt ingen smed på något vis men det där hänget hade jag ledigt kunnat undvika utan att behöva skylla på att materialet rör på sig när man svetsar.
Ju större konstruktioner man gör ju mer får man ju dessutom kompensera och vet man att det rör på sig vid svetsning så får man ju agera därefter.
Du ska hämta röret svetsa fast det och sen skulle du ha ett järn på ovansidan också och sen när du är klar ska detaljerna skäras bort och slipas rena fixar du det på 10 sekunder är du grym. Jag har svetsat massor och jobbat som smed med bland annat tillverkning av liknade räcken det behövs ingen svetsad jigg. Man bygger räcket liggande på bockar på tex 2 st fyrkants rör ev häng efter svetsning fixar man enkelt på ett så vekt räcke genom att trycka till det enbart med kroppsvikten. Jag tror räcket har varit rakt när det lämnade verkstan inte alls ovanligt att grejer blir krokiga vid galvning det är ganska varma bad grejerna hamnar i där. Men hur som helst en skit sak att få rakt igen inget nån smed som ska montera ens skulle tänka som ett problem. I det här fallet skulle jag vara mera fundersam vem som konstruerat räcket och hur det kommer se ut om ett antal år. Du måste vara grym som vet hur mycket materialet rör sig vid svetsning så du kan kompensera jag brukar prova men misslyckas ofta och då blir det riktning.
Medlem
· Västernorrland
· 12 037 inlägg
nej jag menade inte att man ska kompensera på såna där saker men känner man till att saker och ting blir krokigt av svetsning så kan man ju göra vad man kan innan man svetsar ihop det. Har man svetsat förut och vet hur det blir så gör man ju nåt åt det istället för att säga det till kunden att det bara blir så.............
Det blir ju ungefär som att lämna ut ett lackjobb med rinningar och bara säga att det blir så ibland.
Jag menade inte heller att man skulle göra en jigg och det är klart att det där är ihopsvetsat på två bockar på golvet men det stora hänget hade man ju sluppit genom att bara satt fast ett fyrkantrör med tvingar på överliggaren innan man svetsat fast resten. Då hade överliggaren varit rak iallafall och resten hade inte synts.
Det blir ju ungefär som att lämna ut ett lackjobb med rinningar och bara säga att det blir så ibland.
Jag menade inte heller att man skulle göra en jigg och det är klart att det där är ihopsvetsat på två bockar på golvet men det stora hänget hade man ju sluppit genom att bara satt fast ett fyrkantrör med tvingar på överliggaren innan man svetsat fast resten. Då hade överliggaren varit rak iallafall och resten hade inte synts.
Oavsett om man punktar upp räcket helt rakt så kommer det troligtvis dra sig lite vid svetsningen och det riktar man efter räcket kallnat och det har smeden troligtvis gjort men sen har det galvats och är av en riktigt vek konstruktion.Stefan1972 skrev:nej jag menade inte att man ska kompensera på såna där saker men känner man till att saker och ting blir krokigt av svetsning så kan man ju göra vad man kan innan man svetsar ihop det. Har man svetsat förut och vet hur det blir så gör man ju nåt åt det istället för att säga det till kunden att det bara blir så.............
Om smeden låtit galva räcket så är det ju hans ansvar att rikta räcket efter galvning om du låtit galva räcket får du rikta själv eller hyra in smeden om du inte kan själv.Pontstone skrev: