10 191 läst ·
50 svar
10k läst
50 svar
Smartsystem i nybygge
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Bra att veta är att Google, Apple, Amazon, IKEA mm har startat ett samarbete för att ta fram ett gemensamt protokoll för smart home.
Dum fråga. Har du kikat på z-wave och zigbee? Typ Philips hue osv ?
Exempelvis Myresjöhus sätter in zwave i sin nyproduktion. Jag tror plejd är ett dåligt val. Det är säkert bra för att styra nån enkel belysning på ett lätt sätt. Kräver knappt bara en telefon. Alla elektrikern gillar det för de behövs så lite för att få de och funka men bygga ett helt hus med det Tror jag inte på
Jag tror de kan vara bra att sätta sig ner och fundera vad budget ligger på ? Är du villig att betala 1000:- per styrning eller 500:- eller bara 200:-
Vilka lampor/vägguttag vill du styra
Vill du mäta elförbrukningen på någon kanal
Vill du det ska vara kompatibelt med Google osv?
Exempelvis Myresjöhus sätter in zwave i sin nyproduktion. Jag tror plejd är ett dåligt val. Det är säkert bra för att styra nån enkel belysning på ett lätt sätt. Kräver knappt bara en telefon. Alla elektrikern gillar det för de behövs så lite för att få de och funka men bygga ett helt hus med det Tror jag inte på
Jag tror de kan vara bra att sätta sig ner och fundera vad budget ligger på ? Är du villig att betala 1000:- per styrning eller 500:- eller bara 200:-
Vilka lampor/vägguttag vill du styra
Vill du mäta elförbrukningen på någon kanal
Vill du det ska vara kompatibelt med Google osv?
Våran önskan är ju att det inte ska kosta mer än 50k allt som allt för smartstyrningen. Det rör sig om:
ca 40 dimbara spottar inomhus
X Dimbara lamputtag (kanske 10?)
4-5 rörelsesensorer
4-6? Högtalare i taket (exempelvis sonos?)
Utebelysning okänt antal
Ev. Styrning av diskmaskin, spis, inkommande vatten, värme, om dom skulle rymmas inom budget.
Stödjas av Google Home
Har hört att homey 2 ska vara ett bra alternativ också. Vad kan ni säga om det? Det ska väl kunna prata med dom flesta olika produkterna?
Vet inte hur det skulle funka om vi valde niko home control, om alla lampor är "niko lampor" då eller om man kan köpa exempelvis ikea?
Där har ju homey en fördel att den kan styra i princip allt oavsett tillverkare.
4-5 rörelsesensorer
Utebelysning okänt antal
Ev. Styrning av diskmaskin, spis, inkommande vatten, värme, om dom skulle rymmas inom budget.
Stödjas av Google Home
Har hört att homey 2 ska vara ett bra alternativ också. Vad kan ni säga om det? Det ska väl kunna prata med dom flesta olika produkterna?
Vet inte hur det skulle funka om vi valde niko home control, om alla lampor är "niko lampor" då eller om man kan köpa exempelvis ikea?
Där har ju homey en fördel att den kan styra i princip allt oavsett tillverkare.
Vid användning av Niko är du inte beroende av vilken typ av belysning du använder. Du behöver då inte köpa smarta ljuskällor utan får en helt system för hemautomation.
Funkar med Sonos, Google home m.m.
Funkar med Sonos, Google home m.m.
W Whakka skrev:Våran önskan är ju att det inte ska kosta mer än 50k allt som allt för smartstyrningen. Det rör sig om:
4-5 rörelsesensorer
Utebelysning okänt antal
Stödjas av Google Home
Är väl bättre att bygga in passiva högtalare som drivs av en förstärkare i ett skåp någonstans, ska ju gärna hålla i en trettio år framöver, så kan vara svårt att hitta något matchande om den inbyggda förstärkaren ger upp.W Whakka skrev:Våran önskan är ju att det inte ska kosta mer än 50k allt som allt för smartstyrningen. Det rör sig om:
4-5 rörelsesensorer
Utebelysning okänt antal
Stödjas av Google Home
Om plejd säger de skall göra något så skulle jag fråga om de är pengarna tillbaka om de inte finns på plats om 6 månader. Skulle aldrig köpa något där de står att de kommer stödja om de inte lämnar garantier. Skulle heller inte bygga in några led-spotlights som inte har utbytbar ljuskälla om återförsäljaren inte garanterar exakt samma finns som reservdel x antal år framåt. Jag hade personligen gått på något trådbundet men zigbee eller z-wave med en bra kontroller. Ikeas trådfri gu10 är ju relativt prisvärda om man skall ha många och även tänker på att man skall byta de bär de går sönder. Finns ju ingen garanti att de man köper om två år har samma ljus, de gäller så klart alla tillverkare så köp några reserv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden