Byggahus.se

Smartsystem i nybygge

1. W
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Vi ska bygga ny villa och jag som är helt färsk i det här med smartsystem tar gärna emot tips på vad som kan vara bra, vad som passar för mitt typ av hus och mitt tänkta användningsområde.

Jag har försökt läsa på så mycket jag bara kan och har förstått att det finns oändligt med möjligheter. Från stora övergripande system till massa små system som man får brygga ihop så gott man kan på egen hand. Det verkar ju komma nya aktörer varje dag också vilket inte gör saken enklare.

Vi ska bygga ett tvåplanshus på ca 190m2.
    Det jag vill kunna styra är först och främst
    • belysningen inne och ute.
    • ett högtalarsystem av något slag
    • markiser in/ut
    • garageport
    • projektorduk

Andra mindre viktiga grejer men som kan va aktuella är:
    • styrning av värme/ventilation i rummen
    • få notiser av kyl/frys och tvätt/tork
    • larm av något slag
    • få återkoppling på förbrukning
    • säkert mer också om man bara vet vad som finns.

Det är ett stort plus om det går att göra mycket programmering själv utan behov av elektriker. Jag är lättlärd och gillar att grotta ner mig i saker.

Brukar sånna här system vara krypterade?

Vad jag läst mig till såhär långt är att
    KNX verkar vara ett bra övergripande system fast väldigt dyrt.
    Dom flesta hustillverkare vi pratat med rekommenderar Niko home control,
    Och en har sagt Schneider wiser.
    Vad har ni för erfarenheter av dessa? Dom känns i nuläget mest aktuella.

Sen vet jag att det finns många smålösningar som zwave, plejd, Philips hue, etc etc. Men den djungeln känns skitsvår att få nått grepp om då man också måste välja nått slags system som ska få alla olika småsystem att kommunicera på samma plattform. Kan man kalla det utanpålösningar medans dom större systemen blir mer integrerade?

Vet att det blev ett gigantiskt inlägg nu men tar gärna all input jag kan få även om det bara svarar på en av mina tusen frågor. :)

Mvh Johan

2. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Hur långt och hur högt är det frågan om?
    Går det att göra en väg med dräglig stigning?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    003.JPG

Som bilden visar har jag huset uppe på ett berg med väg runt.
    Bilden visar också hur jag avnjuter ett nyinsatt fönster ;-)

• Laddar…
  3. W
    Medlem Nivå 1
    Dålig combo med öl och svara på trådar i forum. Blir lätt att man svarar på fel ställe då ;P

• Laddar…
  4. Bästa svaret

R
    Medlem · Nivå 6
    Niko Home Control är ett stabilt system som löser det funktioner du vill ha. Jag har de själv hemma och är väldigt nöjd.

Konfigurationen är visuell och är du bara lite intresserad så löser du det mesta själv. Annars är deras support riktigt hjälpsamma.

Mitt råd till alla som funderar på smarta hem är att kontakta Niko tidigt i processen då de är experter på området och kan guida dig vidare med placeringar och funktioner för just ditt hem och förutsättningar.

Lycka till med ert husbygge!

5. W
    Medlem Nivå 1
    Tack för ett jättebra svar! Precis vad jag vill höra! Vill du dela med dig vilka funktioner du själv har kopplat till niko? Jag undrar även vilka summor det kan röra sig om att sätta in niko som system kontra andra system? Så man får ett hum :)

6. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    I en nyproduktion hade jag absolut satsat på KNX, det är en väl etablerad standard med komponenter från vansinnigt många tillverkare.
    Installerar man ett KNX-system får man ett busstyrt system som kan styras och automatiseras precis så mycket man själv önskar, antingen med enbart KNX-komponenter eller via gränssnitt mot andra system.
    Den stora vinsten som jag ser det är att man har en mycket robust elinstallation som bas, vilken man bör se som en del av husets infrastruktur.
    Man kan sedan välja att använda den som ett traditionellt system med vanliga brytare eller med en mycket hög nivå av automatisering och "intelligens"...eller i en valfri nivå där emellan.

Det är för övrigt något av en myt att KNX är just väldigt dyrt i jämförelse med andra system...

7. W
    Medlem Nivå 1
    Intressant! Berätta gärna mer om KNX! Blir det som att man installerar ett grundsystem som man sedan köper delar till från andra håll? T.ex. brytare, skärmar, dimmers etc etc? Eller kan man köpa allt man behöver från samma ställe? Förstår jag rätt att man måste förbereda all eldragning direkt med KNX moduler? Att det blir svårt och dyrt att göra i efterhand? Sen är väl inte det ett problem om det är det man vill ha.

Vad jag förstått så är ju KNX det "bästa" iom att det stöder mest och är mest flexibelt. Många har nämt att priset är högt jämfört med andra system, och det blir ju ganska viktigt om det rör sig om 50k eller 250k+?

En nackdel jag läst är att man måste ha elektriker hjälp för varenda ändring man ska göra, stämmer det? Alternativet skulle vara att köpa en egen licens för 10k.
    För mig kommer det vara viktigt att jag kan ändra scenarion och andra inställningar själv och så ofta jag vill.

Tack för svar

8. R
    Medlem · Nivå 6
    Har en hel del funktioner men de hela familjen uppskattar mest är automatiska scenarion styrt av sensorer och/eller tid.

T ex så startar min sambos favorit-radiokanal på Sonos-högtalaren i badrummet när hon går in på morgonen mellan vissa klockslag. Även belysningen ställs in som hon bestämt det. Senare på morgonen startas min musiksmak vid närvaro i badrummet. Vid frånvaro släcks belysningen och musiken stängs av.

På övervåningen har vi ett rum ovanför trappen som mest används som sluss mellan sovrum och badrum. Där har vi en sensor som styr belysningen. Morgon 60%, dag 80%, kväll 30%, natt 1%. Detta kan självklart överstyras av tryckknappen på väggen vid behov.

FTX-systemet är anslutet så om vi har mer folk hemma och aktiverar partyscenariot så ökar ventilationen. När sista person lämnar hemmet och trycker på allt av knappen sänks ventilationen, belysning släcks, musiken stängs av, inkommande vatten stängs av efter 3h m.m.

Angående kostnaden är det alltid svårt att säga exakt. Bäst är att du kontaktar dom direkt för att höra hur ni kan gå vidare med just ditt hus. Jag kommer inte ihåg exakt men tror merkostnaden utöver standardinstallationen var ca 30-50tkr. Vi valde en del spottar också och tror den kostnaden var ungefär lika mycket. Skulle jag behöva välja skulle jag definitivt välja Niko Home Control istället för spottarna.

9. R
    Medlem · Nivå 6
    Vi var väldigt nära att välja KNX till vårt hus men det föll tyvärr på att det var så komplicerat att göra förändringar och att en server behövdes för att göra de funktioner vi önskade. Min uppfattning är att så fort man vill använda sig av smarta funktioner så behövs en server av något slag och då är det helt plötsligt inte fabrikatsoberoende. Skulle den tillverkaren sluta skicka säkerhetsuppdateringar, sluta lägga till nya funktioner, sluta hålla molntjänsten uppdaterad m.m. så åker man på att byta servern där även en hel del programmering finns.

Vi har flera bekanta som har KNX i sina hus och de har inte fått några smarta funktioner alls mer än en allt av knapp vid dörren och appstyrning.

10. W
    Medlem Nivå 1
    Det låter ju exakt som vi har tänkt funktionsmässigt! Är det nått speciellt högtalarmärke som fungerar bäst med niko (sonos?) eller kan man ha nästan vad man vill?

Priset är väl inget hinder så, vi kommer inte välja bort nånting bara för att det blir dyrt. Det handlar mest bara om att göra det mest prisvärda valet. Och då låter ju niko som det bättre valet av vad man hört.

11. W
    Medlem Nivå 1
    Ja det är ju som det jag har förstått! Och att va inne i servern och ändra krävde väl KNX licens? Så antingen att man lejde en elektriker eller köpte egen licens? Låter ju ofantligt bökigt i vilket fall. Jag har också en bekant som har KNX men dom har också bara några scenarier för belysning och inget annat. Dom tog det bara för att dom fick en dunder rabatt på det.

12. T
    Medlem Nivå 1
    Alla de saker du vill göra kan man göra med exempelvis Apple homekit eller en homey. Avsevärt smidigare än ett knx system i min mening och sjukt mycket billigare.

13. W
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!
    Jag har hört mycket bra om homey! Vad kan du säga om det? Hur fungerar det egentligen? Är det ett övergripande system likt niko?
    Jag är generellt emot allt som har med Apple att göra så det ska mycket till innan jag överväger nått från dom. :p
    Däremot så är jag öppen för röststyrning av något slag, kanske google assistant eller alexa?

14. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Man kan dra slang från alla tilltänkta platser direkt till ett kopplingsrum där elcentral, router etc. sitter. Då är det enkelt att justera i efterhand om man kommer på något lite sent. Massa extra slang men det är helgarderat

15. W
    Medlem Nivå 1
    Antar att du pratar om KNX nu? Visst är det den dragningen man ska säga till om att den ska helgarderas i förväg till alla tänkbara rum för att det är krångligt att göra i efterhand? T.ex om man skulle komma på sig att man vill ha rörelsesensor i en garderob men inte förberett för det från början då får man problem?