Hej,
Är det någon här inne som använt sig av tex ELKO smarta hem lösningar. Dvs då man kopplar el, nätverk, larm, värme mm till en och samma central. Sen kan man styra olika saker från lampkontakterna eller fjärrkontroll.

Är det dyrt? Hittar inte priser.
Vad skall jag tänka på då jag förbereder elinstallationen?

Mvh

Det bästa är nog om du pratar med en elfirma som kan detta och kan guida dig. Om du inte tänkt göra allt är det viktigt att den du tänker anlita får vara med från planeringsstadiet

Tycker personligen man ska fundera både en och två gånger vilket system man väljer. Ta dit en firma som kan detta så ni får överväga kostnaderna mot fördelarna.

Min personliga åsikt är att KNX-system håller betydligt mycket högre standard än ElkoLiving.
Ett knx-system behöver inte bli dyrare än ElkoLiving så länge man bara använder standard strömbrytare.

Eljoconnect och liknande har jag aldrig hållt på med så där vet jag inte.

Är inte så insatt i detta ämne (ännu) men vår elektriker talar varmt om sådana här lösningar för vårt nybygge. Känns det inte som att det är risk att man lägger alla ägg i fel korg i och med att det är dyra lösningar och att det kommer ny teknik hela tiden? Elektrikern talar om att det är en investering för framtiden men jag är skeptisk...

Fördelen med att välja KNX om man ska se på framtiden så börjar allting bli kompatibelt med KNX såsom Larm, Hemmabio, Värme, Vent, Mobiltelefoner m.m.

Men som med allt annat i teknikbranschen så kan de få för sig något nytt men då har man iaf ett riktigt bra stjärnnät med rör/slangar från centralen/centralerna som det lätt går att göra ändringar med.

Tittade lite på Hagers sortiment av KNX.. De har ju sitt KNX light. Lite billigare att investera men exakt samma kompo som i deras stora KNX-system. Vilket gör att man kan börja smått och när man vill utöka så kan man gå uppåt allt eftersom.

Börja med att fundera över behovet, välj efter det något som passar både behovet och plånboken.

Bellasmamma:
Kul att du har hittat en elektriker som är intresserad av dessa system. Det verkar vara väldigt få. Inte ens för att sälja premium produkter finns ett intresse, vilket antagligen har att göra med att man har tillräckligt att göra, och/eller tjänar tillräckligt med pengar, med nuvarande elsystem.

Dock går utvecklingen olidligt långsamt. Därför kommer du fortfarande vara "early adopter" och kan nog räkna med att du inte får igen pengarna. Det är fortfarande vi med stort tekniskt intresse som driver.

När det väl tar fart kommer det inte vara något system som finns idag, IMHO. Dagens system tar i princip bara hänsyn till elen (alla andra kopplingar är på-häng och var inte med från början).

Det sagt, så är det klart du skall ha ett smart system. Själv är jag helnöjd med mitt IHC (numera ELKO LivingSystem). På 12 år har det bara klickat en gång och det var ett blixtnedslag i trädgården som flippade utebelysningen. Märkligt nog har den bästa finessen varit nu när vi byggde om. Betydligt enklare eljobb, iom att det mesta var att programmera om, samt dra en ny "buss" till en undercentral i utbygget.

Jag tycker många funktioner och lösningar verkar smarta men än har jag inte fått någon prisuppgift, eller ens en antydan om prislapp, så det är svårt att riktigt veta vad jag och elektrikern diskuterar. Jag tycker det verkar smart att kunna ha en enda lysknapp för "gå-bort"-läge och att smidigt kunna programmera för belysning både invändigt, fasadbelysning och trädgårdsbelysning samt andra funktioner i hemmet. Men även om jag själv tycker om belysning (och råkar vara gift med en programmerare) så undrar jag om vi verkligen kommer programmera om någonting, någonsin?

Någon som kan ge ett ungefärligt pris på vad sådana här system kostar? Eller vad jag ska fråga elektrikern vid nästa möte (imorgon)? Han verkar väldigt taggad, så släpper jag honom lös har jag ingen aning om vart det kommer sluta! =)

Vi kommer att bygga med Elko Living indraget, kostnad ca 100 tkr extra från Svensk std... :rolleyes: men det hade kostat en hel del extra i vilket fall, då detta inkluderar väldigt mycket som vi hade valt till i alla fall i från standarden... :D

Ja, vi kommer ju att göra diverse tillval från elstandard vi också, så det är klart att man får tänka att man "sparar in" de utläggen. Dock är 100 tkr nog i överkant för vad jag hade budgeterat för el... Tack för infon!

Man kan ju alltid använda sig av en helt simpel standard installation med de billigaste brytarna osv. och sedan byta ut dessa efterhand och styra de nya med "Homeseer" som används av otroligt många i USA.
Det börjar bli allt vanligare med zwave som är ett radiostyrt system och med det systemet så behövs inget annat än en pc med homeseerprogrammet på samt en lite sändarpuck som kopplas på en usb port så är man hemma. Sedan kan man fundera över vad man vill kunna styra och komplettera med det som önskas. Tillvalen är oändliga. Det finns många produkter även för europa.

www.homeseer.com

Som sagt, själva Elko Living är kanske 40 tkr av denna kostnad. restan är andra helt nödvändiga saker... d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.