Hej

I vårt hus så har vi vedpanna med 2 st ackumulatortankar. Den har en äldre styrning (EVR) för shunt och en defekt innegivare. Jag är väldigt förtjust i smarta lösningar för hemmet och styr mycket med Homekit.

Som jag har förstått det så styr innegivaren hur mycket shunten ska öppna för att hålla värmen i huset. Kan man komplettara med TADO:S smarta termostater för att styra värmen och ställa shunten manuellt?

Eller tänker jag helt fel? Är det bättre att att skaffa ESBE CRB122. Finns det något liknande som CRB122 som går att intergrera med homekit?

MVH Christer

Idag så har jag denna shunten. Behöver jag byta shuntventilen om jag byter till CRB122?

• Shuntventil med tillhörande elektrisk ställdon monterad på rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade denna gamla tråd utan svar. Fick du någon lösning på ditt behov?

mattiaswahlberg mattiaswahlberg skrev:
Hittade denna gamla tråd utan svar. Fick du någon lösning på ditt behov?
Vad tänker på då.

J jonaserik skrev:
Vad tänker på då.
Jag har funderingar som liknar TS fråga. Skall jag skippa styrning av shunt och testa styrda radiatorer istället?

K kribban skrev:
Hej

Som jag har förstått det så styr innegivaren hur mycket shunten ska öppna för att hålla värmen i huset. Kan man komplettara med TADO:S smarta termostater för att styra värmen och ställa shunten manuellt?

Eller tänker jag helt fel? Är det bättre att att skaffa ESBE CRB122. Finns det något liknande som CRB122 som går att intergrera med homekit?

MVH Christer
Blev det Tado eller shuntstyrning?

Har du en panna så måste du ha en shunt som reglerar tempen ut i förhållande till utetempen och inget slå den regleringen i jämn temp för huset. Så som många, som ska både det ena och andra i elektronisk väg för att styra är inte så bra. Kostar en massa extra och mer sakar som kan fallera .. Enkelheten är bäst.

J jonaserik skrev:
Har du en panna så måste du ha en shunt som reglerar tempen ut i förhållande till utetempen och inget slå den regleringen i jämn temp för huset. Så som många, som ska både det ena och andra i elektronisk väg för att styra är inte så bra. Kostar en massa extra och mer sakar som kan fallera .. Enkelheten är bäst.
Hade utetemp förut men bytte till innetemp vilket blev bättre. Men har problem med ojämn värme eftersom ett rum styr alla rum så att säga. Att utetemp inte fungerar för oss beror på att huset är gammalt och vindotätt och kyls av mer än vad som går att ställa in med kurva.

Det med innetermostat kan ställa till det, den känner då av allt inne och känner att det är för varmt och stryper ner utgående, är det panna eller VP som styrs med innegivaren, vad för reglercentral har du till shunten. Är huset lite dragit så är det svårt att reglera tempen i huset.. Det bir då att ställa upp något snäpp på regleringen., en vanlig reglercentral för shunt måste ha en utegivare för att det ska bli bra

J jonaserik skrev:
Det med innetermostat kan ställa till det, den känner då av allt inne och känner att det är för varmt och stryper ner utgående, är det panna eller VP som styrs med innegivaren, vad för reglercentral har du till shunten. Är huset lite dragit så är det svårt att reglera tempen i huset.. Det bir då att ställa upp något snäpp på regleringen., en vanlig reglercentral för shunt måste ha en utegivare för att det ska bli bra
Det är en shunt till ackumulatortanken laddad med vedpanna som styrs av en Thermomatic. Oftast fungerar det bra utom när rummen med sensorn används mycket då kan övervåningen upplevas sval då värmen strypts. Huset är från 1890 och byggt i liggande timmer så viss tröghet finns i väggarna som dock äts upp av vinden om det blåser. Vilket gör att komforten ändå är bättre nu än med utegivare.

Hej

det blev en CRB122 som passade på befintlig shuntventil. styr endast med innegivare. Jag upplever en stor förbättring i enkelhet. Sparar också en hel del ved

• Gilla
Fixarpappa och 1 till
  • Laddar…
mattiaswahlberg mattiaswahlberg skrev:
Blev det Tado eller shuntstyrning?
J jonaserik skrev:
nja jag håller inte med. Det fungerar väldigt bra med bara innegivare för mig men det kanske beror på mitt hus och mina förutsättningar

Jepp varje hus är unikt när det gäller värme, och som upplevs i komfort, så det är funktionen som gäller och allt annat kan man bry sig om, bra att det löste sig.

• Gilla
kribban
  • Laddar…
Men jag förstår inte riktigt hur man kan få en jämn temp i ett gammalt timmerhus med vedpanna, ack-tankar och en automatshunt och innetermostat? Eller det kanske bara är i mitt hus rummen håller väldigt olika temperaturer?
Tycker det är svårt att få temperaturen jämn, då det kan variera beroende på om det är -20, nollgradig gradigt och regn eller blåser kraftigt. Jag funderar på att skaffa smarta termostater till varje radiator istället.
Är jag helt fel ute? Nån som har testat?

Elviira Elviira skrev:
Men jag förstår inte riktigt hur man kan få en jämn temp i ett gammalt timmerhus med vedpanna, ack-tankar och en automatshunt och innetermostat? Eller det kanske bara är i mitt hus rummen håller väldigt olika temperaturer?
Tycker det är svårt att få temperaturen jämn, då det kan variera beroende på om det är -20, nollgradig gradigt och regn eller blåser kraftigt. Jag funderar på att skaffa smarta termostater till varje radiator istället.
Är jag helt fel ute? Nån som har testat?
Glöm mitt inlägg jag tänkte helt snett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.