4 938 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Smart plug som håller tiden/schemat offline?
Är på jakt efter en smart plug med inbyggt batteri som gör att den kan hålla tiden och fortsätta köra på det schema man har programmerat även om internetanslutningen försvinner.
Har testat vanliga smart plugs, men de verkar alla ha den stora nackdelen att de förr eller senare får problem med wifianslutningen, och då tappar de tiden och hela poängen med timerfunktionen försvinner. Grym osmart. Jag har fått gå tillbaka till en vanlig hederlig digital timer som klarar att hålla tiden även under strömavbrott och aldrig strular.
Tycker det är rätt patetiskt att dessa s.k. "smarta" strömbrytare inte klarar något så enkelt. En sökning på "smart plug offline" ger hundratals träffar med folk som klagar på alla möjliga märken och modeller som förr eller senare tappar nätverkskontakten, så om man vill ha något pålitligt för att t.ex. styra bevattning så är det än så länge bara att glömma dessa.
Någon som känner till om det finns någon modell som klarar av det jag beskriver? Funktionaliteten har ju funnits i årtionden i digitala timers, så det borde ju finnas någon tillverkare som kommit på idén att göra samma sak med en smart plug?
Har testat vanliga smart plugs, men de verkar alla ha den stora nackdelen att de förr eller senare får problem med wifianslutningen, och då tappar de tiden och hela poängen med timerfunktionen försvinner. Grym osmart. Jag har fått gå tillbaka till en vanlig hederlig digital timer som klarar att hålla tiden även under strömavbrott och aldrig strular.
Tycker det är rätt patetiskt att dessa s.k. "smarta" strömbrytare inte klarar något så enkelt. En sökning på "smart plug offline" ger hundratals träffar med folk som klagar på alla möjliga märken och modeller som förr eller senare tappar nätverkskontakten, så om man vill ha något pålitligt för att t.ex. styra bevattning så är det än så länge bara att glömma dessa.
Någon som känner till om det finns någon modell som klarar av det jag beskriver? Funktionaliteten har ju funnits i årtionden i digitala timers, så det borde ju finnas någon tillverkare som kommit på idén att göra samma sak med en smart plug?
Plejd har en extra batteribackup man kan köpa till deras pluggar.
https://static.site.plejd.cloud/docs/Produktblad-BAT-01_se.pdf
https://static.site.plejd.cloud/docs/Produktblad-BAT-01_se.pdf
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Plejd har väl inga pluggar ännu, eller har dom släppts nu.
Är ganska säker på att både Sonoff och Shellys pluggar klarar det.N NightRider skrev:Är på jakt efter en smart plug med inbyggt batteri som gör att den kan hålla tiden och fortsätta köra på det schema man har programmerat även om internetanslutningen försvinner.
Tror att flera klarar av det men med dålig wifi och en osmart router så får många som du säger problem. Med en bra router och fast IP så klarar shelly det du beskriver, sannolikt även andra men jag har bara shelly som jag använt.
Jag har ett antal Sonoff komponenter. De är alla smarta och fungerar bra, utom när jag vill använda paddan att styra dem med. Det verkar det som Molntjänsten som då används, tidvis är överbelastad. Dett ger till följd att modulerna inte reagarar på Paddans kommando. Mest tydligt runt middagstid. Styrning med schema fungerar dock och direkt tryckning på modulen också.
Molntjänsten verkar finnas i Tyskland och blir naturligtvis övernbelastad i dessa nättider.
Mvh
Molntjänsten verkar finnas i Tyskland och blir naturligtvis övernbelastad i dessa nättider.
Mvh
Mitt problem visade sig vara en för klen surfplatta. Efter den senare versionen av programmet hakade kommandona upp sig ett flertal gånger. Mer kraftfull surfplatta löste problemet, altså inget överbelastat när
Mvh Peter
Mvh Peter
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
vilken smart plug är bäst utomhus
El -
Koppla in Philips hue smart plug före spotlights
El -
Koppla byggfläkt till smartplug
El -
Smartplug, fjärrströmbrytare över wifi, hur fungerar dom?
Villalarm & Hemautomation -
Smart Wifi plug med förbrukningsmätare OCH automatisk av/på timer?
Villalarm & Hemautomation