J Johan456 skrev:
Om det är Niko/Servodan så nej inget litet företag men ett system man sätter in idag vill man nog gärna kunna köpa prylar till i åtminstone 25 år, jag skulle säga 50 år. Av den anledningen skulle jag inte köra på det.
Nämn ett enda system så har garanterat reservdelar i 25-50 år. Och om det nu är så att någon kan göra det. Vem vill reparera sitt 40år gamla system. Maken till outdated är sällan skådat. Som att ge sig på att bygga om sin p1800 till Tesla.
 
KNX har iaf förutsättningar och det är såpass stort att det är lönt att fortsätta tillverka delar till systemet. Därför menar jag på att ett system som Niko om dom lägger ner om 10 år och en brytaktor går sönder om 15 år så behöver hela systemet bytas. Här kan man ju tycka och resonera lite olika.
 
Och använder man "vanliga" brytare håller dom troligen i 50 år och skulle dom behöva bytas om 50 år så kan vem som helt byta dom utan att konsultera en "specialist". Men det är klart att då blir dom bekanta inte lika impad, som om man kan sitta i soffan tända med mobilen ;)
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och använder man "vanliga" brytare håller dom troligen i 50 år och skulle dom behöva bytas om 50 år så kan vem som helt byta dom utan att konsultera en "specialist". Men det är klart att då blir dom bekanta inte lika impad, som om man kan sitta i soffan tända med mobilen ;)
Men Elmont, du och jag är ju gamla och förstår inte hur viktig coolhetsfaktorn är :cool:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Eller så är vi redan så coola man kan bli och då finns det ju ingen orsak att lägga en massapengar och tid på ett "smart ?" system.
I det första smarta huset som jag installerade var kunden lyrisk över att han kunde tända lyset vid sin säng, hela vägen till toa (ca 4,5 m från sägen) om han behövde gå upp och pissa på natten.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag skulle aldrig köpa ett hus utan strömbrytare. Att gå till toan om natten kan jag med förbundna ögon.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
I ett smart system behöver du inte tända lampan när du går upp och pissar. Det gör systemet av sig själv ;) och rör man sig efter kl 0530 så slår den även på kaffebryggaren och skickar signal till bilen att värma sig om det är under 7grader
 
Jag har konverterat det mesta till att vara smart belysning via Hue och ett par system till.
Det har varit en process på rätt många år och jag är hyfsat nöjd med hur det är nu.

Skulle jag bygga nytt nu skulle jag nog inte sätta upp särskilt många klassiska strömbrytare. Men jag skulle se till att ha dosorna för det. Och dessutom säkerställa att *alla* dosor har neutral-ledare.
Även om du inte behöver använda fysiska strömbrytare så underlättar det en hel del för gäster etc. med strömbrytare. Visst, belysningen tänds när du kommer in, men många blir förvirrade när det inte går att släcka efter sig.
Placeringen av dosor för strömbrytare är utmärkt för att antingen sätta upp en fjärrkontroll som ser ut som en brytare eller vad som helst. Många system kan använda en återfjädrande brytare som ingångs-signal. Och om man vill sälja till Amish-folket som klagar här ovan i tråden så kan man ju hänvisa dem dit.

Jag skulle inte anstränga mig för att sätta brytare överallt om det inte är på något "naturligt" ställe på en rimlig kabelväg däremot. Någon måtta får det vara. :)

(Däremot har jag en stående käpphäst: Får du plats med isolering har du glömt några tomrör.)
 
A atomlab skrev:
I ett smart system behöver du inte tända lampan när du går upp och pissar. Det gör systemet av sig själv ;) och rör man sig efter kl 0530 så slår den även på kaffebryggaren och skickar signal till bilen att värma sig om det är under 7grader
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag har konverterat det mesta till att vara smart belysning via Hue och ett par system till.
Det har varit en process på rätt många år och jag är hyfsat nöjd med hur det är nu.

Skulle jag bygga nytt nu skulle jag nog inte sätta upp särskilt många klassiska strömbrytare. Men jag skulle se till att ha dosorna för det. Och dessutom säkerställa att *alla* dosor har neutral-ledare.
Även om du inte behöver använda fysiska strömbrytare så underlättar det en hel del för gäster etc. med strömbrytare. Visst, belysningen tänds när du kommer in, men många blir förvirrade när det inte går att släcka efter sig.
Placeringen av dosor för strömbrytare är utmärkt för att antingen sätta upp en fjärrkontroll som ser ut som en brytare eller vad som helst. Många system kan använda en återfjädrande brytare som ingångs-signal. Och om man vill sälja till Amish-folket som klagar här ovan i tråden så kan man ju hänvisa dem dit.

Jag skulle inte anstränga mig för att sätta brytare överallt om det inte är på något "naturligt" ställe på en rimlig kabelväg däremot. Någon måtta får det vara. :)

(Däremot har jag en stående käpphäst: Får du plats med isolering har du glömt några tomrör.)
Och om det smarta systemet slutar att fungera, vad händer då?
Smarta prylar kan vara kul, men hade aldrig skippat strömbrytare ;)
 
U Uffe A skrev:
Och om det smarta systemet slutar att fungera, vad händer då?
Smarta prylar kan vara kul, men hade aldrig skippat strömbrytare ;)
Att bakåtsträva på det sättet så hade det inte sett så roligt ut i samhället. Det mesta idag är "smart" och kräver en dator att fungera. Men att tända en lampa där går gränsen över vad som alltid skall fungera! ;) #rörinteminströmställare
 
Ingen har nämnt svenska företaget ”Plejd”. Kan låta som en försäljare här men vill verkligen framhäva enkelheten och användarvänligheten som dessa genier utvecklat. En ”puck” som du installerar fördelaktigen bakom samtliga strömbrytare i huset/lgh. Dessa jobbar sedan i ”mesh”. Funktionerna ställer du enkelt i lugn och ro i soffan med appen. Jag är själv elektriker och föreslår ofta plejdpuckar som lösningar när folk vill kunna ändra ”styrningar” eller ”tändningar” men även ”scenarion” själva. Däremot saknar dom RGB-och RGBV- osv. -gränssnitt vad jag vet. Om man nu är inne på att göra huset/lgh till en nattklubb.
Läs på om Plejd på deras hemsida.
 
Personligen hade jag valt traditionella strömbrytare. Det är en beprövad teknik som "aldrig" blir föråldrad.
Teknikutvecklingen kan snabbt göra dagens teknik och utrustning föråldrad.
Komplettera med passande puck bakom väggbrytaren. Lätt att återställa om nödvändigt.

Hjälpte några bekanta med deras 70-talsvilla där en kreativ elektriker en gång hade valt att fylla garaget med impulsreläer för husets belysningsstyrning.

Nu började plasten i reläerna spricka och vi fick flytta om grejorna för att få liv i systemet. Ingen elektriker ville befatta sig med grejorna.
 
Undrar om #mbrodin ska skaffa barn för han verkar inte ha några, ännu….
Eller så får han skaffa telefon till sin 3 åring eller springa efter ungen med sin telefon och tända vartefter.

Protte
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
För mycket länge sedan på en mässa visades ett ”smart” system, man kunde ha en knapp vid sängen som släckte allt ljus…………
Min första tanke var, den knappen hittar min son när vi har gäster.

Protte
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
För mycket länge sedan på en mässa visades ett ”smart” system, man kunde ha en knapp vid sängen som släckte allt ljus…………
Min första tanke var, den knappen hittar min son när vi har gäster.

Protte
Just den funktionen du nämner att tända/släcka huset med en knapp är ju sjukt smidig. Peppar peppar så har ungarna aldrig jävlats mer än enstaka gång, vilket iofs bara varit roligt.
Har själv nästan hela hemmets belysning styrt med hue.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.