Hej på er!
Första egna frågan i detta eminenta forum som man varit och plöjt runt i under många år!
Var ute med båten igår när plötsligt elmotorn (Minnkota 34 lbs) la av, och det började lukta bränd el. När jag öppnade upp den såg jag att kablarna brunnit.
Står nu och funderar på om jag kan byta ut kablarna och köra på som vanligt, eller om jag bör köpa en ny motor. Och det beror såklart på vad som orsakat skadan.
Kabelskorna som sitter monterade på batteriet ser ut att hänga på en kvart, men vad jag kan se verkar det ändå som det är bra kontakt där.
Jag hade sänkt ner riggen så att propellern gick extremt djupt, men det ska väl inte påverka belastningen på motorn?
Jag har ganska nyligen köpt ett Lifepo4 12v 100 ah batteri på Amazon av den billigare varianten. Skulle det tekniskt sett kunna vara möjligt att det är ”dålig kvalitet” på batteriet?
Annars så körde jag motorn på samma sätt som jag gjort de senaste 15 åren, och på en näst intill spegelblank sjö.
Edit: Jag har ingen säkring på kabeln till motorn. Hade detta förhindrat att de smält?
Tack på förhand!
Första egna frågan i detta eminenta forum som man varit och plöjt runt i under många år!
Var ute med båten igår när plötsligt elmotorn (Minnkota 34 lbs) la av, och det började lukta bränd el. När jag öppnade upp den såg jag att kablarna brunnit.
Står nu och funderar på om jag kan byta ut kablarna och köra på som vanligt, eller om jag bör köpa en ny motor. Och det beror såklart på vad som orsakat skadan.
Kabelskorna som sitter monterade på batteriet ser ut att hänga på en kvart, men vad jag kan se verkar det ändå som det är bra kontakt där.
Jag hade sänkt ner riggen så att propellern gick extremt djupt, men det ska väl inte påverka belastningen på motorn?
Jag har ganska nyligen köpt ett Lifepo4 12v 100 ah batteri på Amazon av den billigare varianten. Skulle det tekniskt sett kunna vara möjligt att det är ”dålig kvalitet” på batteriet?
Annars så körde jag motorn på samma sätt som jag gjort de senaste 15 åren, och på en näst intill spegelblank sjö.
Edit: Jag har ingen säkring på kabeln till motorn. Hade detta förhindrat att de smält?
Tack på förhand!
Redigerat:
Inget ovanligt med varmgång på dessa orginal stickproppar, bara skit med dom. Byt ut till riktiga kontakter med gul isolering ( är för 2,5 mm2 ) och inte som nu klent. Har du riktig klämmtång, inte plåtbiten från Jula. Det går att klämma med en halvstor polygrip, kontakten sättes längst in i mungipan och pressas så mycket det går.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Jag ser inga stickproppar men väl ett flatstift + hylsa som har gått rejält varmt och även något som skulle kunna vara ett relä(?) har fått stryk.
Obs! varmgången kan även ha uppstått i "reläet".
Batteriet och dess anslutningar ser ok ut med avseende på varmgång i alla fall.
Det nya batteriet kan omöjligt vara en direkt orsak.
Obs! varmgången kan även ha uppstått i "reläet".
Batteriet och dess anslutningar ser ok ut med avseende på varmgång i alla fall.
Det nya batteriet kan omöjligt vara en direkt orsak.
Det borde finnas något överströmsskydd för ledningen från batteriet. Du får läsa instruktionerna till din motor hur den ska anslutas.
Det går säkert, efter felsökning att laga med nya ledningar, kabelskor och vad mer som nu kan vara trasigt.
Kanske lägga lite mer omsorg på arbetet med kabelskorna denna gång. Det var ju inget mästerverk det där med långa bitar synlig koppar utanför kabelskorna.
Det går säkert, efter felsökning att laga med nya ledningar, kabelskor och vad mer som nu kan vara trasigt.
Kanske lägga lite mer omsorg på arbetet med kabelskorna denna gång. Det var ju inget mästerverk det där med långa bitar synlig koppar utanför kabelskorna.
Idag har jag inhandlat nya kabelskor, flatstiftshylsor, 60a säkring och beställt en ny omkopplare som fanns som reservdel.
Ska lägga lite mer kärlek på installationen! 😁
Tack för era svar!
Ska lägga lite mer kärlek på installationen! 😁
Tack för era svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden