Ikväll gick elen i delar av huset
Hade en stund tidigare tryckt igång både diskmaskin och tvättmaskins. Detta har aldrig varit problem tidigare men nu har vi nyligen bytt tvättmaskinen, så första tanken var att vi såklart har råkat överbelasta en fas.
Både tvättmaskin och diskmaskin tappade elen när detta hände.
Kollar elcentralen först, där inga säkringar gått. Kikar sedan i den lilla plåtlåda där huvudsäkringarna sitter och känner direkt att där var det varmt och luktar lite bränt.
Skruvar loss porslinssäkring nr 1 och där har toppen på denna helt sonika smält. Den har alltså att inte löst ut på vanligt sätt och skjutit ut den lilla indikatorn, utan det är själva kontaktytan in mot botten som är förkolnad och bortsmält.
Satte i en ny säkring och de mörka delarna av huset har hoppat igång igen. Dock avvaktar jag med att dra igång tvättmaskinen igen.
Funderar på om detta inte var överbelastning utan om det snarare handlade om att huvudsäkringen hade dålig kontakt så att det blev värmeutveckling?
När jag tänker efter så har jag den senaste veckan uppmärksammat blinkande lampor i vardagsrummet (som ligger på denna fas).
Så problemet med dålig kontakt kan ha legat och grott ett tag men blev väldigt påtaglig nu när jag hade flera stora förbrukare igång samtidigt.
Vad säger expertisen? Låter min analys trolig?
Bör jag kanske ta hit en elektriker som tar en titt i/kring hållarna till mina huvudsäkringar och ser om något tagit skada?
Hade en stund tidigare tryckt igång både diskmaskin och tvättmaskins. Detta har aldrig varit problem tidigare men nu har vi nyligen bytt tvättmaskinen, så första tanken var att vi såklart har råkat överbelasta en fas.
Både tvättmaskin och diskmaskin tappade elen när detta hände.
Kollar elcentralen först, där inga säkringar gått. Kikar sedan i den lilla plåtlåda där huvudsäkringarna sitter och känner direkt att där var det varmt och luktar lite bränt.
Skruvar loss porslinssäkring nr 1 och där har toppen på denna helt sonika smält. Den har alltså att inte löst ut på vanligt sätt och skjutit ut den lilla indikatorn, utan det är själva kontaktytan in mot botten som är förkolnad och bortsmält.
Satte i en ny säkring och de mörka delarna av huset har hoppat igång igen. Dock avvaktar jag med att dra igång tvättmaskinen igen.
Funderar på om detta inte var överbelastning utan om det snarare handlade om att huvudsäkringen hade dålig kontakt så att det blev värmeutveckling?
När jag tänker efter så har jag den senaste veckan uppmärksammat blinkande lampor i vardagsrummet (som ligger på denna fas).
Så problemet med dålig kontakt kan ha legat och grott ett tag men blev väldigt påtaglig nu när jag hade flera stora förbrukare igång samtidigt.
Vad säger expertisen? Låter min analys trolig?
Bör jag kanske ta hit en elektriker som tar en titt i/kring hållarna till mina huvudsäkringar och ser om något tagit skada?
Dålig tillfragning av propphuven. Det blir till att byta passkontakten i botten och en ny säkring, kan du byta själv. Finns PK-nyckel på billiga varusen. Stäng av huvudbrytaren och byt PK till samma färg som dom andra. 16 grå, 20 blå, 25 gul. Är det mycket bränt och ser blåanlöpt ut. I bland kan det ha bränt ledningen som sitter på säkringselementet och då blir det en elektriker.
Misstänkte det.J jonaserik skrev:Dålig tillfragning av propphuven. Det blir till att byta passkontakten i botten och en ny säkring, kan du byta själv. Finns PK-nyckel på billiga varusen. Stäng av huvudbrytaren och byt PK till samma färg som dom andra. 16 grå, 20 blå, 25 gul. Är det mycket bränt och ser blåanlöpt ut. I bland kan det ha bränt ledningen som sitter på säkringselementet och då blir det en elektriker.
Detta är dock ett litet plåtskåp med tre säkringar som sitter i källaren direkt på inkommande serviskabel där den kommer in genom källarväggen, utan någon brytare före. Först 6 meter längre in i källaren sitter mätartavlan med mätare och huvudbrytare.
Ser ingen passkontakt i bollen utan det är bara ett bleck med en kontaktyta. Ser något bränd ut kring blecket men kontaktytan är mestadels synlig koppar ( eller liknande). Kikar jag runt lite kring säkringshållaren så ser jag att den fasen på serviskabeln är rätt sotig kring anslutningen och några cm på höljet.
Känns som att nätägaren kan behöva blir inblandad här.
Har en granne på gatan som faktiskt är elektriker/tekniker hos nätägaren. Ska se om han kan slå en snabb titt imorgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passkontakten är ingängad och kvar där men porslinet som tillhör den som ska se till så bara rätt säkring ska passa är helt borta.
Elektriker kan fixa det, rengöra och sätta i nya passdelar.
Var noga i fortsättningen att dra åt propphuvarna så de inte glappar och undvik att byta säkringar i drift utan att bryta strömmen nedströms om det är möjligt.
Var noga i fortsättningen att dra åt propphuvarna så de inte glappar och undvik att byta säkringar i drift utan att bryta strömmen nedströms om det är möjligt.
Det verkar vara ett inte helt ovanligt fenomen, jag hade samma fel i min 1:a villa typ år 1999 där en av huvudsäkringarna var glödhet och porslinet i passdelen var helt förvittrat.A avh67f skrev:
Jag hade då aldrig rört någon säkring på 3 år och inte heller installerat något som drog extra ström...det bara hände liksom...
Tack!A avh67f skrev:Passkontakten är ingängad och kvar där men porslinet som tillhör den som ska se till så bara rätt säkring ska passa är helt borta.
Dessa säkringar har nog varit orörda i många år så det är nog nåt som kommit smygandes långsamt.
De sitter som sagt direkt på servisledningen en bit innan mätartavlan och jag har inte haft anledning att byta någon av dessa säkringar tidigare.
Hade en elektriker här och bytte min central för ett par år sedan men gissar att han inte heller var inne i det lilla plåtskåpet nåt.
Efterföljande mätartavla byttes inte och jag gissar att elektrikern bara behövde använda huvudbrytaren som sitter där för att utföra bytet av centralen.
Klicka här för att svara