Hej!
Planerar en installation av smalspis med toppanslutning i köket men har funderingar på utförande.
Den ska stå mot en vägg som ännu inte finns och då finns möjligheten att anpassa konstruktionen utifrån spisens krav.
Har tittat på Josef Davidssons Viking 30 och Westbo 300. Båda har i princip samma krav på installation. De kräver 100 mm brandskiva/lättbetong eller motsvarande bakom spisen. Det hade jag tänkt lösa med en cementbaserad skiva samt stenull eller motsvarande i väggen.
Nu kommer nästa utmaning. 🤯
Om spisen placeras dikt mot en vägg hamnar rökröret också dikt mot väggen. Det känns fel och jag undrar hur ni har löst detta?
Kommer väggkonstruktionen även vara godkänd för ett oisolerat rökrör som ligger dikt?
Jag vet att det är en sotare som måste godkänna konstruktionslösningen i slutändan. 🔥
Planerar en installation av smalspis med toppanslutning i köket men har funderingar på utförande.
Den ska stå mot en vägg som ännu inte finns och då finns möjligheten att anpassa konstruktionen utifrån spisens krav.
Har tittat på Josef Davidssons Viking 30 och Westbo 300. Båda har i princip samma krav på installation. De kräver 100 mm brandskiva/lättbetong eller motsvarande bakom spisen. Det hade jag tänkt lösa med en cementbaserad skiva samt stenull eller motsvarande i väggen.
Om spisen placeras dikt mot en vägg hamnar rökröret också dikt mot väggen. Det känns fel och jag undrar hur ni har löst detta?
Kommer väggkonstruktionen även vara godkänd för ett oisolerat rökrör som ligger dikt?
Jag vet att det är en sotare som måste godkänna konstruktionslösningen i slutändan. 🔥
Det här var lite knepigt. Om rökröret ska vara oisolerat måste det ändå vara mist halvisolerat en halv meter under innertaket. Ett halvisoletat rökrör är ca 250mm idiameter, alltså måste spisen längre ut på golvet. Kan det inte vara ett alternativ med en bakåtansluten kamin och ställ skorstenen i rummet bakom. Det är nog bäst du rådgör med sotaren innan du gör något.S Sir_fixalot skrev:Hej!
I första hand tycker jag att du bör välja en mustock av tegel så spillvärmen kommer huset tillgodo.
I andra hand tycker jag att du ska överväga en Isolern skorsten
Oavsett om du väljer röd tegel eller modulskossten från Isokern kan du ansluta smal spisen som bakrökare eller topprökare och behöver inte bekymra dej om avstånd mellan eldstad och skorsten.
I andra hand tycker jag att du ska överväga en Isolern skorsten
Oavsett om du väljer röd tegel eller modulskossten från Isokern kan du ansluta smal spisen som bakrökare eller topprökare och behöver inte bekymra dej om avstånd mellan eldstad och skorsten.
Hade gubbe hemma idag för liknande situation. Bakom vedspisen ska du ha 10cm brandskivor om väggen är av brändbart material. Ja, det isolerade röret slår sedan i bakväggen om spisen står mot hög vägg det stämmer. Lösningen blir då en S-böj (på 8 cm) på det oisolerade röret strax innan det övergår till isolerat rör. Det isolerade röret hamnar då 5 cm utifrån väggen vilket är kravet. Bakom det isolerade röret med 5 cm luftspalt krävs sedan inga brandskivor.
Klicka här för att svara