Hej,
Min bostadsrättsförening har nekat min köksflytt med motiveringen att avloppsröret (75 mm) 2,5 meter är för långt från stammen och att det innebär risk för stopp och läckage.
Jag har fått motsatt info från rörmokare som säger att det inte är något problem så länge fallet är korrekt (ca 1–2 % per meter). Längden här är inte avgörande och att föreningen har fel.
Jag hittar dock ingen konkret branschregel som anger att en viss längd skulle vara för lång. Finns det någon sån dokumentation? Och finns det någon dokumentation med fallet? Jag har försökt att googla men hittar inte.
Tack!
Min bostadsrättsförening har nekat min köksflytt med motiveringen att avloppsröret (75 mm) 2,5 meter är för långt från stammen och att det innebär risk för stopp och läckage.
Jag har fått motsatt info från rörmokare som säger att det inte är något problem så länge fallet är korrekt (ca 1–2 % per meter). Längden här är inte avgörande och att föreningen har fel.
Jag hittar dock ingen konkret branschregel som anger att en viss längd skulle vara för lång. Finns det någon sån dokumentation? Och finns det någon dokumentation med fallet? Jag har försökt att googla men hittar inte.
Tack!
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 319 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 319 inlägg
Är det 2,5 totalt eller är det typ 7,5 meter och gränsen går vid 5?M Marijairena skrev:Hej,
Tack!
Jag har väl ca 7-8 meter 75mm rör innan ”stammen” hemma i huset och det är inga bekymmer alls!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Det finns typ en standard med en max längd på en oluftad avloppsledning i olika dimensioner men jag har den inte hemma så jag kan inte kolla upp den men 2.5m är inga som helst konstigheter i 75mm.
Jag skulle gissa att 10m är närmare gränsen men jag vet inte.
Jag skulle gissa att 10m är närmare gränsen men jag vet inte.
Tack för svar. Det är just något sånt här jag skulle behöva bevisa. Men i en Pdf eller annan anvisning som är trovärdig
Överklaga styrelsens beslut till hyresnämnden. Eftersom det är osakligt kommer föreningen att förlora och du får ditt tillstånd. Om du berättar att du önskar deras beslut på din tillståndsansökan skriftligt för att överklaga till hyresnämnden kanske de blir lite mer hanterliga.
Bevisbördan ligger på styrelsen, inte på dig. Ett skriftligt utlåtande från din rörmokare räcker gott för hyresnämnden.
Bevisbördan ligger på styrelsen, inte på dig. Ett skriftligt utlåtande från din rörmokare räcker gott för hyresnämnden.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Har du kontakt med en rörmokare så står den i Teknikhandboken och den har dom allra flesta rörmokare koll på men den är tyvärr inte gratis.
Edit.
Det skulle inte förvåna mig om det står något om detta i AMA hus också och den har jag då hört ska/brukar finnas på stadsbibliotek?
Edit.
Det skulle inte förvåna mig om det står något om detta i AMA hus också och den har jag då hört ska/brukar finnas på stadsbibliotek?
Redigerat:
Räcker denna bok?Rickard. skrev:
https://www.inforlag.se/artikel/vatten_och_avlopp
Typ 500 kr så helt OK om man behöver slå en styrelse på fingrarna.
Min plan framåt är att jag kontaktar en jurist som hjälper till med ansökan till Hyresnämnden. Även kontaktar rörmockaren vi tänkt att anlita för utlåtande. Sedan ska jag kolla i böckerna som ni rekommenderade. Såg att det fanns en att låna på Kungliga biblioteket i Stockholm. Även om de har bevisbördan är det bra att vara förberedd.
Men om någon hittar någon PDF eller känner till så vore det toppen.
Skickar en bild på vad styrelsen skrev. Nu inkluderar jag inte min fulla ansökan här för det är alldeles för långt dokument.
Men om någon hittar någon PDF eller känner till så vore det toppen.
Skickar en bild på vad styrelsen skrev. Nu inkluderar jag inte min fulla ansökan här för det är alldeles för långt dokument.
Redigerat av moderator:
Det kan ju vara bra att tänka på att om du vill dra avlopp under golvet, alltså utanför lägenhetens formella gräns som troligen går vid övergolvet så har du ingen automatisk rätt till det. Styrelsen kan neka helt utan sakskäl att du drar avlopp utanför din lägenhet. Om du drar avloppet inne i lägenheten är det istället en tillståndsfråga och då får styrelsen inte neka om det inte är till skada för föreningen.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 656 inlägg
En av nackdelarna med den märkliga upplåtelseformen bostadsrätt. Styrelser som i dom flesta fall är glada amatörer och baserar beslut på vad dom tror.
Det här avloppsröret går inom vår lägenhet under golvetClaes Sörmland skrev:
Det kan ju vara bra att tänka på att om du vill dra avlopp under golvet, alltså utanför lägenhetens formella gräns som troligen går vid övergolvet så har du ingen automatisk rätt till det. Styrelsen kan neka helt utan sakskäl att du drar avlopp utanför din lägenhet. Om du drar avloppet inne i lägenheten är det istället en tillståndsfråga och då får styrelsen inte neka om det inte är till skada för föreningen.
I och med att avloppsröret ligger under övergolvet är det utanför er lägenhet. Om ni inte har väldigt ovanliga stadgar som flyttar lägenhetens gräns nedåt. Läs HDs dom "Knoppens golvvärmesystem":M Marijairena skrev:
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden2/2020/83473/
HDs slutsats efter ett långt resonemang i domen: