jaså så du tror de kommer krypandes med hälften ?!

Den här tråden är ju ett skolexempel på hur masspsykos och lågkonjunktur hänger ihop.
-Någon läser om lågkonjunktur i tidningen och vågar inte beställa ett nytt hus. Tänk om jag blir av med jobbet.
-Orderingången sjunker för smålandsvillan som tvingas varsla.
-Nästa person läser om att smålandsvillan har problem i tidningen och vågar inte beställa ett nytt hus. Tänk om jag inte får huset jag beställt.
-Orderingången sjunker för smålandsvillan som tvingas varsla ännu fler.
-Nästa person läser om att smålandsvillan har problem på byggahus och blir där av andra oroliga övertygad om att smålandsvillan kommer gå i konkurs innan månaden är slut. Vågar inte beställa ett nytt hus. Tänk om jag inte får huset jag beställt...

Ok det hjälper inte den som blir blåst på en husbudget men det är just resonemang som i den här tråden som gör att konjunkturen ser ut som den gör istället för en liten svacka i högkonjunkturen.

Redigerat:
jag håller med dig fullt ut mellanbarn! men det är jäklarns svårt att inte oroa sig...det är mycket tid och pengar nerlagt i ett dylikt projekt för individen. saklighet och ärlighet vill jag ha, finns det substans i uttalanden etc. svårt för en novis att försöka skapa sig en uppfattning men visst stämmer dina tankar.

Jo det är nog som du skriver Mellanbarn, men som grelle skrev är det få som vill vara den som kanske förlorar hundratusentals kronor om det skiter sig. Man har ju ett visst ansvar mot familj så det är inte konstigt att man är orolig för sina jobb och vill vara säker på att man verkligen får ett hus som uppfyller alla krav när man lagt ut flera miljoner på det.
Fast som flera redan skrivit så är det kanske en naturlig utveckling vid en lågkonjuktur att folk blir varslade och att vissa får gå ner i lön.

Som jag förstår det dock så behöver vi väl inte vara oroliga över dessa miljoner, jag antar att man inte betalar om inget hus kommer...och jag ser det väl som mer långsökt att huset ska komma "halvfärdigt" och sedan ramla i bitar eller är det så du menar Danne ? Det enda jag är orolig över nu är ju handpenningen och merjobbet i att ordna ett annat hus. Eller är jag fel ute.

Någon som vet hur det ligger till med Gar-Bo försäkringen om en husfabrikant skulle gå i konkurs, kan den vara ljuset i mörkret om man har konstruktionsfel på huset eller hur funkar det.

grelle skrev:
Som jag förstår det dock så behöver vi väl inte vara oroliga över dessa miljoner, jag antar att man inte betalar om inget hus kommer...och jag ser det väl som mer långsökt att huset ska komma "halvfärdigt" och sedan ramla i bitar eller är det så du menar Danne ? Det enda jag är orolig över nu är ju handpenningen och merjobbet i att ordna ett annat hus. Eller är jag fel ute.

Någon som vet hur det ligger till med Gar-Bo försäkringen om en husfabrikant skulle gå i konkurs, kan den vara ljuset i mörkret om man har konstruktionsfel på huset eller hur funkar det.
Problemet jag ser är väl det att det blir en vattenskada eller dyligt under garantitiden som husföretaget skulle fått åtgärda om det beror på en byggmiss eller dyligt. Det kan ju bli fruktansvärt dyrt. Problemet med GarBo var väl det att det inte är någon garanti då det går att säga upp försäkringen. Det har skrivits en del om det här på forumet (se länk).
Men detta är väl en risk oavsett vilket husföretag man anlitar i dessa tider antar jag. Smålandsvillan är ju förhållandevis stora så det finns säkert andra hustillverkare som ligger mer i riskzonen.

https://www.byggahus.se/ekonomi/kan-bli-lurad-byggfelsforsakringen

Mikael_L
Mellanbarn skrev:
Den här tråden är ju ett skolexempel på hur masspsykos och lågkonjunktur hänger ihop... <klipp>
Visst är det så, till väldigt stor del iaf...

Så rent generellt går det ju bra att tänka så, att betrakta omvärlden på det viset.

Men när det sen kommer till det rent personliga planet, min egen ekonomi osv, då kan jag inte sitta och vara sådär överfilosofisk.
Jag vill inte riskera att sitta med svarte petter till slut, en svarte petter som kostar mig tiotusentals och kanske hundratusentals kronor.

Mellanbarn skrev:
Den här tråden är ju ett skolexempel på hur masspsykos och lågkonjunktur hänger ihop.
-Någon läser om lågkonjunktur i tidningen och vågar inte beställa ett nytt hus. Tänk om jag blir av med jobbet.
-Orderingången sjunker för smålandsvillan som tvingas varsla.
-Nästa person läser om att smålandsvillan har problem i tidningen och vågar inte beställa ett nytt hus. Tänk om jag inte får huset jag beställt.
-Orderingången sjunker för smålandsvillan som tvingas varsla ännu fler.
-Nästa person läser om att smålandsvillan har problem på byggahus och blir där av andra oroliga övertygad om att smålandsvillan kommer gå i konkurs innan månaden är slut. Vågar inte beställa ett nytt hus. Tänk om jag inte får huset jag beställt...

Ok det hjälper inte den som blir blåst på en husbudget men det är just resonemang som i den här tråden som gör att konjunkturen ser ut som den gör istället för en liten svacka i högkonjunkturen.
Håller med dig, ofta är det på detta viset en låg- eller högkonjunktur förstärks. Samtidigt får vi inte glömma varför en kris uppstår. Att bankerna varit allt för frikostiga i sina krediter är ingen hemlighet. Där har vi den största anledningen till raset i ekonomin även om man kan tycka att många politiker och media har förstärkt det hela genom att 'snattra' för mycket.

Kul med lite respons på min något (över)filosofiska betraktelse av tråden. Jag är fullt medveten om att resonemanget trots sin riktighet inte riktigt räcker för att som individ slopa all försiktighet.

En fråga kring oron att inte få sitt hus.
Är det inte så att man betalar huset vid leverans? Och ytterligare en del vid överlämnandet?
Om så är fallet så vore ju den konkursförvaltare korkad som inte ser till att bygga färdigt och få betalt för halvfärdiga hus. Istället för att låta personalen gå och slå dank med lön under uppsägningstiden.

Danne12345 skrev:
Problemet jag ser är väl det att det blir en vattenskada eller dyligt under garantitiden som husföretaget skulle fått åtgärda om det beror på en byggmiss eller dyligt. Det kan ju bli fruktansvärt dyrt. Problemet med GarBo var väl det att det inte är någon garanti då det går att säga upp försäkringen. Det har skrivits en del om det här på forumet (se länk).
Men detta är väl en risk oavsett vilket husföretag man anlitar i dessa tider antar jag. Smålandsvillan är ju förhållandevis stora så det finns säkert andra hustillverkare som ligger mer i riskzonen.

[länk]
Vad gäller byggfelsförsäkringen ser det ut så här idag, det finns tydligen två byggfelsförsäkringsföretag, dit du länkade kan man läsa "Hos Bostadsgaranti har man redan infört ett förbud mot uppsägning av försäkringarna." samt att på Gar-Bo's hemsida kan man läsa "Hos oss kan man inte säga upp försäkringen (2008-12-19) " på förstasidan så det där antar jag är utagerat nu.

Sen har man ju alltid skräcken att något konstruktionsfel dyker upp under garantitiden och står man där utan hustillverkare kanske det kan bli dyrt, det är den frågan jag ställer, hur funkar sånt där, täcker byggfelsförsäkringen sådant, hemförsäkringar ? Berätta för mig ni som vet.

Mellanbarn skrev:
Kul med lite respons på min något (över)filosofiska betraktelse av tråden. Jag är fullt medveten om att resonemanget trots sin riktighet inte riktigt räcker för att som individ slopa all försiktighet.

En fråga kring oron att inte få sitt hus.
Är det inte så att man betalar huset vid leverans? Och ytterligare en del vid överlämnandet?
Om så är fallet så vore ju den konkursförvaltare korkad som inte ser till att bygga färdigt och få betalt för halvfärdiga hus. Istället för att låta personalen gå och slå dank med lön under uppsägningstiden.
I den bästa av världar köper varje familj en ny volvo och en saab samt bygger ett nytt hus i dessa kristider men som sagt så ser verkligheten inte ut så.
Det är inte att få huset som oroar då det är som du säger först vid leverans som man gör första lyftet. Men det är ju under garantitiden som sträcker sig ett par år framåt som man gärna vill att företaget finns kvar och kan åtgärda de eventuella fel som finns på kåken. Så det ligger i husköparnas intresse att företaget finns kvar även i framtiden. Om nu problemen med GarBo löser sig så är det väl inte någon större risk, men eftersom det talas om lagändringar för att komma tillrätta med problemet så lär det inte vara utagerat. Sådant kan tyvärr ta lite tid.

jag minns problemen med boro hus 1991-92 trots garbo så togs inte byggfel och mindre saker där.
och idag har jag för mig dom tar skador fast med ett halvt basbelopp i självrisk.
ponera även att husföreatget kursar idag,och t,e,x grunden är påbörjad.
det kan ta månader innan konkursboet levererar huset man beställt,eller om det ens kommer ett sådant man önskade till rätt pris.
min kompis åkte på sådant med boro eller begus vad det nu var.( 1991)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.