hoppas man får sitt beställda hus!

:rolleyes: Med tanke på att personalstyrkan har halverats,
kan du nog bara räkna med att få ett halvt hus. :eek: :D

grelle skrev:
Är läget osäkert så var noga med att ta bankgaranti på alla förskott du betalar!

luppe75 skrev:
Jag hörde samma sak på radion igår och blev orolig och ringde till säljaren. Han sa:
att det bara gällde deras Kampanjvilla, dvs 30 hus som de skulle bygga mycket billigare o då hade alla fått hjälpa till att få ner priset, montörerna och säljare mindre betalt och specialpriser från leverantörer och lägre marginalkrav från ägaren och då ställde fabrikschefen (efter pratat med lokala fackföreningen) upp med att de skulle jobba gratis vid 4 tillfällen. Vilket enligt säljaren tyder på ett stort engagemang från de anställda.
Smålandsvillan går bra sa han och jag blev hänvisad till deras ägares hemsida [länk] och där ser man alla siffror och de gör ett väldigt bra resultat 2008.

Klart säljaren säger så... Vad skulle han säga? att Smålandsvillan står på gränsen till konkurs? Vem skulle köpa deras hus då?

nåja det kastar ju ett litet ljus i mörkret som förklaring på ett utifrån sett "konstigt" tilltag, hoppas det stämmer!

Fast det säger ju inget om de 75 personer som varslats.

Du menar de som varslats tidigare i höst eller är det något nytt ?

dessa vibbar hade jag då husföretaget jag köpte av 1991 sa sig att det inte var någon fara.
och jag tror alla vet vad som hände med team boro i november 1991.
jag fick varje fall 97% av mitt knappt färdigbyggda hus.
så min säljare får inga julkort från mig sedan dess

luppe75 skrev:
Jag är inte så nervös, kolla på deras ägares hemsida [länk] och där ser man alla siffror.

Jag såg iallafall inslaget på svt, och jag tycker bara att media "storar upp det" för det ligger i tiden. Många andra hustillverkare visar dåliga siffror, men det gör ju knappast smålandsvillan...

Lyssnar man på vad de säger, så kan man lätt läsa sig till att det inte är någon större fara med företaget.

Är det inte lite märkligt då att de anställda får jobba gratis? Om det nu går så bra för företaget, menar jag. Att avskeda massor av personal tyder väl inte heller på någon stor framgång. Fast jag kanske har fel i det.

Men dom har ju ingen orderstock kvar! Inte konstigt att dom varslar. Historiska data är ju positiv och det är ju inte konstigt under dåvarande högkonjunktur. Vad som är intressant är ju hur framtiden ser ut och inte titta tillbaka. Ganska tydligt att orderstocken är i princip slut.

Det som jag tycker är spännande är att orderingången minskat med 87% i sverige
(jämförelse oktober 2008 - oktober 2007)
En sådan omställning är det inte lätt att överleva, troligen är siffrorna liknande hos de flesta husbyggare idag - med det gör inte att jag förstår hur ett företag ska klara av att minska utgifterna tillräckligt fort för att överleva. kolla på den pdf-filen de har på sin hemsida så ser man hur otroligt fort det gått på slutet.

Vilken PDF ? Länka gärna!

Så ni tror inte de överlever 2008 ?

Mikael_L
grelle skrev:
Tja, framförallt ska du hoppas på att inte får endast ett halvfärdigt, för det är väl dåå det kan börja bli riktigt jobbigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.