Hur gör jag bäst här för att slippa fukt med tanken på snö på altan mot fasaden. Har plats för 45x145. Tänkte den isolering i mellan bärlinan o betongen. Eller en 45 i mellan. Framtiden kommer va stående panel. 😉. Har dränerat huset .
Fäst ingenting i huset!
Bygg altanen helt fritt från huset då är det enkelt att underhålla huset om man slipper bärlina fäst i huset. När allt är färdigt och i rätt nivå så förankrar jag med 2 vinklar i huset det har varit stabil i 9 år nu.
Kolla här inlägg #12 även tidigare #9
https://www.byggahus.se/forum/threads/naesta-projekt-traedaeck.340945/#post-3269774
Bygg altanen helt fritt från huset då är det enkelt att underhålla huset om man slipper bärlina fäst i huset. När allt är färdigt och i rätt nivå så förankrar jag med 2 vinklar i huset det har varit stabil i 9 år nu.
Kolla här inlägg #12 även tidigare #9
https://www.byggahus.se/forum/threads/naesta-projekt-traedaeck.340945/#post-3269774
Generellt verkar marknivån väldigt hög mot huset, det ser ut som att sockeln bara sticker upp någon decimeter över mark. Tycker mig ana från entrétrappan att så inte alltid varit fallet? Isodrän-täcklisten skall normalt ligga 3-5 cm under mark, vilket skulle ge än mindre sockelhöjd.
Det innebär att syll och panel blir väldigt utsatt redan från början, och med altanen, som du själv är inne på, kommer snö och regnstänk hamna direkt på panelen. Så oavsett hur du löser infästningen anser jag att du bör se över hur fasaden skyddas mot fuktskador. Normalt kanske någon form av plåtbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det innebär att syll och panel blir väldigt utsatt redan från början, och med altanen, som du själv är inne på, kommer snö och regnstänk hamna direkt på panelen. Så oavsett hur du löser infästningen anser jag att du bör se över hur fasaden skyddas mot fuktskador. Normalt kanske någon form av plåtbeslag.
Klicka här för att svara





