Renoverare
· MUNKFORS
· 67 inlägg
Bor och jobbar i ett hus byggt 1965. Mitt arbetsrum är i källaren och rummet har ojordade uttag. Tar jag i höljet på min dator känner jag av en liten ström om jag står barfota på cementgolvet.
På elschema framgår det att uttagen skulle ha varit jordade. Jordledare finns i takdosan men används inte.
Jag vill byta ut de ojordade uttagen mot jordade men blev avrådd av en elektriker eftersom han ansåg att jag skulle få problem med att jordfelsbrytaren skulle lösa ut om jag jordade datorn - jag anser att elektrikern har fel eftersom datorn fungerade utmärkt i ett jordat uttag hos föregående ägaren vilken bodde i ett cirka 10 år gammalt hus (jordade uttag plus jordfelsbrytare).
Synpunkter på detta problem?
Kan ju nämna att i stort sett alla FK-kablar i huset är svarta vilket förvånar mig lite. De är dock märkta med 0 för jord, 1 för fas, omärkt nolla, 2 för tändtråd. Är detta normalt för ett hus byggt 1965?
På elschema framgår det att uttagen skulle ha varit jordade. Jordledare finns i takdosan men används inte.
Jag vill byta ut de ojordade uttagen mot jordade men blev avrådd av en elektriker eftersom han ansåg att jag skulle få problem med att jordfelsbrytaren skulle lösa ut om jag jordade datorn - jag anser att elektrikern har fel eftersom datorn fungerade utmärkt i ett jordat uttag hos föregående ägaren vilken bodde i ett cirka 10 år gammalt hus (jordade uttag plus jordfelsbrytare).
Synpunkter på detta problem?
Kan ju nämna att i stort sett alla FK-kablar i huset är svarta vilket förvånar mig lite. De är dock märkta med 0 för jord, 1 för fas, omärkt nolla, 2 för tändtråd. Är detta normalt för ett hus byggt 1965?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Du skriver att du inte har jordade uttag i källaren , då har du ngt fel i din dator tyvärr .
Finns ju inget annat sätt att få ett strömförande chassi på.
Du skriver i rubriken "Datorer" har du jordad grenkontakt till alla dina datorprylar ?
Kan ju vara ngt att undersöka.
Finns ju inget annat sätt att få ett strömförande chassi på.
Du skriver i rubriken "Datorer" har du jordad grenkontakt till alla dina datorprylar ?
Kan ju vara ngt att undersöka.
Redigerat:
Två saker :
Strömmen du känner från datorn är förmodligen från avstörningskondensatorer till jord. Det blir en ganska hög spänning utan koppling till jord men kan bara duva små strömmar. Nog för att vara från irriterande till rejält obehagligt men den skulle inte lösa en jordfelsbrytare. Förmodligen är det inget fel på datorn.
I och med att du känner strömmen från chassit när du står på betongen så uppfyller ditt rum inte kraven för "isolerad miljö" och uttagen ska absolut jordas, utan undantag. Idag är risken att det enkelt fel i utrustning som bygger på skyddsjord som skydd blir livsfarligt.
Strömmen du känner från datorn är förmodligen från avstörningskondensatorer till jord. Det blir en ganska hög spänning utan koppling till jord men kan bara duva små strömmar. Nog för att vara från irriterande till rejält obehagligt men den skulle inte lösa en jordfelsbrytare. Förmodligen är det inget fel på datorn.
I och med att du känner strömmen från chassit när du står på betongen så uppfyller ditt rum inte kraven för "isolerad miljö" och uttagen ska absolut jordas, utan undantag. Idag är risken att det enkelt fel i utrustning som bygger på skyddsjord som skydd blir livsfarligt.
Renoverare
· MUNKFORS
· 67 inlägg
Jag tror inte att det är fel på datorerna, jag använder nu 1 st DELL T1600 samt 1 st DELL T7910. Båda har bevisligen fungerat utmärkt i miljöer med jordade uttag och jordfelsbrytare. Spänningen känns rätt så obehaglig och jag upplever den som värre på T7910 som är en rejält stor arbetsstation med ett nätaggregat på 1300 Watt.P petersv skrev:Två saker :
Strömmen du känner från datorn är förmodligen från avstörningskondensatorer till jord. Det blir en ganska hög spänning utan koppling till jord men kan bara duva små strömmar. Nog för att vara från irriterande till rejält obehagligt men den skulle inte lösa en jordfelsbrytare. Förmodligen är det inget fel på datorn.
I och med att du känner strömmen från chassit när du står på betongen så uppfyller ditt rum inte kraven för "isolerad miljö" och uttagen ska absolut jordas, utan undantag. Idag är risken att det enkelt fel i utrustning som bygger på skyddsjord som skydd blir livsfarligt.
Huset har 2 st jordfelsbrytare som sitter i den lilla elcentral som installerades för några år sedan. Gissar att man monterat 2 jordfelsbrytare på grund av ett gammalt kylskåp/gammal tvättmaskin. Det borde ha räckt med 1 jordfelsbrytare med moderna maskiner.
Jag kommer att jorda uttagen i arbetsrummet,,,,
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är faktisk 125 volt mellan datorn och golvet men strömmen är pytteliten, det är strömmen som dödar, inte spänningen. Det är nätfiltrets kondensatorer som delar vägguttagets 230 volt till 115 till chassiets. Men det är helt i sin ordning.
Din elektriker svamlar.
Sätt in både JFB och jordade uttag, kommer funka hur bra som helst.
Brasklappen är att JFB kan hitta fel i anläggningen och det är ju bra om man hittar fel, men kan ibland vara svårt att hitta var.
Protte
Din elektriker svamlar.
Sätt in både JFB och jordade uttag, kommer funka hur bra som helst.
Brasklappen är att JFB kan hitta fel i anläggningen och det är ju bra om man hittar fel, men kan ibland vara svårt att hitta var.
Protte
Precis. Datorn är som datorer normalt är, och den lilla men obehagliga strömmen försvinner med skyddsjord.
Däremot är det kanske fel på elinstallationen. Det låter som att betonggolvet inte är isolerande nog för att låta rummet vara ojordat.
Däremot är det kanske fel på elinstallationen. Det låter som att betonggolvet inte är isolerande nog för att låta rummet vara ojordat.
Se till att jorda uttagen (och gärna några till rum när du ändå är igång)
Se även till att få in jordfelsbrytare.
Att det ”pirrar” när du tar på metalldelar på en ojordad stationär dator är typiskt och inte något tecken på att något är fel i datorn. (Det kan även leda till problem med störningar i kombination med både nätverkskablar och ljudkablar som är kopplade till annan utrustning)
Förbered dig dock på en del extra arbete i huset om du inte har jordfelsbrytare sedan tidigare, då en hel del gammalt fusk och diverse småfel som inte ”märkts” tidigare kommer att behöva åtgärdas innan jordfelsbrytaren blir nöjd, men det har inget med datorerna att göra.
Se även till att få in jordfelsbrytare.
Att det ”pirrar” när du tar på metalldelar på en ojordad stationär dator är typiskt och inte något tecken på att något är fel i datorn. (Det kan även leda till problem med störningar i kombination med både nätverkskablar och ljudkablar som är kopplade till annan utrustning)
Förbered dig dock på en del extra arbete i huset om du inte har jordfelsbrytare sedan tidigare, då en hel del gammalt fusk och diverse småfel som inte ”märkts” tidigare kommer att behöva åtgärdas innan jordfelsbrytaren blir nöjd, men det har inget med datorerna att göra.
Alla nätdelar har dels kondensatorer samt VDR-motstånd för skydd mot spikar på nätet.
Prova att vända kontakten i vägguttaget. VDR-motstånden är inte perfekta utan vissa ”läcker” mer så det gäller att få det som läcker mest sitter mellan nolla-jord/hölje.
VDR är ett motstånd som leder mikroamper upp till en viss spänning men 10`000 tals Ampere =kortslutning över en viss spänning, t.ex 350 V
Prova att vända kontakten i vägguttaget. VDR-motstånden är inte perfekta utan vissa ”läcker” mer så det gäller att få det som läcker mest sitter mellan nolla-jord/hölje.
VDR är ett motstånd som leder mikroamper upp till en viss spänning men 10`000 tals Ampere =kortslutning över en viss spänning, t.ex 350 V
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· MUNKFORS
· 67 inlägg
Tack för alla svar!
Jag har nu kopplat in jordade uttag i arbetsrummet. Jord fanns i kopplingsdosan men var inte framdragen till uttagen.
Typiskt är att både far och son i den förra familjen båda var elektriker (det var sonen som installerade elen när huset byggdes).
Känns betydligt trevligare att använda datorn numera!
Inga som helst problem med jordfelsbrytarna så datorerna var och är helt felfria!
Jag har nu kopplat in jordade uttag i arbetsrummet. Jord fanns i kopplingsdosan men var inte framdragen till uttagen.
Typiskt är att både far och son i den förra familjen båda var elektriker (det var sonen som installerade elen när huset byggdes).
Känns betydligt trevligare att använda datorn numera!
Inga som helst problem med jordfelsbrytarna så datorerna var och är helt felfria!
Klicka här för att svara