P
Alla recensioner handlar om hur tjocka grenar olika kompostkvarnar kan ta, men jag är mer intresserad av att köra trädgårdsavfall generellt, dvs då man beskär vanliga buskar och häckar på årets tillväxt och själva renset i rabatterna på fjorårets vissnade växtlighet som ska rensas nu i vår och därefter antingen läggas direkt som marktäckning eller för kompostering i trädgårdskompost (kall). Verkar som om det kör ihop sig, eller bara passerar om man har alltför tunna kvistar/grenar/ris? Funderar på en Makita UD2500 men är osäker på om den verkligen täcker mitt behov? Den får gärna kunna ta lite grövre, men behovet är framförallt lite tunnare.

P pimage skrev:
Alla recensioner handlar om hur tjocka grenar olika kompostkvarnar kan ta, men jag är mer intresserad av att köra trädgårdsavfall generellt, dvs då man beskär vanliga buskar och häckar på årets tillväxt och själva renset i rabatterna på fjorårets vissnade växtlighet som ska rensas nu i vår och därefter antingen läggas direkt som marktäckning eller för kompostering i trädgårdskompost (kall). Verkar som om det kör ihop sig, eller bara passerar om man har alltför tunna kvistar/grenar/ris? Funderar på en Makita UD2500 men är osäker på om den verkligen täcker mitt behov? Den får gärna kunna ta lite grövre, men behovet är framförallt lite tunnare.
Tunna grenar fungerar bra om man bara lyckas få ned dem till rätt ställe på skärhjulet. Hamnar de bredvid så kan de slinka igenom. Jag brukar ha lite grövre pinnar att peta ned samtidigt så följer de tunna med. Det som kan skapa problem är färska löv.
Så idealet är att klippa innan löven slår ut.
Jag tror det är en sådan Makita jag har. Har haft den i många år nu.

Unikt namn
Vi har en kvarn från Biltema och den funkar generellt helt okej.

Det är stora kvastar av blad/barr som kan korka igen maskineriet samt Haggtornshäcken som är av ett väldigt segt taggigt trä-material.

Har man lite finess när man pular in saker i kvarnen går det oftast bra. Men en lite tjockare kvist/pinne att hjälpa till med när det tjorvar är bra att ha.

AXS
Knivar är nog bättre än valsar till tunna grenar. Låter mer och du får trycka på mer själv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det tillräckligt klent kanske det är ett alternativ att klippa det med gräsklippare?

• Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
De flesta valskvarnar går väl att ställa in så att eggen alltid nuddar mothållet? Borde alltså inte vara några problem med vare sig småris eller löv. Det är min erfarenhet av en gammal Bosch AXT-2200. Någon gång per säsong får man dra åt mothållet. Det går att höra när man har rätt inställning. Eggen skrapar i lite grann. Tunna björklöv och annat gräsliknande klipps obönhörligt av eftersom de måste passera eggen på valsen.

Jobbiga material är:
- rönn som har legat och torkat och blivit supersegt. Max 10 mm
- torra tallkvistar som bryts av och sprätter iväg utanför kvarnen.
- ekkvistar med löv som gärna packar ihop inloppet och inte drar in i valsen. Man får putta på en käpp eller mata färre kvistar åt gången.
- kaprifol som snärjer allt i sin väg och drar med stenblock, släpkärra och grannens barn in i kvarnen.

• Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
Kör du mestadels färskt och tunt, så skulle jag välja en med knivar.
Har själv en med vals och ställbart mothåll, med färskt och tunt blir det långa remsor, men övrigt fungerar den utan problem.

Jag stör mig inte på att vissa tunna grenar hänger ihop i barken, så länge de är krossade i viss mån så funkar de både som marktäckning och i en kompost.
Vi har en kvarn från Viking med valsar, jag har även kört en från bosch med vals och en äldre Stiga med knivar.
Universellt är att man bör ha en "tandborste" dvs raka något så när torra bitar att blanda in när det börjar fastna av för mycket löv.

Unikt namn
Knivmaskinerna låter dock väldigt högt jfr med valsmaskinerna.
A AndersS skrev:
Kör du mestadels färskt och tunt, så skulle jag välja en med knivar.
Har själv en med vals och ställbart mothåll, med färskt och tunt blir det långa remsor, men övrigt fungerar den utan problem.

P
Tack alla som engagerat sig och svarat. Jag får fundera lite.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Knivmaskinerna låter dock väldigt högt jfr med valsmaskinerna.
Min erfarenhet är att valsmaskiner fungerar utmärkt och är så tysta att man kan använda dem utan att störa grannarna så länge det är dagsljus ute. Vilket är praktiskt eftersom man lätt blir beroende av sin kompostkvarn och vill använda den ofta. Att bara klippa av kvisten och stoppa den direkt i kvarnen utan att mellanlagra är mycket praktiskt.
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är min erfarenhet av en gammal Bosch AXT-2200.
Håller med om att den (och liknande) är bra. Kan justeras enkelt. Det finns reservdelar till Bosch.

P
Det verkar som om det ultimata vore en kompostkvarn som använder båda teknikerna, dvs en turbin! Jag visste inte att de fanns men googlade lite på Bosch utifrån ett av svaren ovan. Så nu går tankarna på en Bosch AXT 25 TC. Någon som har erfarenhet av den eller motvarande kompostkvarnar? Den är ju dyr i inköp, men jag tänker att den kommer att få jobba till och från hela sommaren. Har ganska många meter häck och drygt en mil tiill en återvinningscentral där man kan dumpa trädgårdsavfall. https://www.proshop.se/kompostkvarn/Bosch-AXT-25-TC/3158074

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Skulle säga att bäst vore kanske att hitta en gammal med ”slagor” som slår sönder det man stoppar in…….

P
T Taxture skrev:
Skulle säga att bäst vore kanske att hitta en gammal med ”slagor” som slår sönder det man stoppar in…….
Jag är tekniskt helt okunnig och har dålig uppfattning vad det innebär. När jag letar lite på nätet så verkar det vara lite större maskiner som bäst lämpar sig för lantbruk eller liknande omgivningar? Eftersom jag är så oteknisk så tror jag inte jag vill ge mig på en äldre maskin som jag inte klarar av att serva eller reparera själv. En nyare maskin tänker jag har garanti + reservdelar. Inser att jag kan ha helt fel i mina funderingar så tar gärna emot input om detta.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Personligen skulle jag välja en ”valskvarn” framför knivar och acceptera att en del smått kanske inte blir klippt första gången och behöver köras igen eller läggas på komposthögen

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.