Någon som har ett bra knep på hur man kan ta upp små små fyrkantiga fönsterhål i en hus-siluett ? Tänkte mig någonstans kring 10mm stora fyrkantiga hål.

Mangan skrev:
Någon som har ett bra knep på hur man kan ta upp små små fyrkantiga fönsterhål i en hus-siluett ? Tänkte mig någonstans kring 10mm stora fyrkantiga hål.
I vilket material, och hur många hål rör det sig om?

Någon form av skiva, säg 8-12mm och kanske ett hundratal hål.

laser? det är det första jag kommer på, dock vet jag inte om det fungerar i trämaterial. vattenskärmaskin kanske.

Redigerat:
Mangan skrev:
Någon form av skiva, säg 8-12mm och kanske ett hundratal hål.
Vad har du för budget/deadline för bygget?
Jag hade nog försökt hitta ett företag med en 2D-laser som kan skära ut en plåt till dig istället, det beror ju lite på
vad du ska använda siluetten till..

Ska du göra den själv och i trä, så hade jag nog borrat hål, och sedan jackat ut med sticksåg, men det kommer ta sin lilla stund, och inte bli med samma precision som en plåt.

Är det en träskiva så finns det borr som gör fyrkantiga hål. Dock måste borret sitta fast i en pelarborr. Borren kallas stämborr.

Ack, låter jobbigt.

Man kanske får försöka hitta en plåt som är stansad på rätt sätt istället..

Eller också använder man hålsåg som är något större än vad man tänkt sig fönstret och spacklar in ett lämpligt rektangulärt fönster-föremål.. Typ om man sågar bitar av ett fyrkantigt rör kanske..

ELLER, såna där transparanta 1-bit stora legobitar kanske om man kan köpa såna påsvis :)

Varför???????????????????????????

Jag gissar på nån form av modellbygge.
Rätt?
Haft lite intresse åt det hållet förr och en variant jag vet folk använde när det skulle vara många fönster var att göra den vågräta raden mellan fönstren först sen den lodräta.
Alltså en massa "stavar" typ.
Men nu är du kanske tvungen att ha allt sammanhängande så då faller den idén bort.
Såvida det inte räcker med att det yttersta synliga ser ut som du vill?

Men lättast är förmodligen att låta någon annan göra det :)
Tex: http://www.ristatochskuret.net/catalog/index.php

KnockOnWood skrev:
Varför???????????????????????????
ljusdekoration såklart.

Sabba en hel vägg för att dekorera? Suck!

Här i stan finns ett företag som skär med vattenjet.
Gjort på några minuter.. skär i alla typer av material. Har dock ingen aning vad det kostar att få de gjort men det är ju bara att ringa o fråga.

http://www.vatten-skarning.se/

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.