12 786 läst ·
29 svar
13k läst
29 svar
Små saker/projekt som tog tio minuter..
Eller vitmålade väggar. Då är det enkelt att spackla och kladda lite färg om man vill flytta/byta tavlor. Jobbigare om det är mönstertapet, så vi har inte satt upp någonting på våra två fondväggar i vardagsrummet. 
I OneNote, som tagit över rollen som min mamma efter min mamma... har jag en allmän hus-att-göra-lista uppdelad efter förmodad tidsåtgång:
5 min
10 min
20 min
1 h
5 h
12 h
Den ger ett visst välbehag, då punkterna blir så visuellt hanterbara.
//David
5 min
10 min
20 min
1 h
5 h
12 h
Den ger ett visst välbehag, då punkterna blir så visuellt hanterbara.
//David
Vi har gjort några försök med såna listor, men har inte lyckats hålla igång dem. Dock har jag inte givit upp...för det är en kanonmetod eftersom, precis som du skriver, det ger överblick och stor tillfredställelse när man ser att punkterna prickas av en efter en.dadid skrev:
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Ibland skriver jag listor med självklara saker som man löser under 30 sekunder bara för att kunna få stryka över saker och känna att man är på gång 👍
Jag kommer strax kunna stryka två 10-minuters saker från vår lista som stått där sen vi flyttade in för snart 10 år sen. De punkterna blir avskrivna när jag lagt de sista veckornas arbetsinsats på att renovera hela köket
Men jag är säker på att det kommer bli ett par småpunkter till i det nya köket 
Fruktsallad
Medlem
· Västra Götaland
· 235 inlägg
Fruktsallad
Medlem
- Västra Götaland
- 235 inlägg
Idag var jag nära att skruva upp anslagstavlan som stått lutat mot väggen på kontoret sen december 2010, men så skulle jag bara kolla lite här först. Motståndet är att jag måste rota fram borrhammaren och att jag egentligen skulle lagat mat nu. Fullständigt logisk logik?
Just att rota fram borrhammaren har gjort att vår stora spegel i hallen står på golvet. Vårt hus är byggt i trä så allt annat är enkelt att spika eller skruva upp men där spegeln skall hänga i hallen är väggen en del av skorstensstocken.
kortade av en ventilationskanal samt monterade luftdonet. Tog väl ca. 10 minuter totalt. Har stört mig på det i 2år.
Nästa irritationsmoment som kommer åtgärdas är en återmontering av fönsterventil... Har hört en del klagomål av övernattande gäster att det drar lite kallt i gästsoffan...
(gäller bara att hitta fönsterventilen som demonterads vid målningen för 3 år sen...)
Nästa irritationsmoment som kommer åtgärdas är en återmontering av fönsterventil... Har hört en del klagomål av övernattande gäster att det drar lite kallt i gästsoffan...
Redigerat:
Små saker som skulle ta bara tio minuter, men som svällde och svällde enligt principen om katten på råttan, så att de tog tio timmar eller mer? Är det värt en egen tråd...? 
Ni undrar kanske varför jag frågar. Eller inte. Mitt senaste dygn i korthet: Enkelt byte av köksbänk -> plötslig oförberedd omkakling av hela köket -> plattskrälle hamnar snett och ger sig till känna i den egenskapen dagen därpå -> knacka ner dyr och nyuppsatt platta -> fortsättning följer.
Samtidigt som det givetvis fattades en liten sketans övergångsnippel för att få ihop rören under diskbänken. Och sen givetvis en till, vilket med kuslig precision upptäcktes efter den förra turnén mellan byggvaruhusen, som alla ligger dryga två mil bort. :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:
Ni undrar kanske varför jag frågar. Eller inte. Mitt senaste dygn i korthet: Enkelt byte av köksbänk -> plötslig oförberedd omkakling av hela köket -> plattskrälle hamnar snett och ger sig till känna i den egenskapen dagen därpå -> knacka ner dyr och nyuppsatt platta -> fortsättning följer.
Samtidigt som det givetvis fattades en liten sketans övergångsnippel för att få ihop rören under diskbänken. Och sen givetvis en till, vilket med kuslig precision upptäcktes efter den förra turnén mellan byggvaruhusen, som alla ligger dryga två mil bort. :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:
Redigerat:
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Bättre än den lilla staden jag flyttade till (från Göteborg) här stänger byggvaruhusen klockan 1400 på lördagar och öppnar igen på måndag. Missar man något är det kört 😨ricebridge skrev:
@ricebridge: Trodde nästan du skrev om vårt kök
. Vi skullle bara tapetsera om, byta kakel och luckor/lådfronter....
Elen visade sig ha "en del" brister, så nu är all el omdragen. Kaklet var satt direkt på spånskiva så vi sätter upp renoveringsgips på alla väggar så nya mosaiken inte ramlar ner. I helgen byter jag vattenrören till diskbänksskåpet. Fick lite dåliga vibbar om i vilken kondition de var.
Budgeten sprack kan man säga...
Elen visade sig ha "en del" brister, så nu är all el omdragen. Kaklet var satt direkt på spånskiva så vi sätter upp renoveringsgips på alla väggar så nya mosaiken inte ramlar ner. I helgen byter jag vattenrören till diskbänksskåpet. Fick lite dåliga vibbar om i vilken kondition de var.
Ja här har jour-rörmokaren just varit på besök, efter att jag sent på kvällen dragit sönder anslutningen till inkommande kallvattenledning..mexitegel skrev:@ricebridge: Trodde nästan du skrev om vårt kök. Vi skullle bara tapetsera om, byta kakel och luckor/lådfronter....
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Smart att börja byggprojekt nu, eller ska man vänta till våren?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fixa småsaker innan man säljer?
Köpa & Sälja hus -
Fixa småsaker i lägenhet innan försäljning ?
Bostadsrätt -
Nimly Touch Pro smartlås och slutbleck säkerhetsdörr
Fönster & Dörrar -
Krypgrundsmatta, ojämn berggrund - kan man förvara saker och gå på den?
Grund & Markarbeten