Små saker/projekt som tog tio minuter..

11k läst  29 svar

1. M
    Medlem Nivå 6
    JPEG_20170304_153711_-1399927975.jpg

2,5 års irritationsmoment. 10 minuter lösning!

2. E
    Medlem Nivå 7
    Är väl typiskt sånt som fixas precis innan man ska sälja huset. Första jag kommer på är en list som satt lös i botten av vår garagedörr, som man alltid fick "lägga" på plats för att kunna stänga dörren. Lade säkert flera timmar på att "lägga" den på plats totalt under åren. När vi skulle sälja huset sen tog det 5 minuter att häfta fast skiten....

kulle och Manganbangan gillar
  3. K
    Medlem Nivå 7
    Vad är som är fixat?

4. fremax
    Medlem · Nivå 13
    Listen, eller så har han lagt fiskbensparkett på 10min...

Med vänlig hälsning, fremax

Robert63, xisten, Pagno och 5 till gillar
  5. M
    Medlem Nivå 6
    Listen... orkade inte ta bort den igen för att få till en "före bild" ✌

6. S
    Medlem Nivå 12
    Ända sedan vi flyttade in (aug -13) så har vi stört oss på att strömbrytaren i badrummet glappar i klorna och faller ut ur dosan drygt en cm när man petar på den. Idag åtgärdade jag det till slut, hur lång tid tog det? 1 minut, inkl att hämta skruvmejseln i källaren.

IMG_5590.jpg

Redigerat 9 mar 15:42
  7. ricebridge
    Husägare Nivå 8
    Påminner mig om att jag måste sätta fast det lösa handtaget till en sovrumsdörr! 😬😬

Manganbangan gillar
  8. P
    Medlem Nivå 7
    Flera års planeringar o renoveringar av hus, uthus, garage bakom och framför mig, eller 10min att bränna ner skiten?
    Var min första tanke, men njaa får nog kämpa på..
    Konstigt att man inte orkar fixa mer småpill.

Tog ett år att få upp "nya" taklampan i sovrummet, som låg och samlade damm. Tog kanske 30 min.

Har en lampa i köket jag tänkt korta av o dra om kabeln till, sen något halvår.
    Kanske sker idag, tack vare denna tråd? :)

9. G
    Renoverare Nivå 1
    Bra du skrev det. Har exakt samma sak att göra till ungarnas rum!

ricebridge gillar
  10. J
    Medlem Nivå 3
    Lister verkar vara något flera ignorerar. I förra lägenheten la jag golv när jag flyttade in.
    De sista listerna satte jag upp 5 år senare, veckan innan fotograferingen inför försäljningen :rolleyes:

Tegell och Manganbangan gillar
  11. P
    Medlem · Nivå 11
    Problemet är väl att man har hundra saker som tar fem minuter att fixa...då pratar vi en hel arbetsdag istället. Dessutom tycker jag att det ofta är en kedja av saker som måste fixas innan den sista finishen kan utföras. På detta har jag ett mycket tydligt exempel:

Vi har ett antal eklister som ska täcka skarvar mellan laminatgolv och ektrösklar. Dessa hade limmats med silikon av tidigare ägare och togs loss när vi målade dörrkarmarna. Dessa lister ligger nu löst och skramlar. Anledningen till att jag inte satt fast dem igen (på tre år) är att jag vill renovera alla trösklar först. Eftersom vi skulle få parketten i vardagsrummet renoverat så ville jag vänta med trösklarna tills jag visste vad golvet skulle få för ytbehandling, så jag kunde använda samma. I somras fixades golvet så nu vet jag att det var hårdvaxolja som användes. Så nu ska trösklarna slipas och behandlas med hårdvaxolja. Detta vill jag inte påbörja innan jag skaffat hårdvaxoljan som ska beställas från Tyskland. Så de fem minuter det skulle ta att sätta fast varje list kräver en hel del jobb och tid innan det går att utföra.

Detta är inte ett försök till försvarstal som legitimerar att vi sparkar runt på våra täcklister, utan mer ett försök att minska det dåliga samvetet lite. Jag är helt med på att många andra småsaker borde kunna göras direkt och försöker göra ett ryck lite då och då där jag betar av ett antal småjobb.

En sak som motarbetar är ju hur mycket tid man tillbringar på nätet...BH till exempel! :p

12. iSnobben
    Medlem Nivå 14
    Vi gick och störde oss i fem år på att trappan gnekade. Två skruv senare var den knäpptyst...

13. A
    Medlem Nivå 8
    Inte 10 min kanske men hyfsat snabbt gjort var att sätta upp de 8-10 tavlorna som stått lutade mot en vägg i 2.5 år. Dragit mig för det eftersom jag tänkte att de skulle vara svårt att få rak linje i överkant. Så mycket roligare att titta på än en vit vägg.

14. P
    Medlem · Nivå 11
    Tavlor tog också lång tid för oss...men det handlade mer om att man måste känna in vad man vill ha, och var de ska vara. Man kan inte bara slänga upp tavlor för att man råkar ha dem och väggarna känns tomma. Efter ungefär tre år föll det på plats för oss, och eftersom Gallerix hade kampanj slog vi till och förstorade en del egentagna fotografier, ett gammalt sjökort över Stockholms hamn och några andra grejer. Väl på plats kändes det som att de alltid hängt på sina platser. :)

15. M
    Medlem Nivå 6
    Lösningen heter tavellister, perfekt om man är ombytlig med 👍

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.