1 607 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Slutsamråd. Verktyg, färgbrukar och brädor kvar?
Slutsamråd nu i veckan kring ett omfattande tillbygge och ett nytt garage. Har en KA.
Måste ALLT vara tömt?
Eller kan jag lämna diverse verktyg, brädhögar, färgburkar mm ?
I garaget ligger rullar av fiberduk, byggplast, en parketthög. Kan det räknas som att jag har "tagit byggnaden i bruk" och leda till sanktionsavgift?
Grejerna hör ju till bygget.
Måste ALLT vara tömt?
Eller kan jag lämna diverse verktyg, brädhögar, färgburkar mm ?
I garaget ligger rullar av fiberduk, byggplast, en parketthög. Kan det räknas som att jag har "tagit byggnaden i bruk" och leda till sanktionsavgift?
Grejerna hör ju till bygget.
Be bygghandläggaren att förtydliga. Fråga om det går bra att lämna några få saker som ej skymmer något väsentligt av byggnaden och är lätta att flytta på.vid behov, så att det går bra att inspektera.
Andras erfarenheter av samma sak är endast relevanta om det handlar om samma byggnadsnämnd.
Andras erfarenheter av samma sak är endast relevanta om det handlar om samma byggnadsnämnd.
”Allt behöver vara tomt”P plan-g skrev:
Hur kan du tycka att det är ganska luddigt?
Mina erfarenheter och reaktioner på ett rakt svar på en rak fråga är, ”tack då vet jag”.
Glasklart , tycker jag😃.
Vad jag hört gjuts det in en hel del golvbrunnar i garage även fast man inte får, det är ju väldigt bra att ha golvbrunn i ett garage, rent av korkat att inte ha nån.F fribygg skrev:
Om jag vore inspektör, och känna till det, ville jag nog se hela golvet, även fast nån inte är inritad.
Du är inte inspektör vad jag förstår, förhoppningsvis väljer du inte den banan i framtiden heller...Isakare skrev:
Vi hade massor kvar när vi hade slutsamråd för vårt nybyggda hus, ett rum gick knappt att komma in i. Stod en soffa (ouppackad) i ett hörn, massor med verktyg osv. men hade städat så det låg samlat och inte så det skulle täcka något väsentligt.
Men jag rekommenderar att prata med bygglovshandläggaren om det, inte KA. Vi hade en löpande dialog när vi hade gjort en miss i gjutningen och flyttat ett fönster lite och det ingav nog förtroende för att vi körde rent spel, vilket vi gjorde. Så vi ringde helt enkelt upp handläggaren och sa som det va några dagar innan och det var inga problem, men kan ju skilja från person till person.
Men jag rekommenderar att prata med bygglovshandläggaren om det, inte KA. Vi hade en löpande dialog när vi hade gjort en miss i gjutningen och flyttat ett fönster lite och det ingav nog förtroende för att vi körde rent spel, vilket vi gjorde. Så vi ringde helt enkelt upp handläggaren och sa som det va några dagar innan och det var inga problem, men kan ju skilja från person till person.
Vi skippade slutsamrådet. Eller snarare: bygglovshandläggaren skippade det. Han tyckte att det inte behövdes: det är ett garage, vad ska jag titta på det för?
Så det låg en och annan liten brädbit och några andra småprylar i garaget när vi tog det i bruk. De flesta av de grejerna ligger nog kvar än.
Så det låg en och annan liten brädbit och några andra småprylar i garaget när vi tog det i bruk. De flesta av de grejerna ligger nog kvar än.
Klicka här för att svara