Som rubriken lyder, har provat spola golvvärmen men ingen lycka, har inte helt stock men enormt dåligt flöde i 3/5 slingor i huset, kan nämna att jag spolat åt båda hållen men ger sig ej, tror nämligen att membranet i gamla expansionskärlet som satt har vittrat upp och åkt in i slingorna tyvärr.

Finns det något verktyg som kan tänka sig lösa problemet eller skall man ringa rörmokare för hjälp?

Välkommen till forumet.

Exakt hur har du spolat slingorna?

I mina öron låter det orimligt att någon del av membranet i expansionskärlet har fastnat i slingorna, dels pga att det i så fall måste ha passerat ventilen i fördelaren, dels pga att det sällan är flöde precis utanför expansionskärlet.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Exakt hur har du spolat slingorna?

I mina öron låter det orimligt att någon del av membranet i expansionskärlet har fastnat i slingorna, dels pga att det i så fall måste ha passerat ventilen i fördelaren, dels pga att det sällan är flöde precis utanför expansionskärlet.
Okej! Har nyligen flyttat in i detta hus och efter ett halvår bytte jag VP och där ibland gamla expansionskärlen det lär nog ha vart lika gammal som pumpen från 1997 och vid bytet så tömde jag expantionskärlen från vatten och det kom ut en hel del bitar från kärlet.

Spolningen gjorde jag helt enkelt med trädgårdsslangen kopplat till inkommande på fördelaren till golvvärmen och sen en slang ut från returen, sen vände jag bara på dessa för att spola åt båda hållen. (Stängde av alla slingor och spolade en slinga i taget)

Vid spolningen kom det ut en del som såg ut som tunna tunna plastbitar där av tanken.

Kan tillägga att gubben som bodde här har nog inte spolat på många många år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.