3 285 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Slutbesiktning av badrumsrenovering värt kostnaden?
Jag börjar närma mig slutet av en badrumsrenovering. Det är ett försäkringsärende som utförs av försäkringsbolagets entreprenör. De är auktoriserade enligt Säkert Vatten, BKR, etc.
Eftersom mycket går på försäkringen blir hela kostnaden för min del runt 100 000 kr där ungefär hälften är material som jag väljer att köpa nytt och andra hälften är självrisk, åldersavdrag och branschförbättringar.
Enligt min lekmannamässiga bedömning verkar det mesta vara väl utfört. Det har varit varierande kvalitet på hantverkarna och lite rörigt i kommunikation och koordination, ett par saker som placerades lite fel rent estetiskt men jag ser inget som verkar funktionellt fel med plattsättning, avlopp, el, etc.
Jag har sett rekommendationer att man gör en oberoende slutbesiktning av badrum innan man betalar, men priserna för besiktning verkar ligga runt 5 500 kr.
Hur tycker ni att jag ska tänka här?
Å ena sidan lägger jag mycket pengar på renoveringen och man vill ju veta att allt blir rätt.
Å andra sidan, är det verkligen värt att betala 5% av hela renoveringskostnaden (egentligen 10% av det entreprenören ansvarar för) för den händelse att något skulle vara fel, trots att entreprenören är auktoriserad, jag får våtrumsintyg och har reklamationsrätt i 10 år?
Eftersom mycket går på försäkringen blir hela kostnaden för min del runt 100 000 kr där ungefär hälften är material som jag väljer att köpa nytt och andra hälften är självrisk, åldersavdrag och branschförbättringar.
Enligt min lekmannamässiga bedömning verkar det mesta vara väl utfört. Det har varit varierande kvalitet på hantverkarna och lite rörigt i kommunikation och koordination, ett par saker som placerades lite fel rent estetiskt men jag ser inget som verkar funktionellt fel med plattsättning, avlopp, el, etc.
Jag har sett rekommendationer att man gör en oberoende slutbesiktning av badrum innan man betalar, men priserna för besiktning verkar ligga runt 5 500 kr.
Å ena sidan lägger jag mycket pengar på renoveringen och man vill ju veta att allt blir rätt.
Å andra sidan, är det verkligen värt att betala 5% av hela renoveringskostnaden (egentligen 10% av det entreprenören ansvarar för) för den händelse att något skulle vara fel, trots att entreprenören är auktoriserad, jag får våtrumsintyg och har reklamationsrätt i 10 år?
Anser du att entreprenör uppfyllt de krav som ni avtalat så sparar du 5500:-R rimasv skrev:Jag börjar närma mig slutet av en badrumsrenovering. Det är ett försäkringsärende som utförs av försäkringsbolagets entreprenör. De är auktoriserade enligt Säkert Vatten, BKR, etc.
Du har precis gjort BM:s jobb
Mja, det finns ju en viss skillnad i att en besiktningsman vet vilka krav som finns medan jag är bara en dum lekman som bara inte sett något som ser uppenbart helgalet ut.T Tooompaaa89 skrev:
Redigerat:
Mest värde får man nog om man besiktigar efter varje "delmoment". Många potentiella fel i ett våtrum är omöjliga/svåra att upptäckta i efterhand - tänker på dold rördragning, tätskikt, osv. Men inte minst kommer man mötas av en massiv ovilja att rätta till sådana fel som kräver att man river ytskikten och börjar om från början.
Min erfarenhet av besiktningsmän är att de mest skriver standardfraser och ser till att friskriva sig själva. Ofta låter det mycket värre än det är för de måste alltid säga att det är en risk eller något liknande.R rimasv skrev:
Så jag skulle aldrig slösa pengar på en besiktningsman.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Det är skillnad på en besiktningsman som gör en överlåtelsebesiktning av ett gammalt hus och en besiktningsman som ska granska om ett nygjort badrum uppfyller de krav som finns t.ex. korrekt fall på golv och max fogsprång.L lbgu skrev:
Klicka här för att svara