4 402 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Slutbesiktning Älvsbyhus
Hej!
Vi har preci fått vårt Älvsbyhus. Vi undrar vad ni Älvsbyhusägare har för tips inför slutbesiktningen?
Vad ska/kan man göra innan för att förbereda sig?
Vad ska man tänka på?
Vad bör man/bör man int göra innan den?
Vad har ni haft för fel ochbrister?
Allvarliga sådana och hur har de isf lösts?
Tacksamma för svar!
Vi har preci fått vårt Älvsbyhus. Vi undrar vad ni Älvsbyhusägare har för tips inför slutbesiktningen?
Vad ska/kan man göra innan för att förbereda sig?
Vad ska man tänka på?
Vad bör man/bör man int göra innan den?
Vad har ni haft för fel ochbrister?
Allvarliga sådana och hur har de isf lösts?
Tacksamma för svar!
Hej!
Gå själv igenom ert hus, inte bara en gång utan så många som möjligt....man ser nya saker hela tiden.
Ta gärna dit en kompis eller någon annan utomstående att gå igenom allt tillsammans med, de kanske ser med andra ögon.
Glöm inte utsidan och övervåning om ni har en.
Skriv listor.
När ni går tillsammans med besiktningsmannen/kvinnan, be denne/a att först säga vad de hittar för fel i varje rum och ta sedan upp vad ni själva hittat.
I vårt hus rörde det sig till största delen om småsaker, spikar i dörrfoder etc som de glömt att slå i. En dörr som var lite trög. Tröskeln vid ena altandörren var böjd och bucklig. De allvarligaste sakerna var att de totalt missat att koppla in golvvärmen i badrummet (det är dock åtgärdat och till full belåtenhet) och att målaren missat att några spikskallar står ut under tapeten i hallen och i lilla sovrummet (är inte fixat än).
Ja, det är väl vad jag kan komma på så där på rak arm!
Lycka till med slutbesiktningen.
Petra
Gå själv igenom ert hus, inte bara en gång utan så många som möjligt....man ser nya saker hela tiden.
Ta gärna dit en kompis eller någon annan utomstående att gå igenom allt tillsammans med, de kanske ser med andra ögon.
Glöm inte utsidan och övervåning om ni har en.
Skriv listor.
När ni går tillsammans med besiktningsmannen/kvinnan, be denne/a att först säga vad de hittar för fel i varje rum och ta sedan upp vad ni själva hittat.
I vårt hus rörde det sig till största delen om småsaker, spikar i dörrfoder etc som de glömt att slå i. En dörr som var lite trög. Tröskeln vid ena altandörren var böjd och bucklig. De allvarligaste sakerna var att de totalt missat att koppla in golvvärmen i badrummet (det är dock åtgärdat och till full belåtenhet) och att målaren missat att några spikskallar står ut under tapeten i hallen och i lilla sovrummet (är inte fixat än).
Ja, det är väl vad jag kan komma på så där på rak arm!
Lycka till med slutbesiktningen.
Petra
Ett par andra frågor angående slutbesiktningen.
Hur lång tid tog den?
Har besiktningsmannen en färdig checklista som han kollar av, så han inte missar/glömmer något?
Hur svårt var det att få han att ta med fel som ni själva hittat på protokollet?
Hur lång tid tog den?
Har besiktningsmannen en färdig checklista som han kollar av, så han inte missar/glömmer något?
Hur svårt var det att få han att ta med fel som ni själva hittat på protokollet?
Hej Strixx! Vi var med på besiktningen i ca 3 timmar, har jag för mig. BM åtgärdade de småfel han kunde och hann redan samma dag. Det var inte alls svårt att få med saker som vi påpekade, men vissa saker är inte åtgärdade än, t ex en synlig skarv i vårt sovrumsgolv. Har inte bråkat än om detta, men det börjar bli dags.
/Ulle-Bella ;D
/Ulle-Bella ;D
Om ni får chans så kan ni gå igenom huset själva inna, men det är inte nödvändigt. Se till att det finns möjligheter till bra ljus i ALLA rum. Ta gärna med en flyttbar strålkastare. Se till att det finns stege tillgänglig så att besiktningsmannen inte kan slippa undan från att kolla allt, även yttertak och vind. Skotta gärna runt huset så att sockeln blir besiktningsbar i sin helhet. Se till att det är ordentligt avstädat så att ev. repor i golv, på rutor etc. syns.Saigon skrev:
När ni går med runt på besiktningen, följ NOGA vilka kommentarer besiktningsmannen gör. Om ni ser andra saker så ta upp dessa innan ni går vidare till nästa rum. Även om besiktningsmannen inte håller med om att den punkt ni vill ta upp är ett fel så kan ni insistera att få det inskrivet i protokollet ändå. Det är han skyldig till.Saigon skrev:
Flytta inte in något utan låt huset vara tomt så att man ser allt.Saigon skrev:
Kontakta ert försäkringsbolag direkt efter den godkända slutbesiktningen eftersom ni tar över försäkringsansvaret från midnatt samma kväll.
Vanligast är det med småskavanker i ytskikten. Oftast målaren som får åtgärda.Saigon skrev:
Men det kan förekomma allt från allvarliga brister som avsaknad av värmepanna till småbagateller som ej monterad handdukskrok.
OM man har allvarliga fel eller brister på sitt hus och besiktningsmannen ändå vill godkänna entreprenaden se då till att ni håller inne ett BETRYGGANDE belopp tills dess ALLT är åtgärdat. Ofta föreslår besiktningsmannen ett belopp. Ifrågasätt gärna om det täcker kostnaden för att ta in en utomstående för att åtgärda.Saigon skrev:
Ju mer pengar ni håller inne desto troligare att det blir åtgärdat snabbt och blir helt färdigställt.
Den bör ta 3-4 timmar för en hel villa.Strixx skrev:
De har oftast ett visst mönster de följer i olika rum för att inte missa något.Strixx skrev:
Han är SKYLDIG att anteckna fel i protokollet som ni gör gällande även om han inte håller med om att det är ett fel själv.Strixx skrev:
Ulle-Bella skriver att besiktningsmannen åtgärdade felen så gott han kunde och hann.
Betyder detta att besiktningsmannen är anställd av Älvsbyhus? I så fall är han jävig!
Detta är i så fall inte i överensstämmelse med konsumenttjänstlagen!
Enligt lagens tvingande regler skall besiktningsmannen vara opartisk!
Samtliga övriga entreprenörer/trähustillverkare som är med i Svensk Trähusindustri och delägare i Gar-Bo (som även Älvsbyhus är) använder sig av besiktningsmän som är fristående konsulter utsedda av Gar-Bo. Dessa är således inte jäviga.
Betyder detta att besiktningsmannen är anställd av Älvsbyhus? I så fall är han jävig!
Detta är i så fall inte i överensstämmelse med konsumenttjänstlagen!
Enligt lagens tvingande regler skall besiktningsmannen vara opartisk!
Samtliga övriga entreprenörer/trähustillverkare som är med i Svensk Trähusindustri och delägare i Gar-Bo (som även Älvsbyhus är) använder sig av besiktningsmän som är fristående konsulter utsedda av Gar-Bo. Dessa är således inte jäviga.
Samtliga övriga entreprenörer/trähustillverkare som är med i Svensk Trähusindustri och delägare i Gar-Bo (som även Älvsbyhus är) använder sig av besiktningsmän som är fristående konsulter utsedda av Gar-Bo. Dessa är således inte jäviga. [/quote]
Just det, man kan undra vems sida GAR-BO står på, vid en tvist???
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vid besiktningen bör man också undersöka den dokumentation som finns/bör finnas. Ex. protokoll från injustering av panna och andra maskiner. Att det finns manualer för alla vitvaror, fläktar etc. Ev övriga besiktningsprotokoll från ex. sotaren.
ta även med en lista på sådant som varit problem under byggtiden, men som (förhoppningsvis) är åtgärdat, så att besiktningsmannen kan kontrollera extra på dessa punkter. Då tänker jag på saker som ev. fuktskador vid monteringen osv. Rör som behövt flyttas i efterhand osv.
ta även med en lista på sådant som varit problem under byggtiden, men som (förhoppningsvis) är åtgärdat, så att besiktningsmannen kan kontrollera extra på dessa punkter. Då tänker jag på saker som ev. fuktskador vid monteringen osv. Rör som behövt flyttas i efterhand osv.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej.
Vår besiktningsman kom vi tre-tiden på eftermiddagen. Det var den 3 januari nu i år. Det var fortfarande ljust då, så vi började med att gå ut och kolla allt där ute, innan vi fortsatte in.
Han hade med sig jättebra lampor så det var inga problem med det. Vi var väl med där kanske 2-3 timmar och sen fortsatte han själv där med att åtgärda de fel han upptäckt. Sen sov han över i huset och fortsatte dagen efter.
Sen var vi dit igen dagen efter och då gick han runt och visade vad han åtgärdat och det såg ju jättebra ut.
/ Dick och Christina
Vår besiktningsman kom vi tre-tiden på eftermiddagen. Det var den 3 januari nu i år. Det var fortfarande ljust då, så vi började med att gå ut och kolla allt där ute, innan vi fortsatte in.
Han hade med sig jättebra lampor så det var inga problem med det. Vi var väl med där kanske 2-3 timmar och sen fortsatte han själv där med att åtgärda de fel han upptäckt. Sen sov han över i huset och fortsatte dagen efter.
Sen var vi dit igen dagen efter och då gick han runt och visade vad han åtgärdat och det såg ju jättebra ut.
/ Dick och Christina
?????? :-?christinas skrev:
Varför gjorde besiktningsmannen entreprenörens jobb?
??????
Varför gjorde besiktningsmannen entreprenörens jobb?
Så fungera det hos Älvsbyhus!
Smidigt att få huset fixat på en gång!!!
Vissa fel var ifrån fabriken / transport skada / montörerna / tapetseran / elkillen .....
Men besiktningsmannen åtgärdade allt !
/Dick&Christina
Varför gjorde besiktningsmannen entreprenörens jobb?
Så fungera det hos Älvsbyhus!
Smidigt att få huset fixat på en gång!!!
Vissa fel var ifrån fabriken / transport skada / montörerna / tapetseran / elkillen .....
Men besiktningsmannen åtgärdade allt !
/Dick&Christina
Hos oss så fixade besiktningsmannen en massa smågrejer samma dag. Sen så kommer både snickarna o besiktningsmannen tillbaka o fixar till det sista.
/Gammelmormor
/Gammelmormor
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
