3 168 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
Sluta krets för att blockera kylproduktion?
Sida 1 av 3
Hej,
Jag behöver sluta en krets för att blockera kylproduktion i min kylanläggning.
Jag har lyckats få hitta att jag ska använda ett relä, men det finns en sådan uppsjö av olika reläer...
Styrsignalen kan komma ifrån 2 olika källor (termostater).
Min tanke var att styra med hjälp av signalerna till ställdonen för kyla och om spänningen är högre än 0 så ska den öppna kretsen (starta kylproduktion)
Verkar det rimligt, vilket relä ska jag titta efter och hur löser jag det med 2 olika termostater som bägge ska starta kylanläggningen?
Tack på förhand!
Jag behöver sluta en krets för att blockera kylproduktion i min kylanläggning.
Jag har lyckats få hitta att jag ska använda ett relä, men det finns en sådan uppsjö av olika reläer...
Styrsignalen kan komma ifrån 2 olika källor (termostater).
Min tanke var att styra med hjälp av signalerna till ställdonen för kyla och om spänningen är högre än 0 så ska den öppna kretsen (starta kylproduktion)
Verkar det rimligt, vilket relä ska jag titta efter och hur löser jag det med 2 olika termostater som bägge ska starta kylanläggningen?
Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Går den på enfas eller trefas?
Hur fungerar givarna. Du skriver "..med hjälp av signalerna till ställdonen för kyla..". Är det alltså mer än en signal? Hur fungerar den. Mellan vilka spänningar rör den sig?
Hur fungerar givarna. Du skriver "..med hjälp av signalerna till ställdonen för kyla..". Är det alltså mer än en signal? Hur fungerar den. Mellan vilka spänningar rör den sig?
Enligt manualen till kylnodulen så finns det två plintar på kretskortet som bildar en krets, om dessa sluts så stängs kylproduktionen av (pumpen stannar och shunten stängs)
Ställdonen till ventilerna på konvektorerna går mellan 0-10V. Det är en signal per konvektor, 2 totalt.
Ställdonen till ventilerna på konvektorerna går mellan 0-10V. Det är en signal per konvektor, 2 totalt.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Ställdonen, är de "analoga", att det alltså kan komma lite olika spänningar mellan 0 och 10V, eller är det 0V OFF och 10 V ON?
Hur vill du villkora, skall båda vara till, eller räcker det att ett av donen är till?
Hur vill du villkora, skall båda vara till, eller räcker det att ett av donen är till?
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Då skulle jag tro att du behöver något annat är bara ett relä. Relän styrs av mer distinkt spänning (eller snarare ström). Om du skall ha ett relä som drar vid ex. 1V styrspänning, så brinner det vid 10V styrspänning. Dessutom är det risk att ett relä som drar vid 1V drar för mycket ström, så att antingen dras spänningen ned, och ställdonet får inte vad det behöver, eller så skadas enheten som skickar ut styrspänningen.
För att få något som känner av just 0V, eller väldigt nära 0V behövs mer elektronik. Inget speciellt avancerat, men mer än ett relä.
För att få något som känner av just 0V, eller väldigt nära 0V behövs mer elektronik. Inget speciellt avancerat, men mer än ett relä.
Att få ihop logiken med några grindar (ex. 4093) låter sig göras, men för att man ska vara säker på att det ska funka måste man undersöka och säkerställa att det inte blir jordfel etc när spänningssignalerna ska jämföras.
Kanske krävs det optokopplare för att signalerna ska kunna jämföras.
Har inte producenten av maskineriet passande grejor?
Kanske krävs det optokopplare för att signalerna ska kunna jämföras.
Har inte producenten av maskineriet passande grejor?
Jag måste kolla, hittade inget i manualen till termostaterna och kylmodulen säger slut kretsen för att blockera.
Det verkar onekligen lite för komplicerat för att det ska vara enda lösningen...
Ska kolla med Eveco som säljer termostaten...
Det verkar onekligen lite för komplicerat för att det ska vara enda lösningen...
Ska kolla med Eveco som säljer termostaten...
Vill bara kolla upp att du verkligen menar styrsignal till "ställdon" och inte till "fläkthastighet". Det är vanligare att termostaten till en konvektor styr fläkthastigheten kontinuerligt eller i flera steg än att ventilen ställs kontinuerligt. I det förra fallet så kan jag se att Eveco har termostater som både styr fläkten med 0-10V och en on/off ventil. Den senare utgången kan du ju även använda för att relativt enkelt styra din Nibe utrustning (den verkar vara potentialfri). Har du inga ventiler så är det trivialt - bara att parallellkoppla utgångarna. Har du ventiler inkopplade så behöver du två reläer vars utgångar du istället parallellkopplar.
Se t.ex. fig 9 här:
www.eveco.se/wp-content/uploads/2016/03/Manual_Styrning_WMS-ECM-SVE.pdf
Noterar att just denna termostat MÖJLIGEN skulle kunna styra både en fläkt och ett kontinuerligt ställdon (via 0-10V) OCH en extern krets (via reläutgång). Det finns 0-10V utgångar som inte förklaras i de tidiga figurerna.
Edit: Ser nu på din beskrivning att det verkar som om kontakten ska slutas för att blockera kyla. Tja, då blir det nog minst ett relä ändå för att invertera eftersom kontakten på termostaten med största sannolikhet sluter när kyla behövs.
Se t.ex. fig 9 här:
www.eveco.se/wp-content/uploads/2016/03/Manual_Styrning_WMS-ECM-SVE.pdf
Noterar att just denna termostat MÖJLIGEN skulle kunna styra både en fläkt och ett kontinuerligt ställdon (via 0-10V) OCH en extern krets (via reläutgång). Det finns 0-10V utgångar som inte förklaras i de tidiga figurerna.
Edit: Ser nu på din beskrivning att det verkar som om kontakten ska slutas för att blockera kyla. Tja, då blir det nog minst ett relä ändå för att invertera eftersom kontakten på termostaten med största sannolikhet sluter när kyla behövs.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är den typen av termostat jag har och ja, jag styr ventiler via ställdon och fläkthastigheten separat med 3 lägen.
Hade den en vettig utgång för att kalla på kyla? Inte vad jag kan se. Om man bara använder en termostat, skulle de bli enklare då?
Hade den en vettig utgång för att kalla på kyla? Inte vad jag kan se. Om man bara använder en termostat, skulle de bli enklare då?
Du kan lösa det med ett signalnivå relä och två dioder. (Antar att du redan har 24V AC eller DC då du har termostater)
T.ex: http://www.produal.com/sv/shop/web_relay_modules/sku-1183040
Denna modul drar ett relä när in signalen går över ett inställt värde (0-10V), reläet har växlande kontakt så du kan välja att få slutning eller brytning.
För att dem två styrsignalerna inte skall störa varandra behöver du 2 dioder som gör att signalen från varje termostat kan bara gå in på ingång Y och inte till varandra.
T.ex: http://www.produal.com/sv/shop/web_relay_modules/sku-1183040
Denna modul drar ett relä när in signalen går över ett inställt värde (0-10V), reläet har växlande kontakt så du kan välja att få slutning eller brytning.
För att dem två styrsignalerna inte skall störa varandra behöver du 2 dioder som gör att signalen från varje termostat kan bara gå in på ingång Y och inte till varandra.