Vi har är snart ägare till ett fritidshus och har redan dragit igång ombyggnadsplanerna.
Mellanbjälklaget i huset är klent byggt (45x195, cc600 med spännvidd 4300 mm), och vi behöver lägga en tvärgående balk för att styva upp bjälklaget.
Bjälklaget som skall förstärkas är storstuga och sovrum.
Takhöjden på våningen under det klena bjälklaget som skall stöttas är 2,60 meter.
Jag kan stötta den nya balken på en punkt - se ritning.
Balkens placering är given (pga planlösning).
Balken blir 7600 mm lång.
Nu är frågan om vi ska ta en limträbalk, kerto eller stålbalk - vad är mest ekonomiskt, enklast, billigast, smartast utifrån hur mycket balken bygger... osv?
Är osäker på dimensionerna och där kanske någon kan hjälpa mej.
Mellanbjälklaget i huset är klent byggt (45x195, cc600 med spännvidd 4300 mm), och vi behöver lägga en tvärgående balk för att styva upp bjälklaget.
Bjälklaget som skall förstärkas är storstuga och sovrum.
Takhöjden på våningen under det klena bjälklaget som skall stöttas är 2,60 meter.
Jag kan stötta den nya balken på en punkt - se ritning.
Balkens placering är given (pga planlösning).
Balken blir 7600 mm lång.
Nu är frågan om vi ska ta en limträbalk, kerto eller stålbalk - vad är mest ekonomiskt, enklast, billigast, smartast utifrån hur mycket balken bygger... osv?
Är osäker på dimensionerna och där kanske någon kan hjälpa mej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hmm förstår inte riktigt - en underliggare (bärlina) som går längsgående kan du ju inte bara stötta på en punkt, då kommer den ju inte hjälpa så mkt !?
Du bör nog sätta plintar längs med hela, och är den nästan 8 meter så borde du nog ha iaf minst 3-4 st plintar, jämt fördelade - om den inte är särdeles grov och oelastisk (stål ?) då kommer du kanske undan med stöttning bara i ändarna.
Jag har själv 45x195 med 4,8 m spännvidd och en bärlina i mitten (dvs på 2,4 m från ytterväggarna) och upplever inte ngt svaj, men jag kan tänka mig att utan den hade det kunna finnas viss rörelse...
Bärlinan i mitt fall är en tryckad 45x195 lagd på 5 st plintar
/K
Du bör nog sätta plintar längs med hela, och är den nästan 8 meter så borde du nog ha iaf minst 3-4 st plintar, jämt fördelade - om den inte är särdeles grov och oelastisk (stål ?) då kommer du kanske undan med stöttning bara i ändarna.
Jag har själv 45x195 med 4,8 m spännvidd och en bärlina i mitten (dvs på 2,4 m från ytterväggarna) och upplever inte ngt svaj, men jag kan tänka mig att utan den hade det kunna finnas viss rörelse...
Bärlinan i mitt fall är en tryckad 45x195 lagd på 5 st plintar
/K
Kan denna bild förtydliga lite?
Bjälklaget är som sagt 45x195 med spännvidden 4300.
Svikten i bjälklaget gör att jag vill lägga en tvärgående balk som kan stöttas på _tre_ punkter, och måtten är ganske givna pga planlösning.
Eftersom takhöjden är 260 cm så kan jag lägga en balk tvärs reglarna för att styva upp bjälklaget, utan att för den skull slå huvudet i balken, men jag vill gärna välja en dimension som gör sitt för att styva upp bjälklaget.
Obs, bilden visar ej väggarnas verkliga höjd - här illustreras de med 600 mm höga väggar.
Bjälklaget är som sagt 45x195 med spännvidden 4300.
Svikten i bjälklaget gör att jag vill lägga en tvärgående balk som kan stöttas på _tre_ punkter, och måtten är ganske givna pga planlösning.
Eftersom takhöjden är 260 cm så kan jag lägga en balk tvärs reglarna för att styva upp bjälklaget, utan att för den skull slå huvudet i balken, men jag vill gärna välja en dimension som gör sitt för att styva upp bjälklaget.
Obs, bilden visar ej väggarnas verkliga höjd - här illustreras de med 600 mm höga väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det där tror jag stöttar rätt bra, kan du så är kanske 1-2 st plintar till ned till mark bra, blir rätt stor spännvidd mellan mitten och ändarna annars
/K
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Stål ger antagligen bäst effekt per förlorad cm i bygghöjd!
Men det är i särklass dyrast och bökigast att arbeta med av egen erfarenhet. Det lär kräva lyftanordningar även om man snålar och tar en låg balk, typ 150mm.
Utifrån förutsättningarna hade jag valt Limträ, 90x270 alt. 90x315 eller liknande mått.
Och med domkraft försökt överspänna hela bjälklaget något.
Men det är i särklass dyrast och bökigast att arbeta med av egen erfarenhet. Det lär kräva lyftanordningar även om man snålar och tar en låg balk, typ 150mm.
Utifrån förutsättningarna hade jag valt Limträ, 90x270 alt. 90x315 eller liknande mått.
Och med domkraft försökt överspänna hela bjälklaget något.
Klicka här för att svara