D
När grävdes det senast där? Inte så enkelt att gruset sjunkit ner efter nån installation?

D Drburr skrev:
När grävdes det senast där? Inte så enkelt att gruset sjunkit ner efter nån installation?
2010 installerades VP med borrhål. Runt 2015 lades plattor och grusremsan vari hålet finns nu.

T Thomas_Blekinge skrev:
2010 installerades VP med borrhål. Runt 2015 lades plattor och grusremsan vari hålet finns nu.
Vilken temp på KB, är det en del minusgrader kan det ha tjälat i marken. Det blir som på vägarna, en bula och vid tö så blir det en grop som sjunker.
Hur är det med ingången genom grunden. Det ska vara isolering ( armaflex ) genom grunden på slangarna och den ska gå ut ca 2 meter från grunden. Detta för att det inte ska bli tjäle närmast grunden. Lämpligt då med rör genom grunden som slang och isolering är i. Borras ca 10 - 15 grader nedåt från insidan, så ev kondens rinner utåt. Nu görs det inte så av borrare eller röris och är ett klart fel.

K Karfman skrev:
Jag har liknande hål. Såg idag att det är koltrasten som är där och sprätter.
Vet inte vad den letar efter!
Hos oss är koltrasten på mossan och drar upp den från berghällarna (naturtomt). Har även haft ett rövargäng av talgoxar som tagit sig in på vinden med mera under hösten (väldigt aggressiva med udda beteende).

Redigerat:
Jag fortsätter att dra i samma tråd: du vet att det inte finns dagvattenrör, eps-skivor och så. Men hur vet du att du inte har råttor?

(Koltrastar är mig veterligen inte kapabla till den sorts grävande som bilden visar.)

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag fortsätter att dra i samma tråd: du vet att det inte finns dagvattenrör, eps-skivor och så. Men hur vet du att du inte har råttor?

(Koltrastar är mig veterligen inte kapabla till den sorts grävande som bilden visar.)
Jag tycker också det ser ut som tassavtryck snarare än något från fågel.

Till TS: Finns det spår även från hålet eller leder de bara till hålet?

Sådär såg det ut vid vårt hyreshus när råttorna flyttade in i höstas, så jag slår ändå ett slag för att du har någon som vill flytta in men inte betala hyra.

• Gilla
Aser
  • Laddar…
Varför är du så säker på att det inte är råttor?

Vi har inte sett råttor i området och ingen råttspillning heller. Hålet är konformat i grus och jag tror att råttornas hål skulle vara mycket mer oregelbundet.
Menar du att råttorna ska ha grävt hålet eller att råttorna har grävt gångar under jorden och att hålet kom när allt brakade ihop?

Mina råtthål såg precis ut sådär, inget skickat åt sidorna eller så som man tänker att det borde se ut när dom grävt ett hål, också avlångt och utmed grunden. Dom grävde sig under grundstenarna och sen upp i fastigheten, det huset har alltså ingen källare.

Enligt anticimex så skiter inte råttor som möss som gör ifrån sig precis överallt utan dom har "toaletter", platser där dom känner dig säkra att göra ifrån sig. Så att hitta spillning runt ett råtthål är tydligen inte vanligt.

• Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
Vi ska gräva upp till våren. Hur konstatera man om det var råttor?

Man kollar på hålet och konstaterar:

Japp, det är ett råtthål.

Så klart 😉

Fyll hålet med något "lättgrävt" (sand/grus) och kolla om någon gräver sig ut/in igen. Gärna med någon ytbeläggning som ger bra fotavtryck (gipspulver, sågspån, stenmjöl el dyikt). Händer ingenting är det nog bara ett hål i marken pga sättningar.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
G Gårdsboende skrev:
Mina råtthål såg precis ut sådär, inget skickat åt sidorna eller så som man tänker att det borde se ut när dom grävt ett hål, också avlångt och utmed grunden. Dom grävde sig under grundstenarna och sen upp i fastigheten, det huset har alltså ingen källare.

Enligt anticimex så skiter inte råttor som möss som gör ifrån sig precis överallt utan dom har "toaletter", platser där dom känner dig säkra att göra ifrån sig. Så att hitta spillning runt ett råtthål är tydligen inte vanligt.
Fattar inte riktigt detta. Vart skulle schaktmaterialet efter råttans grävning ta vägen om inte som en vall ovanför hållet?
Den lär ju knappast knata iväg med mak8/16 runt husknuten🤔
Om det inte finns ett materialöverskott väldigt nära hålet lär det ju vara ett slukhål….

Jag tror inte heller på råttor av samma skäl men vi får se.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.