2 858 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Slog mig att jag aldrig primade gipsen före kakling.
Hej,
Hur stor skada kan det innebära? Nu är det redan lagt så svaret gör väl detsamma för resultatet, men det vore intressant att veta ändå.
Enligt tillverkarens instruktioner så ska det "normalt alltid" primas. (Byggmax inne- och ute-fix)
Enstaka plattor som jag fick ta upp för att ändra på hade gott om fix fastkladdat mot gips och klinker. Vi tog också ett extra tjockt lager av fix (41kg fixpulver på 7m2) för att jämna ut viss höjdskillnad mellan kök och den korridor som detta handlar om.
Jag vill inbilla mig att vid så tjockt skickt så finns det fukt nog för fixet att stelna lugnt och fuktigt mot gipsen även utan primer. Är jag rätt eller fel ute?
Hur stor skada kan det innebära? Nu är det redan lagt så svaret gör väl detsamma för resultatet, men det vore intressant att veta ändå.
Enligt tillverkarens instruktioner så ska det "normalt alltid" primas. (Byggmax inne- och ute-fix)
Enstaka plattor som jag fick ta upp för att ändra på hade gott om fix fastkladdat mot gips och klinker. Vi tog också ett extra tjockt lager av fix (41kg fixpulver på 7m2) för att jämna ut viss höjdskillnad mellan kök och den korridor som detta handlar om.
Jag vill inbilla mig att vid så tjockt skickt så finns det fukt nog för fixet att stelna lugnt och fuktigt mot gipsen även utan primer. Är jag rätt eller fel ute?
Det enda som kan hända är att plattor lossnar. Om det mot förmodan inträffar så vet du vilken skada det innebär. Jag hjälpte en bekant att kakla en vägg utan att någon av oss visste att gipsen skulle primas. Han rev den väggen efter några år av helt andra orsaker. Det var inga plattor som lossnat då.
OK, intressant att veta! Hade ni "normal" skikttjocklek? Vi körde med 6mm fixkam som alltid drogs ett par mm ovan gipsen för ökad höjd.A Avemo skrev:Det enda som kan hända är att plattor lossnar. Om det mot förmodan inträffar så vet du vilken skada det innebär. Jag hjälpte en bekant att kakla en vägg utan att någon av oss visste att gipsen skulle primas. Han rev den väggen efter några år av helt andra orsaker. Det var inga plattor som lossnat då.
Det kan ju vara en ide att göra p.g.a att gipsen annars suger rätt ordentligt och kan göra fixet för torrt.
Jag har inte kaklat så mycket på gisp, endast vägg bakom diskbänken. Jag har ett svagt minne att jag primade, jag hade ju en massa primer över ...
När jag sedan höjde kaklingen med en plattrad till så primade jag inte, ty då var gipset målat och primer hade nog inte gjort någon skillnad.
edit:
Nu kom jag ihåg, jag körde ju med kakellim där, så jag kanske struntade i primer ...

Jag har inte kaklat så mycket på gisp, endast vägg bakom diskbänken. Jag har ett svagt minne att jag primade, jag hade ju en massa primer över ...
När jag sedan höjde kaklingen med en plattrad till så primade jag inte, ty då var gipset målat och primer hade nog inte gjort någon skillnad.
edit:
Nu kom jag ihåg, jag körde ju med kakellim där, så jag kanske struntade i primer ...

Redigerat:
Vad bra, då behöver jag inte oroa mig allt för mycket för den "lilla" missen. Borde väl stå sig ändå.
Tack för svaren!
Tack för svaren!
Klicka här för att svara
