7 384 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Slits en jordfelsbrytare?
En av mina jordfelsbrytare löste ut ett par gånger i veckan, och efter lite felsökning visade det sig att det var strykjärnet som spökade. Efter att vi kopplat bort strykjärnet och återställt brytaren, kvarstod problemet ändå. Efter ytterligare felsökning testade jag att manuellt lösa ut jordfelsbrytaren och sen återställa den varvid allting fungerade som vanligt igen.
Börjar den bli sliten? Den har suttit tillsammans med sin kollega sen centralerna byttes för ca 8 år sen. Är det dags för pension?
Börjar den bli sliten? Den har suttit tillsammans med sin kollega sen centralerna byttes för ca 8 år sen. Är det dags för pension?
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Förstod jag rätt? Efter att ha kopplat ur strykjärnet så löste brytaren ut ialla fall med jämna mellanrum, men efter att du en gång löst ut den manuellt så löser den inte ut längre?
Låter inte riktigt rimligt, verkar svårt att tänka sig att slitage skulle kunna yttra sig på det viset.
Låter inte riktigt rimligt, verkar svårt att tänka sig att slitage skulle kunna yttra sig på det viset.
Nja, inte riktigt. Efter urkoppling av strykjärnet och återställning av brytaren saknade jag fortfarande ström - ungefär som om återställningen inte "tog". Då löste jag ut brytaren manuellt och återställde, varvid allt fungerade normalt.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Då låter det ju onekligen som ett slitage.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Ingen aning, det som sagts i en del andra inlägg här är att automatsäkringar försämras varje gång de löser ut så att bryttiden blir längre, dvs det antal millisekunder man kan få ström i sig innan säkringen löser ut ökar. Det borde rimligen kunna gälla även för en jordfelsbrytare. Nu är visserligen en automatsäkring värre utsatt, för den bryter ju en kortslutningsström som uppgår till flera tusen ampere, medans din jordfelsbrytare normalt bara bryter några tiotals ampere.
Men om det är ett reelt problem vet jag inte.
Det som jag tycker möjligen är lite läskigt med din brytare är att den tydligen kan ge dålig kontakt när man slår till den. Om man antar att den kan ge "halvdan" kontakt så är det risk att den skulle kunna bli varm (väldigt varm). Nu borde en sådan brytare inte rimligen kunna få ett sådant fel men...
Men om det är ett reelt problem vet jag inte.
Det som jag tycker möjligen är lite läskigt med din brytare är att den tydligen kan ge dålig kontakt när man slår till den. Om man antar att den kan ge "halvdan" kontakt så är det risk att den skulle kunna bli varm (väldigt varm). Nu borde en sådan brytare inte rimligen kunna få ett sådant fel men...
Jag tror att din JFB är konstruerad så. När JFBn har löst ut så hamnar den i ett mellanläge och innan man slår till den så får man manuellt ställa den i OFF läge och sedan slå upp den i ON. Jag har råkat ut för sådana JFBer på bef. anläggningar. Ingen aning om fabrikat dock.
Låter som att din jordfelsbrytare slagits till / från ofta.
Varje gång en automatsäkring eller jordfelsbrytare slår till / slås i från bildas sot inuti som kan ge dålig kontakt.
Men automatsäkringar ska väl ändå kunna hålla för 4000 automatiska frånslag?
Känner du nån elektriker så kan dom komma hem till dig med mätinstrument o se hur pass fort & känsligt jorfelsbrytaren slår ifrån.
Varje gång en automatsäkring eller jordfelsbrytare slår till / slås i från bildas sot inuti som kan ge dålig kontakt.
Men automatsäkringar ska väl ändå kunna hålla för 4000 automatiska frånslag?
Känner du nån elektriker så kan dom komma hem till dig med mätinstrument o se hur pass fort & känsligt jorfelsbrytaren slår ifrån.
Klicka här för att svara