Slitet järnfäste på en panndörr som behöver underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten metallbit som används för att hålla en panndörr stängd, med slitage synligt.
Skapa konto
Hej
Järnbiten som håller panndörren stängt håller på sliter ut.
Det gör att jag måste dra åt handtaget mer och mer men drar jag för hårt så måste jag vrider runt handtaget igen.
Vad har jag för möjligheter för att fixa den?
Har ni nån fantasifyllda ide?
Vad är det för metall?
Sliten metallbit som används för att hålla en panndörr stängd, med slitage synligt.
Skapa konto

Lägg i ett par svetsfogar med en mig/mag svets där det är slitet, jämna till svetsfogarna efteråt med en vinkelslip och en slipskiva
Obs ! Var noga så inget annat tar eld i ditt pannrum.
Lycka till..

M Micro skrev:
Lägg i ett par svetsfogar med en mig/mag svets där det är slitet, jämna till svetsfogarna efteråt med en vinkelslip och en slipskiva
Obs ! Var noga så inget annat tar eld i ditt pannrum.
Lycka till..
Tack för tipset! Bra idè. Det är ingen gjutjärn va? Hörde att det spricker lätt vid svetsning.

Vet tyvärr inte vad det är för material...Men du ska ju bara fixa till det slitna och då är det nog inga problem med sprickor.

M Micro skrev:
Vet tyvärr inte vad det är för material...Men du ska ju bara fixa till det slitna och då är det nog inga problem med sprickor.
Tack. Är pinsvets inget du skulle rekommendera i detta läge?

Jag skrev mig/mag då jag själv äger detta och skulle ha svetsat med det (tycker det är den enklaste svetsen).
Det går säkert lika bra med pinnsvets (fast jag själv är oduglig på denna typ av svets).

Eftersom det redan är svetsat i den så är det bara o fräsa på. Borsta rent från sot innan svetsar.

Metalldetalj kapad till storlek och fastskruvad på en annan metallkomponent med maskinskruv.
Skapa konto

Här var lösningen. Jag kapade en bit till samma storlek och skruvade fast med maskinskruv.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.