6 629 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Slirande rem i pelarborr?
Det låter som du fått de flesta råden och dina inköp är nog samma som jag skulle gjort som start. Det är rätt med en bred approach på den där typen av problem. Pappa en med fullhöjd med remmar och fick rengöra och öka remmens friktion i kombination med att han förstärkte mekanismen för att spänna och låsa remmen. Om inte detta fungerar är mitt förslag att titta på en ny rem. Har tillverkaren snålat så kan en bättre rem minimera slirande. Det är stor skillnad på hur bra remmar sitter i skivor oavsett vilket material skivorna är tillverkade av.
Locket tror jag att du gör rätt i att sätta fast med en kapellstropp. Lägg gärna något emellan lock och maskin som minimerar vibration.
Skruvstycke finns billiga att köpa som jag tycker är ok, Annars kan jag rekommendera en "knä-spännare" dvs en hävstångskonstruktion som fäst genom maskinens bord. De brukar vara enkla att justera och klämma fast något som ska borras rätt bra. De är i alla händelser ett bra komplement till ett skruvstycke då man kan få fast material som inte går att låsa i skruvstycket.
Själv tog jag ett djupt tag i spar-grisen och köpte en pelarborr med växellåda. Mycket pengar men fungerar bra. Sprang sedan på ett 45 årigt koordinatbord i gjutjärn vilket jag kunde köpa till ett anständigt pris. Underlättar mycket men på önskelistan finns ett nytt skruvstycke då det jag har är lite för klent och är segt att justera trots att det är rengjort och smort. Men det var billigt och den typen jag vill ha går inte att köpa nya för de kostar skjortan. Dessvärre är de dyra även begagnade men förr eller senare hoppas jag finna ett till vettiga pengar.
Locket tror jag att du gör rätt i att sätta fast med en kapellstropp. Lägg gärna något emellan lock och maskin som minimerar vibration.
Skruvstycke finns billiga att köpa som jag tycker är ok, Annars kan jag rekommendera en "knä-spännare" dvs en hävstångskonstruktion som fäst genom maskinens bord. De brukar vara enkla att justera och klämma fast något som ska borras rätt bra. De är i alla händelser ett bra komplement till ett skruvstycke då man kan få fast material som inte går att låsa i skruvstycket.
Själv tog jag ett djupt tag i spar-grisen och köpte en pelarborr med växellåda. Mycket pengar men fungerar bra. Sprang sedan på ett 45 årigt koordinatbord i gjutjärn vilket jag kunde köpa till ett anständigt pris. Underlättar mycket men på önskelistan finns ett nytt skruvstycke då det jag har är lite för klent och är segt att justera trots att det är rengjort och smort. Men det var billigt och den typen jag vill ha går inte att köpa nya för de kostar skjortan. Dessvärre är de dyra även begagnade men förr eller senare hoppas jag finna ett till vettiga pengar.
Koordinatbord är bra. Hade jag haft lite mer plats och pengar så skulle jag köpt en fräs istället. Då får man både pelarborr och fräs med koordinatbord i samma maskin. Man slipper också problemet med att skruvstycket är en del jobb att flytta (två vingmuttrar som ska lossas, skruvstycket ska flyttas, och muttrarna spännas igen (utan att rubbat skruvstycket...).
Well, något gång ska väl den här också bytas ut, och då kanske jag har plats...
Well, något gång ska väl den här också bytas ut, och då kanske jag har plats...
Klicka här för att svara