Medlem
· Västra Götealand
· 154 inlägg
Har kommit över en remdriven Taiwanesisk Tru Tool-pelarborr från 80-talet och tänkte byta drivremmarna i denna.
De befintliga remmarna är märkta A21 respektive A26 och jag beställde nya med samma beteckning. De nya remmarna passar inte! De är 1/2 - 1 tum längre men även några mm grövre. BxH = 13x8 mm istället för ca 11x9 mm. Spåren i remskivorna är ca 11x11 mm.
Är det någon som vet vilka remmar det brukar vara i dessa maskiner? Funkar A-profil även om det inte passar perfekt? Varför stämmer inte beteckningarna?
mvh
De befintliga remmarna är märkta A21 respektive A26 och jag beställde nya med samma beteckning. De nya remmarna passar inte! De är 1/2 - 1 tum längre men även några mm grövre. BxH = 13x8 mm istället för ca 11x9 mm. Spåren i remskivorna är ca 11x11 mm.
Är det någon som vet vilka remmar det brukar vara i dessa maskiner? Funkar A-profil även om det inte passar perfekt? Varför stämmer inte beteckningarna?
mvh
Medlem
· Västra Götealand
· 154 inlägg
Det är ganska vanligt att beteckningar inte stämmer. I synnerhet på äldre maskiner och på maskiner från fjärran östern. På min Opel kadett passade aldrig den remmen som skulle vara där enligt böckerna. Inte på min traktor heller.
Remmar blir smalare när de nöts så den delen är troligen naturlig.
Gummi-Järvinen där jag köper remmar låter kunderna byta in remmar som inte passade såvida de är rena och oanvända. Man får prova sig fram helt enkelt.
Remmar blir smalare när de nöts så den delen är troligen naturlig.
Gummi-Järvinen där jag köper remmar låter kunderna byta in remmar som inte passade såvida de är rena och oanvända. Man får prova sig fram helt enkelt.
Klicka här för att svara