6 629 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Slirande rem i pelarborr?
Sida 1 av 2
Jag köpte igår en enklare pelarborr på Jula ( http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ationara-borrmaskiner/pelarborrmaskin-254019/ ).
På det hela taget är jag ganska nöjd, men den har ett par riktigt irriterande egenskaper:
* Remmen slirar, även vid ganska mild belastning. Nog fanken ska man kunna borra med 10 mm borr i stål utan att den ska slira (med vass borr, och milt stål)? Jag har provat att spänna remmen, men det hjälper inte. En teori är att de badat hela maskinen i olja innan de skeppade den (det såg så ut, i alla fall) och att det får remmen att slira. Förslag på lösning?
* Den vänstergängade muttern som håller ena remskivan lossnar stup i kvarten. Antagligen en sidoeffekt av slirandet, men den sitter så trångt till att man inte kommer åt att spänna den ordentligt.
* Maskinskruvstycket som följde med var skit. Glappigt och det löpte hackight när man skruvade.
Jag kan dock leva med den här maskinen, om jag bara slipper problemen med remmen. Så, förslag?
På det hela taget är jag ganska nöjd, men den har ett par riktigt irriterande egenskaper:
* Remmen slirar, även vid ganska mild belastning. Nog fanken ska man kunna borra med 10 mm borr i stål utan att den ska slira (med vass borr, och milt stål)? Jag har provat att spänna remmen, men det hjälper inte. En teori är att de badat hela maskinen i olja innan de skeppade den (det såg så ut, i alla fall) och att det får remmen att slira. Förslag på lösning?
* Den vänstergängade muttern som håller ena remskivan lossnar stup i kvarten. Antagligen en sidoeffekt av slirandet, men den sitter så trångt till att man inte kommer åt att spänna den ordentligt.
* Maskinskruvstycket som följde med var skit. Glappigt och det löpte hackight när man skruvade.
Jag kan dock leva med den här maskinen, om jag bara slipper problemen med remmen. Så, förslag?
Prova att tvätta remmen och skivan med röd-sprit eller brakleen. Det löser oljan och borde ge grepp. Kolla om remmen ligger bra i skivan, kan vara så att de har fel rem medlevererad och då är anläggningsytan för liten.
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Vilken 'växel'/hastighet kör du på?
Ett klassiskt verkstadstrick är att dutta lite sirap på remmen, det brukar göra susen. Funkar både på kilremmar och flata remmar.
Vad det gäller skruvstycket så låter det som normal JULA-kvalite. Köpa nytt är nog det enda som hjälper.
Lycka till!
Vad det gäller skruvstycket så låter det som normal JULA-kvalite. Köpa nytt är nog det enda som hjälper.
Lycka till!
Harts är ju en annan klassiker, men var får man tag på det nu för tiden? Ska testa sirap efter att jag rengjort den, om rengörningen inte hjälper.
Tänkte testa lite Locktite på muttern som lossnar också.
När det gäller skruvstycket, så, ja, det är ungefär vad man kunde vänta sig, men, jag tycker ändå att jag fick ganska mycket för pengarna för maskinen som helhet.
Det är den slirande remmen som är värsta problemet, för jag köpte den i första hand för att borra i stål och att borra grovt i trä...
Tänkte testa lite Locktite på muttern som lossnar också.
När det gäller skruvstycket, så, ja, det är ungefär vad man kunde vänta sig, men, jag tycker ändå att jag fick ganska mycket för pengarna för maskinen som helhet.
Det är den slirande remmen som är värsta problemet, för jag köpte den i första hand för att borra i stål och att borra grovt i trä...
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Harts finns på musikbutiken där det finns instrument.
Sen är det en vetenskap att slipa borrar.
Minska släppningsvinkeln så går det lättare att borra.
Sen är det en vetenskap att slipa borrar.
Minska släppningsvinkeln så går det lättare att borra.
Rengör med bromsrengörare så det är rent och fint, sen kontrollera remmen så den ligger bra i hjulen.
Slirar det fortfarande kan kineserna slängt dit en plastig rem, en ny kostar inte många kronor.
Mutter skulle jag säkrat med loctight så den sitter där den ska eller med nordlock-bricka.
Sen ska du kunna köra hyfsat fort med rätt bra tryck med en 10mm borr i vanligt blötjärn.
Kyl gärna med vanligt vatten så kladdar du inte ner med rtd eller liknande produkter.
Slirar det fortfarande kan kineserna slängt dit en plastig rem, en ny kostar inte många kronor.
Mutter skulle jag säkrat med loctight så den sitter där den ska eller med nordlock-bricka.
Sen ska du kunna köra hyfsat fort med rätt bra tryck med en 10mm borr i vanligt blötjärn.
Kyl gärna med vanligt vatten så kladdar du inte ner med rtd eller liknande produkter.
Minns från min tid som fastighetskötare att det finns sk belt dressing på sprayflaska,
En snabbgoogling ger tex :
https://www.mekonomen.se/bil/bilvar...r/smorjmedel-fett-och-pasta/remspray-pa1152sv
Jag har ingen erfarenhet av den.
En snabbgoogling ger tex :
https://www.mekonomen.se/bil/bilvar...r/smorjmedel-fett-och-pasta/remspray-pa1152sv
Jag har ingen erfarenhet av den.
Jag har haft en liknande maskin och den hade liknande egenheter. Skulle man borra 10-12 mm fick man börja klent och gå upp i mååånga steg. Funkade hyfsat upp till 6-7 mm i tunt material, men pinolröret var glappt så inga djupa hål.
Har köpt remspray, T-röd och Loctite nu. Sha köpa en billig hylsa som jag kan slipa ner tillrcäkligt för att komma åt att dra åt muttern lite också. Jag har inte tid förrän efter nyår, men sedan ska vi se om det inte ska gå att få lite ordning på den här maskinen...
Ett litet problem till med den: Locket över remmarna låser inte riktigt, så det vill öppna sig en glipa, vilket gör att den väsnas. Borde vara en lätt fix (worst case så sätter jag en kapellstropp där...).
Ett litet problem till med den: Locket över remmarna låser inte riktigt, så det vill öppna sig en glipa, vilket gör att den väsnas. Borde vara en lätt fix (worst case så sätter jag en kapellstropp där...).