Hej forumet!

Tack för all hjälp, uppskattar att ni hjälper en nybörjare.
Jag skulle behöva en slipmaskin men såg att vinkelslip kan utföra samma funktion.
  1. Vilken adapter behöver man för att kunna montera sliprondell på en en vinkelslip? Kommer byggbutiker veta vilken adapter man behöver? Jag har en ganska standardvariant av vinkelslip, bilder nedan.
  2. Finns det smartare sätt att slipa en spacklad vägg än med vinkelslip+sliprondell?

• En hand håller en vinkelslip med en monterad skiva, på en randig matta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en vinkelslip med en monterad sliprondell, liggande på en matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För det första har du inte skyddet på plats, sätt dit det skyddet eller skaffa ett.
Det finns lamellskivor som passar rakt av i en vinkelslip.
Men i ditt fall kanske du ska köpa en "vanlig" slipmaskin.
Skicka en bild på ditt utgångsläge så kan vi hjälpa bättre.
/Workingclasshero

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
Du kommer aldrig att få en vinkelslip att utföra samma arbetsuppgift som en "giraff" som du länkar till.
Bit ihop och köp en, eller slipa för hand.

Edit; tipset om att hyra är ju inte fel heller...

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
L Lukas C skrev:
Hej forumet!

Tack för all hjälp, uppskattar att ni hjälper en nybörjare.
Jag skulle behöva en slipmaskin men såg att vinkelslip kan utföra samma funktion.
  1. Vilken adapter behöver man för att kunna montera sliprondell på en en vinkelslip? Kommer byggbutiker veta vilken adapter man behöver? Jag har en ganska standardvariant av vinkelslip, bilder nedan.
  2. Finns det smartare sätt att slipa en spacklad vägg än med vinkelslip+sliprondell?
En vinkelslip har normalt ett väldigt högt varvtal och är helt olämplig till att slipa, jämna till en vägg.
Maskiner går att hyra om det är ett engångsjobb, annars kolla på Jula, Biltema etc.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
Jag skulle vilja säga att det mer eller mindre omöjligt att slipa med lamellskiva eller rondell/vinkelslip och få det bra på gips.
Ska du slipa många rum hade jag investerat i en "giraff" annars duger en handslip.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.