Halloj!
Tänkte slipa och behandla golven i min lägenhet. 24 kvm stavparkett (tror ek?) samt 11 kvm plank/brädgolv. Tog in offert av Ångtvättbilen där de ville ha ca 300kr/kvm, vilket jag tyckte va lite dyrt? Tanken är att göra jobbet själv, hyra maskiner, och behandla det själv. Undrar om någon vill komma med några visdomsord? Är det en bra idé som nybörjare att göra det själv? Vad ska man tänka på? Speciella maskiner/tekniker, val av olja, lack eller vax?
All input uppskattas, tack!
/Gustav
Tänkte slipa och behandla golven i min lägenhet. 24 kvm stavparkett (tror ek?) samt 11 kvm plank/brädgolv. Tog in offert av Ångtvättbilen där de ville ha ca 300kr/kvm, vilket jag tyckte va lite dyrt? Tanken är att göra jobbet själv, hyra maskiner, och behandla det själv. Undrar om någon vill komma med några visdomsord? Är det en bra idé som nybörjare att göra det själv? Vad ska man tänka på? Speciella maskiner/tekniker, val av olja, lack eller vax?
All input uppskattas, tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
/Gustav
Medlem
· Blekinge
· 12 325 inlägg
När jag slipade furugolv för många år sedan så stannade jag lite med slipmaskinen och vipps var det en grop i golvet. Krävs övning att undvika det. Nästa gång blev det en fackman.
Tycker också att 300 kr låter prisvärt.
Tycker också att 300 kr låter prisvärt.
Jag har dock planer på att göra arbetet själv. Min fråga är angående maskiner. Har sett att vals är det vanligaste man använder, men kräver en viss teknik och kunskap för att bli bra. Har även hört att rondellslip också fungerar, tar längre tid, men är mindre risk att "gräva" ner i parketten, därav lättare för nybörjare. Min fråga är alltså: Hade det fungerat att slipa golven med bara rondellslipen (och kantslip), eller är valsen det bästa/ett måste?
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 051 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 051 inlägg
Ångtvättbilen kör med en bandslipmaskin, kantslip, rotex samt en FlexiSand så det är en hel del maskiner du måste hyra och krävs en hel del erfarenhet för att få ett bra resultat.
Återkom gärna med bilder på ditt färdiga resultat
Återkom gärna med bilder på ditt färdiga resultat
Klicka här för att svara