Halloj!

Tänkte slipa och behandla golven i min lägenhet. 24 kvm stavparkett (tror ek?) samt 11 kvm plank/brädgolv. Tog in offert av Ångtvättbilen där de ville ha ca 300kr/kvm, vilket jag tyckte va lite dyrt? Tanken är att göra jobbet själv, hyra maskiner, och behandla det själv. Undrar om någon vill komma med några visdomsord? Är det en bra idé som nybörjare att göra det själv? Vad ska man tänka på? Speciella maskiner/tekniker, val av olja, lack eller vax?
All input uppskattas, tack!
Stavparkettgolv i ek i en lägenhet som är i behov av slipning och behandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obearbetat plankgolv i behov av slipning och behandling inomhus.
Skapa konto

/Gustav

S
300kr/kvm lät billigt

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
När jag slipade furugolv för många år sedan så stannade jag lite med slipmaskinen och vipps var det en grop i golvet. Krävs övning att undvika det. Nästa gång blev det en fackman.
Tycker också att 300 kr låter prisvärt.

• Gilla
GR0NK
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
300kr/kvm lät billigt
Kanske inte billigt men kanske inte jätte dyrt? Fått offerter mellan 180-300kr/kvm så detta var i övre skiktet.

Jag har dock planer på att göra arbetet själv. Min fråga är angående maskiner. Har sett att vals är det vanligaste man använder, men kräver en viss teknik och kunskap för att bli bra. Har även hört att rondellslip också fungerar, tar längre tid, men är mindre risk att "gräva" ner i parketten, därav lättare för nybörjare. Min fråga är alltså: Hade det fungerat att slipa golven med bara rondellslipen (och kantslip), eller är valsen det bästa/ett måste?
Person använder en rondellslip för att slipa ett trägolv.
Skapa konto

S
G GR0NK skrev:
Kanske inte billigt men kanske inte jätte dyrt? Fått offerter mellan 180-300kr/kvm så detta var i övre skiktet.
180kr täcker väl knappt materialet. Ångtvättbilen kör väl bara dammfrislipning med utsug.

Ditt golv ser lite vågigt ut i motljuset. Jag skulle gå på en kraftig maskin.

Tomcat Edge går ju fint att köra utan risk för att göra gropar. Tar ju dock lite tid om det är hård lack, men funkar fint.

T
Ångtvättbilen kör med en bandslipmaskin, kantslip, rotex samt en FlexiSand så det är en hel del maskiner du måste hyra och krävs en hel del erfarenhet för att få ett bra resultat.

Återkom gärna med bilder på ditt färdiga resultat:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.