Nu är den målad och färdig så när som på elinstallationen.

Brytaren och remskivorna och axeln och lagerbockarna och hälften av skruvarna och drivremmarna och lagren i motorn är nya. Resten är gammalt skrot.

• Nyrenoverad maskin med målade komponenter och nya delar som brytare och remmar, placerad i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad maskin med nya brytare, remskivor, drivremmar och lager monterade, redo för elinstallation.
    Skapa konto
  • Gilla
leby och 3 till
  • Laddar…
Jag blir stum. :eek::x. Mycket fint.
Mvh Findus

Den där ser ju så rejäl och stadig ut jag undrar om du kan slipa egna hyvelbett i den också med rätt jigg..

Nej den fungerar bara för fräsbett......... nu skulle det hälla att hitta någon gammal hyvelbettsvässare att renovera.

Elinstallationen är färdig och granskad av legitimerad elektriker innan jag skruvade på locken.

• Nyinstallerad elinstallation på en maskin med öppna elektriska dosor och utspridda verktyg.
    Skapa konto
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Du kan aldrig ana hur imponerad jag är. Snyggt jobbat!

//Ronnie

Tack tack Hemlaga nu har du satt ribban så vi andra inte vågar lägga upp det vi själva gör.:D

Man blir skickligare vartefter....... kanske jag borde posta något av mina första byggen för att sänka ribban igen :D

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Hade varit väldigt roligt/intressant o se maskinen in action, förstår att det kanske blir knepigt att slipa och filma samtidigt dock.
kul o se för oss som aldrig kört en fräs, än mindre slipat stålen.

/Micke

edit: väldigt snyggt arbete som vanligt, hur hinner du med allt? Tycker du skruvar endel på Majoren titt som tätt med

Nej jag har ingen Major........ jag kör Massey-Ferguson 165 och den har varit bekymmersfri i år.

Nu just hinner jag med allt för att jag har hamnat i en speciell livssituation. Håller på att tillfriskna i ryggen och börjar ha full styrka men dålig uthållighet.
Ingen vill anställa en som orkar arbeta 2-7 timmar om dagen och som måste fara hem med 10 minuters varsel då krafterna är slut för dagen och dessutom avbryter arbetet för sjukgymnastik. Inte går det att driva företag på det viset heller. Det innebär att jag är sjukskriven arbetslös.

Samtidigt har jag stränga order av två läkare att göra så mycket jag kan varje dag för att vänja ryggen vid arbetsliknande verksamhet och inte bli försoffad själv. Som en form av arbetsträning.
Att följa den ordinationen är inte alls svårt. Att sluta arbeta med 10 minuters varsel då ryggen säger att dagsverket är slut är betydligt svårare men med mycket viljestyrka går det också.

Småningom blir uthålligheten bättre så jag kan arbeta på allvar och då skall utrustningen vara i skick. Ingen vill anställa en före detta kroniskt sjuk och jag tänker inte bli bidragstagare på livstid....... även om statens tjänstemän har haft övertalningskampanj att jag skall sälja traktorn och verktygen och avbryta sjukgymnastiken och flytta till en slumförort och så tar de hand om mig resten av livet. Förbannade idioter.

Redigerat:
  • Gilla
jonko och 3 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Småningom blir uthålligheten bättre så jag kan arbeta på allvar och då skall utrustningen vara i skick. Ingen vill anställa en före detta kroniskt sjuk och jag tänker inte bli bidragstagare på livstid....... även om statens tjänstemän har haft övertalningskampanj att jag skall sälja traktorn och verktygen och avbryta sjukgymnastiken och flytta till en slumförort och så tar de hand om mig resten av livet. Förbannade idioter.
Go heimlaga - tänk om alla resonerade som du :thumbup:

Väldigt sund inställning tycker jag, då måste det vara någon med väldigt liknande nick jag tänker på.
det är väldigt trevligt att se dina projekt och en tackar för alla bilder med utförliga beskrivningar.
Ursäkta off topic

/Micke

Tack för uppmuntran.
Det är fritt att fråga när den finns saker man inte förstår. Inte skall du be om ursäkt för det Micke.

Välfärdssystemet är tyvärr uppbyggt så att den som är långtidssjuk i Finland (och delvis också i Sverige) belönas med stora förmåner om man väljer en livsstil som evig socialbidragstagare och bestraffas om man försöker tillfriskna med hjälp av bidragen och bli en självfinansierande medborgare igen.
Det är meningen att man skall ligga kvar i skiten men jag skall upp härifrån!

Redigerat:
I ditt fall är jag mer än övertygad om att den dagen kommer!!!

Snyggt jobbat!
//Ronnie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.