Många pelarborrar har kort avstånd mellan chuck och pelare, för min Bosch är det bara 13cm. Jag har sett flera som byggt väggfästen för att öka möjligheten att komma länger in från kanten. Ser bra ut, men i min lilla snickeriverkstad finns det inga lediga väggar. Så det fick bli ett fristående. Jag utgick från min hurts som tidigare varit underrede till pelarborren och byggde ett stadigt stativ på hjul runt den. Stommen är byggd av 15mm formplyfa. Pelaren är 46 cm bred och 20 cm djup och har invändiga 45x45 reglar i hörnen att skruva i, allt för att bli så stabilt som möjligt. Nu kan jag borra 45cm in i skivor mot tidigare 13cm.
Max höjd för skivor är 7cm mot borrbord och 10,5 utan. Här blev det en kompromiss, ville ha så högt som möjlig men borren måste ju räcka ner till bordet också. Nu funkar höjden för alla mina borr från 2,5mm och grövre. Borrar man med klenare borr som är korta får man lägga en bit emellan.
Maxhöjden mellan chuck och bord är 30,5cm och utan borrbord 34cm men har man nått riktig högt kan man ta bort hurtsen så klaras höjd upp till 139cm.
Mitt borrbordet från år2020 https://www.byggahus.se/forum/threads/enkelt-bord-till-pelarborr.388442/ har fungerat bra och nu fått ett större djup, nya skalor och även möjlighet till spånsugning neråt. Även offerplattorna har anpassats till spånsugningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Max höjd för skivor är 7cm mot borrbord och 10,5 utan. Här blev det en kompromiss, ville ha så högt som möjlig men borren måste ju räcka ner till bordet också. Nu funkar höjden för alla mina borr från 2,5mm och grövre. Borrar man med klenare borr som är korta får man lägga en bit emellan.
Maxhöjden mellan chuck och bord är 30,5cm och utan borrbord 34cm men har man nått riktig högt kan man ta bort hurtsen så klaras höjd upp till 139cm.
Mitt borrbordet från år2020 https://www.byggahus.se/forum/threads/enkelt-bord-till-pelarborr.388442/ har fungerat bra och nu fått ett större djup, nya skalor och även möjlighet till spånsugning neråt. Även offerplattorna har anpassats till spånsugningen.
Redigerat:
Spånsugning neråt fungerar bra när man borrar i smala bitar och borrspånet ändå hamnar på borrbordet. Är det bredare bitar blir spånen liggande ovanpå och en spånsugning uppåt behövs. Lösningen blev en mikrofonklämma med flexibel svanhals. Bara att klämma in sugslangen där mikrofonen skulle suttit.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara