oftast så slipar man bort en stor del av fasningen i skarvarna, ibland blir det kvar lite. På ett naturfärgat golv så funkar det, här ser det ju ut som om fasningen är infärgad och då blir det nog svårt att få det snyggt efter en slipning

• Gilla
FredSk
  • Laddar…
Tack för svaret! Tror du att det löser sig om man bara slipar tillräckligt djupt? Jag ska fråga Tarkett vad de tycker.

infärgningen kan tränga ner en bit, sen beror de ju lite på om man har nog med material i fasningen för att slipa ner den helt... man vill ju inte slipa igenom ytskiktet

Har du golvet i fråga och vill slipa om eller funderar du på att köpa det ?

Vi har det redan i ett rum. Vi skulle vilja ha en mer naturlig ekyta med hårdvaxolja. Jag försökte ta en bild där man kan se skarven, men det blev inte så bra.

Närbild av en vitmålad ekgolvskarv behandlad med hårdvaxolja, med synlig underliggande trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ett alternativ vore väl att köpa en bit av golvet och gå på med en slipmaskin för å se om man får bort färgen.

står att slitskiktet är 3,6mm så då borde det gå att få bort fasningen, eller hur djup uppskattar du att den är?

Jag tror inte att fasningen är mer än 1 mm. Men jag ska kila förbi linoleumkompaniet i morgon och mäta där. Tack för svaren i alla fall!

Enligt återförsäljaren är fasningen inte färgad utan ek. Killen där menade att det skulle gå att slipa bort hela fasningen om man gick på lite djupare. Håller ni med?
Närbild på en hand som håller ett linjal mot en skiva med synlig fasning för att diskutera möjligheten att slipa bort den.
Skapa konto

Ja slipa det jämnt går nog, men det beror även lite på hur undergolv ett är.
Har du svackor I det så finns risk att det tar mer eller mindre på vissa ställen och genomslipning är alltid en risk, man kan ju inte mäta hur mycket / lite man har slipat bort

Hur stort är golvet?

Ganska stort: 25 kvm (7,4 x 3,75 m). Bra underarbete uppfattar jag det som. Det är betongbalkar som en firma (2011) har reglat upp och lagt skivor på. Platonmatta och ventilerande socklar etc.

Återkoppling. Det gick alldeles utmärkt att slipa golvet. Nyslipat trägolv i ett tomt rum med ljusinfall från ett fönster.
Skapa konto

• Gilla
BenyK och 1 till
  • Laddar…
Har precis införskaffat en 80m2 av "Play Ek Winter" och undrar om skarvarna mellan plankorna såg likadan ut på eran parkett.
Träyta med träfibrer, närbild, perspektiv från ena änden, fokus nära, oskarp bakgrund.
Skapa konto
Paket med trägolvplankor, naturligt mönster, staplade i ett rum under dagtid.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.