Hej!

Som titeln lyder, så har vi nyligen fått vårat fiskbensparkett slipat och sedan behandlats med en hårdvaxolja. Golvet har varit obehandlat under en lång tid så vi ville få lite ny lyster i det.

Före slipning var golvet lent, man gled runt med strumpor t.ex. men efter slipningen så känns golvet nu väldigt strävt och grovt.

Golvfirman påstår att det avslutade med P100 och att det är så allt golv ska kännas den här behandlingen.

Har andra här liknande erfarenheter eller är det meningen att golvet egentligrn allt ska kännas ganska lent och slätt efter P100 + hårdvaxolja?

Tackar väldigt mycket för synpunkter i förskott!

Välkommen till forumet!

Först av allt så är jag ingen golvslipare men om jag bumpar tråden kanske någon mer kunnig ser den.

Spontant tycker jag 100 låter som ett för grovt papper för slutslipning. Googlar man lite är det dock 100 eller 120 som ofta rekommenderas som sista papper så på det sättet har de antagligen gjort rätt.

Dock tror jag det är svårt att få den superlena känslan du önskar med så pass grovt papper. Jag hade nog gärna avslutat med 120 eller 180.

Nu är bastulavar inte riktigt jämförbara med ett golv men när jag fräschar upp dessa kör jag vidare med både 240 och 400, men det är egentligen rätt överdrivet även för lavar och än mer överdrivet för ett golv. Men lent blir det. 😀

Vad säger proffsen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.