Tjenare

Jag har nyligen köpt en lägenhet som jag snart ska flytta in i men vill slipa golvet först. Jag har tagit in en del offerter men skulle vilja göra det själv och tänkte vända mig hit för lite tips och tricks.

Enligt min vetskap så behövs det slitmaskin och kantslip.

Mina funderingar är följande:
1. Hur grovt papper ska man slipa samt hur många olika papper ska man använda
2. Hur tidskrävande är arbetet?
3. Hur ska man tänka gällande efterarbete, dvs vax,olja, bets osv
4. Finns det något annat alternativ förutom att slipa såsom tex polera osv?

Här kommer lite bilder på golvet så man ser lite mer

Uppskattar alla som tar sig tiden att svara!

• Närbild av ett träparkettgolv med synlig skarv och slitage, i behov av slipning och eventuell behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv i rum under renovering, med verktyg och byggmaterial kring väggarna.
    Skapa konto
  • Korridor med trägolv som behöver slipas; sladdar och hörselskydd på golvet, orange väggar, öppna dörrar till angränsande rum.
    Skapa konto
  • Parkettgolv i en lägenhet, delvis slitna ytor och en tråkig finish, behöver renoveras innan inflyttning. Fönster och garderober syns i bakgrunden.
    Skapa konto
P Philip0105 skrev:
Jag har nyligen köpt en lägenhet som jag snart ska flytta in i men vill slipa golvet först.
Första frågan är varför vill man slipa golvet? Det tål bara ett visst antal slipningar, så man bör bara slipa om det verkligen behövs. Varje slipning sänker därmed värdet på golvet och lägenheten.

Av bilderna ser jag ingen anledning att slipa. Mindre slitage kan man åtgärda genom att bara lacka. (underarbetet kan iofs innebära en mycket lätt slipning)
P Philip0105 skrev:
Jag har tagit in en del offerter men skulle vilja göra det själv och tänkte vända mig hit för lite tips och tricks.
Varför göra det själv? Tror man att man kommer att göra ett bättre jobb än en golvfirma...
P Philip0105 skrev:
Enligt min vetskap så behövs det slitmaskin och kantslip.
Mina funderingar är följande:
1. Hur grovt papper ska man slipa samt hur många olika papper ska man använda
2. Hur tidskrävande är arbetet?
3. Hur ska man tänka gällande efterarbete, dvs vax,olja, bets osv
Eftersom du behöver ställa dessa frågor antar jag att du aldrig slipat ett parkettgolv innan. Risken finns att man kommer misslyckas på sitt första försök. Så mycket att man ändå måste anlita proffs för att rätta till det...
P Philip0105 skrev:
4. Finns det något annat alternativ förutom att slipa såsom tex polera osv?
Som jag ser det är det bästa alternativet att inte göra något alls. En av de största fördelarna med parkett är att minimala skador inte syns. Slipningen tillför inte mycket i så fall.
Ett alternativ är att bara lacka om, inkl grundarbete.
P Philip0105 skrev:
Här kommer lite bilder på golvet så man ser lite mer
Jag tycker det ser bra ut. Men har ju inte sett golvet i verkligheten. Det bör man göra innan man tar beslut. I slutändan är det den som skall bo i lägenheten som bestämmer om det skall slipas eller inte.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Första frågan är varför vill man slipa golvet? Det tål bara ett visst antal slipningar, så man bör bara slipa om det verkligen behövs. Varje slipning sänker därmed värdet på golvet och lägenheten.

Av bilderna ser jag ingen anledning att slipa. Mindre slitage kan man åtgärda genom att bara lacka. (underarbetet kan iofs innebära en mycket lätt slipning)

Varför göra det själv? Tror man att man kommer att göra ett bättre jobb än en golvfirma...

Eftersom du behöver ställa dessa frågor antar jag att du aldrig slipat ett parkettgolv innan. Risken finns att man kommer misslyckas på sitt första försök. Så mycket att man ändå måste anlita proffs för att rätta till det...

Som jag ser det är det bästa alternativet att inte göra något alls. En av de största fördelarna med parkett är att minimala skador inte syns. Slipningen tillför inte mycket i så fall.
Ett alternativ är att bara lacka om, inkl grundarbete.

Jag tycker det ser bra ut. Men har ju inte sett golvet i verkligheten. Det bör man göra innan man tar beslut. I slutändan är det den som skall bo i lägenheten som bestämmer om det skall slipas eller inte.
Som svar på detta så har golvet sedan 1999 aldrig slipats! Och jag tycker att det finns skillnader i golvets yta idag, vissa ställen är mer blanka än andra och det hade känts skönt med nyslipat golv.

Du har rätt jag har aldrig slipat golv tidigare dock är jag relativt duktig på allt annat gällande snickeri samt plattsättning men aldrig slipat golv så det är egentligen bara av rent intresse jag vill prova själv.

Men då till frågan, vad har jag för andra alternativ förutom slipning för att få golvet fräscht igen. Du pratar om lackning, menar du bara att lacka golvet helt utan att slipa? Tror du möjligtvis att det gör att polera golvet?

Du kan väl prova på att hyra en slip och de hur det blir men var inställd på att lägga nytt golv i så fall

G grovspacklarn skrev:
Du kan väl prova på att hyra en slip och de hur det blir men var inställd på att lägga nytt golv i så fall
Är det så svårt menar du?

P Philip0105 skrev:
Är det så svårt menar du?
Att slipa en kvadratmeter är nog inte så svårt, det kan du göra för hand. Inte raketforskning direkt. Däremot att få ett helt rum bra och "lika" när solljus ligger på är något helt annat. Om du tar dit någon som gör det åt dig så tar de nästan lika mycket betalt som ett nytt billigt (men helt okej i stil med det du har) parkettgolv kostar per kvm. Med antagandet att du kan knacka dit det själv.

P Philip0105 skrev:
Som svar på detta så har golvet sedan 1999 aldrig slipats! Och jag tycker att det finns skillnader i golvets yta idag, vissa ställen är mer blanka än andra och det hade känts skönt med nyslipat golv.
OK. Alla golv slits ojämnt beroende på var man har sina möbler och var man går. Det syns mest i en tom lägenhet. När man möblerar tänker man inte på det lika mycket.
P Philip0105 skrev:
Du har rätt jag har aldrig slipat golv tidigare dock är jag relativt duktig på allt annat gällande snickeri samt plattsättning men aldrig slipat golv så det är egentligen bara av rent intresse jag vill prova själv.
Man gör som man vill. Men jag skulle inte rekommendera det. I alla fall inte om det är viktigare att golvet inte blir sämre/förstört än att man får prova själv.
P Philip0105 skrev:
Men då till frågan, vad har jag för andra alternativ förutom slipning för att få golvet fräscht igen. Du pratar om lackning, menar du bara att lacka golvet helt utan att slipa? Tror du möjligtvis att det gör att polera golvet?
Ja precis, man måste göra underarbetet som med all målning och lackning.
  1. Tvätta/våttorka
  2. slipa lätt med fint sandpapper bara så ytan ger ett bättre fäste,
  3. dammsuga och
  4. lacka.
Om man vill få bättre slitstyrka gör man om från "2"
Detta har fördelen att man får samma blankhet/glans på hela golvet och att nuvarande variationer försvinner. Samt att golvet blir tåligare med mer lack.

Polera tror jag inte på. Hellre väljer man en helblank lack om det är vad man önskar. Dock är många gånger sidenmatt eller halvblank ett tåligare alternativ.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Pröva att lacka utan att slipa parketten. Om det inte finns skador så får du tillräckligt bra golv. Om det finns repor eller småskador så slipa försiktigt ock lacka flera gånger på det stället först. Låt det torka ordentligt och slipa. Lacka den hela golvet.
Jag har gjort så och är nöjd med resultatet. Slipade snabbt först med excentrerslip för att lacken ska fästa bättre.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
P Philip0105 skrev:
Men då till frågan, vad har jag för andra alternativ förutom slipning för att få golvet fräscht igen. Du pratar om lackning, menar du bara att lacka golvet helt utan att slipa?
Av bilderna ser jag ingen anledning att slipa. Mindre slitage kan man åtgärda genom att bara lacka.
P Philip0105 skrev:
Tror du möjligtvis att det gör att polera golvet?
Det tror jag inte alls på. Det låder väldigt jobbigt och svårt att få jämnt.

Jag skulle tro att det går snabbare att lacka. Börja med att våttorka, låt torka byt ut skurtrasan mot ett ark slippapper och kör en omgång till. Helt manuellt alltså. En sådan snabb och lätt slipning gör att ytan ger bättre fäste. Sedan lackar man. Se bara till att dammsuga ordentligt precis innan. Gärna med en ny dammsugarpåse.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.