Jag ska slipa ett gammalt plankgolv. Totalt cirka 50 kvm. Målat på vissa ställen och obehandlat på andra. Jag har hyrt en Edge golvslipmaskin. Nu undrar jag vilka mer verktyg jag behöver? Behöver jag en kantslipmaskin för att komma åt under element? Eller räcker det med ett multiverktyg med en trekantslip (batteridriven) som jag redan äger? Något annat verktyg? Jag kommer ha dammskydd till den stora golvsliparen. Men inte till multiverktyget. Dammar handslipningen mycket? Är det en anledning till att hyra kantslip eftersom man till den kan använda påse för dammet?
Bifogar bilder på golven, på den stora golvslipmaskinen (grön), på kantslipmaskinen (orange) och på mitt egna multiverktyg (Makita).
Tack på förhand!
Bifogar bilder på golven, på den stora golvslipmaskinen (grön), på kantslipmaskinen (orange) och på mitt egna multiverktyg (Makita).
Tack på förhand!
Redigerat:
Jag är ingen expert men gav mig på det där att slipa plankgolv för några år sedan. Vi testade först med en oscillerande slip typ den du har och det fungerade sådär. Blev inte jämnt. Skulle också slipa ett lite hårdare ekgolv och då funkade det inte alls så jag hyrde en bandslip istället och då gick det toppenbra. Den skulle jag hyrt från början!
Jag försökte också använda egen liten slip + multiverktyg med trekant för hörn/kanter men det blev för jobbigt så jag hyrde en ordentlig kantslip, lätt värt!
Blir ju verkligen sjukt dammigt så häng upp ordentligt med plast överallt från tak till golv!
Jag försökte också använda egen liten slip + multiverktyg med trekant för hörn/kanter men det blev för jobbigt så jag hyrde en ordentlig kantslip, lätt värt!
Blir ju verkligen sjukt dammigt så häng upp ordentligt med plast överallt från tak till golv!
Jag tror som svensson att en bandslip för golv är effektivare. Ditt plankgolv är dessutom ojämnt och behöver en del avverkning. Jag har slipat mindre golvytor med handslip (bandslip och oscillerande slip), men det tar jätte lång tid och resultatet bara halvbra.
Jag har hyrt bandslip för golv några gånger och det är verkligen värt pengarna enligt mig.
Jag har hyrt bandslip för golv några gånger och det är verkligen värt pengarna enligt mig.
Stort tack @Svensson.H och @arneri68 för era svar. Jag avbokade excenterslipen direkt och bokade istället en bandslip. Bokade även trekantslip och en kantslipmaskin. Nu känner jag mig kittad!! Tack! Bifogar bilder på mina verktyg för den som undrar.
Det ser ut som dom målade golven är rätt kupade! Där får du nog vara väldigt försiktig med slipningen om du ska få ett bra resultat.
Tack för input @Roger RavnestamR Roger Ravnestam skrev:
Första gången jag slipar golv. Har du några tips på hur jag kan göra för att vara försiktig? Tack på förhand
Självbyggare
· Stockholm
· 2 698 inlägg
Tog för några veckor sedan och gjorde precis som du. Hyrde en Edge (24-120 papper) och körde med oscillerande slip i ytterkant.
Ångrar att jag inte plastade väggarna (samt att dammsugarpåsen satt snett så allt blev ”gult” i väggarna o tak där dammsugaren stod)…
När jag behandlade så var det utav pigment o första lagret… ångrade mig och köpte pigment i sista 2 lagren och så blev det bra.
Titta noggrant på sista bilderna så ser ni ”nyansskillnaderna” mellan lätt avtorkade delarna på väggarna o lister och de fulla med slipdamm 🤦♂️
Ångrar att jag inte plastade väggarna (samt att dammsugarpåsen satt snett så allt blev ”gult” i väggarna o tak där dammsugaren stod)…
När jag behandlade så var det utav pigment o första lagret… ångrade mig och köpte pigment i sista 2 lagren och så blev det bra.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Titta noggrant på sista bilderna så ser ni ”nyansskillnaderna” mellan lätt avtorkade delarna på väggarna o lister och de fulla med slipdamm 🤦♂️
Klicka här för att svara