Hej.

Jag hittade en fantastiskt rolig tråd i ämnet, och såg på svaren att jag kunde fråga här.

Vi måste utarbeta ett arbetssätt som fungerar gällande nya detaljer på jobbet.

Förutsättningar:
Rost skall slippas bort ifrån skitdyr metall som är 80 mm i diameter, cirka 150-200 mm långt. Rosten skall bort runt om men minimalt med gods får försvinna (alltså helst inget alls).

Jag hittade ett verktyg som verkade vara för ändamålet (rörbandslip), men då ingen av oss inblandade i projektet har förkunskaper (optimalt va?) så letar vi på alla håll och kanter efter input.

Det är dåligt om plats då pinalen som skall slipas sitter kvar på enheten, men ett handverktyg får plats "kl 14 och kl 10".

Just nu löser vi det med trissa och smärgel, men proceduren tar upp till 3 timmar per enhet (finns m a o ingen ekonomi i det) och vi måste hitta ett bättre/snabbare sätt.

Vi kan laxa upp till 20 000 då pengarna sparas in i arbetstid kontra vad som pågår just nu, men då måste tidsvinsten vara stor med bibehållen kvalité för att få igenom inköpet uppåt.
Verktyg upp till 7000 exkl har jag attesträtt på själv.

Vad behöver ni mer veta för att kunna/vilja hjälpa mig?

Mvh Fru optimala förutsättningar 🤣

1. Vad är det för metall?
2. Har du ngn bild, helst med mått, så man kan se vad som får plats runt?

P
Evaporust?

Laser

Zagreus Zagreus skrev:
Hej.

Jag hittade en fantastiskt rolig tråd i ämnet, och såg på svaren att jag kunde fråga här.

Vi måste utarbeta ett arbetssätt som fungerar gällande nya detaljer på jobbet.

Förutsättningar:
Rost skall slippas bort ifrån skitdyr metall som är 80 mm i diameter, cirka 150-200 mm långt. Rosten skall bort runt om men minimalt med gods får försvinna (alltså helst inget alls).

Jag hittade ett verktyg som verkade vara för ändamålet (rörbandslip), men då ingen av oss inblandade i projektet har förkunskaper (optimalt va?) så letar vi på alla håll och kanter efter input.

Det är dåligt om plats då pinalen som skall slipas sitter kvar på enheten, men ett handverktyg får plats "kl 14 och kl 10".

Just nu löser vi det med trissa och smärgel, men proceduren tar upp till 3 timmar per enhet (finns m a o ingen ekonomi i det) och vi måste hitta ett bättre/snabbare sätt.

Vi kan laxa upp till 20 000 då pengarna sparas in i arbetstid kontra vad som pågår just nu, men då måste tidsvinsten vara stor med bibehållen kvalité för att få igenom inköpet uppåt.
Verktyg upp till 7000 exkl har jag attesträtt på själv.

Vad behöver ni mer veta för att kunna/vilja hjälpa mig?

Mvh Fru optimala förutsättningar 🤣
Precis som Violina skrev så är laser rätt väg att gå då du bara tar bort rost och inget (~1 mikrometer kanske) av metallen. Dock vet jag inte om budgeten kan hållas.
Det finns enklare handhållna som kanske kan fungera.
Ex:
https://www.gweikecloud.com/product...MIpqaCkOeIiQMVSgqiAx35bAKwEAQYASABEgLfdvD_BwE

Har dock ingen erfarenhet av dessa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.