Hej!
Jag har rivit ut flera lager plastmatta och ska lägga vinylklick i matrummet i mitt gamla hus från --59. Det är golvspånskivor och det verkar som de hängt sig lite med åren då det är en ås mitt i rummet. Är det ok att slipa ner den 2-3 mmpå ett c:a 20-30 cm brett område rakt genom rummet eller försvagar det golvet? Om inte, vad har jag för alternativ?
Har provat att lägga lite golv över åsen som den är nu men det blir inte bra.
Jag har rivit ut flera lager plastmatta och ska lägga vinylklick i matrummet i mitt gamla hus från --59. Det är golvspånskivor och det verkar som de hängt sig lite med åren då det är en ås mitt i rummet. Är det ok att slipa ner den 2-3 mmpå ett c:a 20-30 cm brett område rakt genom rummet eller försvagar det golvet? Om inte, vad har jag för alternativ?
Har provat att lägga lite golv över åsen som den är nu men det blir inte bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina spånskivor var också lagda åt fel håll och hängde precis som dina.T Trrttsch skrev:Hej!
Jag har rivit ut flera lager plastmatta och ska lägga vinylklick i matrummet i mitt gamla hus från --59. Det är golvspånskivor och det verkar som de hängt sig lite med åren då det är en ås mitt i rummet. Är det ok att slipa ner den 2-3 mmpå ett c:a 20-30 cm brett område rakt genom rummet eller försvagar det golvet? Om inte, vad har jag för alternativ?
Har provat att lägga lite golv över åsen som den är nu men det blir inte bra.
[bild]
Jag flytspacklade alla golv, blev jämnt och hjälpte även till en hel del med ljuddämpningen
mellan våningarna.
Det är nog mest själva spånskivorna som hänger lite mellan bjälkarna. Längs med bjälkarna diffar det lite också men innanför gränsvärdena. Det är enplanshus med platta på mark. Att byta spånskivor låter krångligt med diverse garderober, dörröppningar och element så det slipper jag gärna.P Pappa1986 skrev:
Hur mycket bygger flytspackel på höjden? Eller fyller man bara i där det behövs? Har försökt googla på flytspackel men det mesta handlar då om att lägga klinkers.M Zolt skrev:
Jag tog ett långpass och kollade, fyllde bara där det behövdes, sen la jag laminatgolv på, tror dessutom att vinylgolven är snällare mot ojämna golv?T Trrttsch skrev:
Det står vel på pruduktbeskrivningen hur mycket det får bukta?
Flytspackel kan du ju bygga tjockt med, beror på hur mycket du lägger på, ett dyrare flytspackel kan därimot flyta ut till iprensip 0 medans billigare bygger 2-4mm
Här finns en fin video,T Trrttsch skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...n-pa-olika-spackel.392215/page-2#post-3905316
Inget svar på frågan, men underskatta inte hur mycket det kommer att märkas sedan.
Jag rev ut ett laminatgolv och upptäckte att det kom fram en del ojämnheter. Vad gör man? Planen var att snabbt lägga in en plastmatta och komma vidare med köksrenoveringen. Första dagen på semestern, tillika byggsemestern... Vad är oddsen för att få tag på en hantverkare som kan komma snabbt och flytspackla? Äsch, det märks nog inte sedan... Men det gjorde det... (Åtminstone märker jag det varje dag.)
Jag rev ut ett laminatgolv och upptäckte att det kom fram en del ojämnheter. Vad gör man? Planen var att snabbt lägga in en plastmatta och komma vidare med köksrenoveringen. Första dagen på semestern, tillika byggsemestern... Vad är oddsen för att få tag på en hantverkare som kan komma snabbt och flytspackla? Äsch, det märks nog inte sedan... Men det gjorde det... (Åtminstone märker jag det varje dag.)
Ett tag ångrade jag att jag inte valde plastmatta istället eftersom jag antar att det inte är lika känsligt för lite ojämnheter. Men som du säger, man hade nog stört sig på dem ändå. Har provat att gå omkring i rummet och hittat ett ställe som verkar vara det värsta, en grop på 3 mm c:a 70 cm i diameter. Känns tydligt när man går där. Flytspackel eller ett par lager lumppapp, det är frågan. Har även slipat av nån mm på åsen och det hjälper lite.B Bigfoot skrev:
Hej igen!
Ville bara säga att jag kom på att farsan lämnade efter sig en gammal elhyvel som låg undanstoppad i källaren. Även om det kändes fel att använda den på spånskiva måste jag säga att det funkade utmärkt. Det som med 125mm slipmaskin och 40 korn tog bortåt en timme gick på 2 minuter med hyveln. Nu är det ingen gungbräda längre.
Ville bara säga att jag kom på att farsan lämnade efter sig en gammal elhyvel som låg undanstoppad i källaren. Även om det kändes fel att använda den på spånskiva måste jag säga att det funkade utmärkt. Det som med 125mm slipmaskin och 40 korn tog bortåt en timme gick på 2 minuter med hyveln. Nu är det ingen gungbräda längre.
Klicka här för att svara